fallback

Нараства заплахата от „глобална потребителска стачка“

Историята показва, че намаляването на дискреционните разходи от потребителите представлява сериозен риск за пазарите

17:04 | 01.05.22 г. 15
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Инфлацията в Америка е на 40-годишен връх, докато реалните доходи на домакинствата спадат с най-бързия темп, откакто правителството започна да събира данни през 1959 г.

Това до голяма степен се дължи на факта, че разходите за храна, гориво и подслон се покачват толкова драматично. Цените на суровините не показват никакви признаци за понижение в скоро време, благодарение на войната в Украйна, докато силно затегнатия жилищен пазар в САЩ може да поддържа цените по-високи от нормалните през следващите няколко години, дори когато лихвените проценти се покачват.

Но какво да кажем за стоките, които не са от първа необходимост? Там може да се види началото на корекция, която може да има изненадващо въздействие както за бизнеса, така и за пазарите, пише Рана Форухар за Financial Times.

Неотдавнашен доклад на Currency Research Associates, базирана в САЩ компания за финансови стратегии, установи силни доказателства, че се настъпва „глобална потребителска стачка“, тъй като потребителите по света започват да намаляват разходите си за всичко, от което не се нуждаят непосредствено.

Доказателствата за това са най-силни в развиващите се страни, където скокът в цените на основните продукти (които са още по-скъпи, когато се оценяват в обезценени валути) доведе до прекъсване на електроснабдяването, несигурност при храните и това, което представлява „излизане“ на стотици милиони на хора от световната потребителска икономика.

Сега богатите страни може да са напът към нещо подобно. Жителите на Ню Йорк и Ню Джърси, например, дължат повече от 2,4 милиарда долара на комунални компании (за САЩ като цяло цифрата е 22 милиарда долара), а някои градове предупреждават за спиране на електричеството, ако сметките не бъдат платени.

Бизнесът започва да коригира собствените си очаквания за потребителските разходи. От известно време продажбите на употребяваните автомобили надхвърлят тези на новите в САЩ. В края на март Apple обяви плановете си да намали производството на своя iPhone SE с 20 процента, тъй като войната в Украйна и нарастващата инфлация намаляват потребителските разходи по целия свят. Компанията също така намали производството на слушалките AirPods. Наскоро Netflix обяви, че е загубил повече клиенти на стрийминг, отколкото е привлякъл през първото тримесечие, първата нетна загуба от десетилетие. Акциите на Netflix се сринаха с 35% след съобщението и доведоха до спад за целия индекс S&P 500.

Притеснението сега е, че всеки сектор, чието потребление хората могат да намалят – от хранене навън, през летни ваканции, до нови дрехи, бяла техника, коли или джаджи – може да понесе удар, ако разходите за храна, гориво и (на места като САЩ) подслон останат високи. Макар че това вече се е случило за 60% от американците, които живеят от заплата до заплата, има индикации, че по-богатите хора също стават предпазливи относно излишните разходи. Едно скорошно проучване установи, че над половината от тези, които печелят над 100 000 долара годишно, се хранят навън по-малко, а приблизително една трета намаляват карането на кола, пътуванията и месечните абонаменти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:02 | 14.09.22 г.
fallback