fallback

Изкуственият интелект превръща кандидатстването за работа в кошмар

Младите се чувстват объркани, дехуманизирани и изтощени от автоматизираните системи за набиране на персонал

11:17 | 13.12.21 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Интервютата за работа рядко са забавни, особено когато сте млади. Никога няма да забравя началния въпрос в първото си интервю по схемата за стажанти на Financial Times: „И така, освен седмицата преди интервюто, четяхте ли вобще FT?“, пише Сара О’Конър.

Младите хора днес са изправени пред различно, но не по-малко сериозно предизвикателство. Те откриват, че се усмихват тревожно в камерата на лаптопа си, отговаряйки на въпроси, докато таймерът тече без изобщо да има човек, с който да общуват.

Големите работодатели използват тези „асинхронни видео интервюта“ (AVI), за да намалят броя на кандидатите за работа до по-малка група, с която да могат да се срещнат лично. Платформи като HireVue и Modern Hire записват кандидатите, отговарящи на предварително определени въпроси, обикновено с ограничение на времето за всеки отговор. В някои случаи записите ще се гледат от мениджърите по наемане. В други, алгоритмите на платформата ще оценят кандидата въз основа на казаното от него или дори на изражението на лицето му.

AVI са все по-обичайни. От работодателите, прибегнали до видео интервюта в Обединеното кралство през периода 2019-20 г., 46% са ги правили с интервюиращ, 30% са използвали автоматизирани видео интервюта, 24% са използвали комбинация от двете, според Института на студентските работодатели.

Тези интервюта могат да се правят евтино и в мащаб: една верига за хранителни стоки в САЩ провеждаше по 15 хил. на ден по време на пандемията, според HireVue. Платформите казват, че процесът е по-справедлив и по-малко пристрастен от служителите, които набират персонал, което води до избиране на по-добри и по-разнообразни кандидати.

Разбира се, има ожесточен дебат дали алгоритмите всъщност биха могли да засилят човешките пристрастия, вместо да ги премахнат. Други твърдят, че някои продукти с изкуствен интелект са просто дигиталeн пенкилер, на който разчитат доверчиви отдели по човешки ресурси.

Но освен да проучат дали технологията работи по предназначение, работодателите трябва да обърнат повече внимание на това как процесът засяга потенциалните служители. Изследователи от бизнес училището на университета на Съсекс, съвместно с Института за изследване на заетостта, предупредиха, че младите, търсещи работа, се чувстват объркани, дехуманизирани и изтощени от автоматизираните системи за набиране на персонал.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:55 | 14.09.22 г.
fallback