fallback

Забраната на застраховките за танкери ще погребат руския петрол в морето

Русия, Китай и Индия нямат достатъчно голям собствен флот, който да може да се намеси на този пазар

16:49 | 19.06.22 г. 29

Руският президент Владимир Путин ще има огромно финансово главоболие, ако световният танкерен флот закотви руския петрол.

Корабоплаването може да се наложи да направи точно това поради действията на Европейския съюз (ЕС) и евентуално на Обединеното кралство за прекратяване на достъпа до застраховки за корабите, превозващи руски петрол, пише Politico.eu.

Путин е изправен пред непосредствена забрана на продажбите на петрол по море за ЕС от края на тази година. Повечето търговци очакват той просто да премине към план Б, като доставя по-големи количества суров петрол до Китай и Индия.

Това обаче ще е трудно, ако международните танкери не могат да си осигурят застраховка, посочва медията.

ЕС вече се съгласи със санкции, които забраняват застраховането на руски петролни товари, а Обединеното кралство вероятно ще приложи собствена забрана, според пазарни източници. Лондон е центърът на световната търговия с морско застраховане и ако се съчетае с Брюксел по този въпрос, възможностите на Путин да си осигурява застраховки за танкерите ще бъдат силно ограничени.

„Освен ако корабите не сменят [своята] застрахователна компания, тогава 90 процента от световния флот внезапно ще бъдат забранени за руски товари“, казва Ерик Брукхейзен, глобален мениджър изследвания и консултации на танкери в брокерската и консултантска фирма Poten & Partners.

Глобалната корабна индустрия разчита на застраховка за покриване на рискове и щети на товарите и корабите. Индустрията се нужда е и от покритие на отговорността в случай на потенциално огромни многомилиардни загуби от неблагоприятни събития, например сблъсък, нефтен разлив и т.н.

Повечето такива застраховки се предоставят чрез клубове за защита и обезщетение - взаимни организации, където собствениците на кораби обединяват своите рискове. Те са базирани главно в ЕС и Великобритания.

Малко вероятно е големи корабни компании да напуснат тези международни застрахователни пулове и да се включат в руски или китайски такива, за да заобиколят забраните. Евентуално такова решение ще има сериозни последствия за съответните компании и те на практика ще изгубят другите си товари и ще обработват само руски петролни товари.

Русия, Китай и Индия нямат достатъчно голям собствен флот, който да може да се намеси на този пазар. След това са самите застрахователи, които не искат да попаднат под удара на международните санкции.

„Виждаме как хората стават малко по-предпазливи за това, което правят, задават много повече въпроси, за да се опитат да разберат кой точно е собственик на петрола, откъде идва, какъв е произходът му“, коментира Маркъс Бейкър, глобален ръководител морски превози и карго в Marsh.

Засега всички погледи са насочени към Обединеното кралство, за да видят каква ще бъде точната формулировка на забраната - поради огромното въздействие върху застрахователната индустрия чрез Lloyds и P&I клубовете, базирани там. Британското външно министерство отказа да коментира дали такава забрана ще бъде въведена скоро.

За застрахователните компании обаче ще е трудно да се ориентират в това „минно поле“. Някои корабни компании заобикаляйки съществуващите ограничения, като сменят товарите в морето или премаркират петрола като източник извън Русия – като казахстански например.

Има и други утвърдени техники за „укритие“, които се използват, например за ирански и венецуелски петролни превози – вкл. т.нар. „призрачна армада“ от около 200 кораба, която пренася петрол по света, като пътува без радари и акостира в повече слаби пристанища.

Има допълнителна перспектива държавни гаранции да бъдат използвани за поддържане на притока на петрол, идея, предложена от бившия руски президент Дмитрий Медведев. Китайски и индийски застрахователи също биха могли да се намесят, за да осигурят известно покритие. Те обаче може да се затруднят с презастраховането.

В крайна сметка Русия може да не е в състояние напълно да замени глобалните танкери, засегнати от ограниченията, според експерти по корабоплаване. Вероятно руснаците ще се опитат да наемат или поддържат, или да получат контрол над повече плавателни съдове, които ще могат да притежават или управляват. Последното обаче ще представлява значително усилие и едва ли ще е достатъчно за поддържане на пълния поток на руския петролен износ.

Въпреки че застрахователната забрана вероятно ще ограничи способността на Русия да пренасочи продажбите си на петрол, въздействието може да не е непременно ясно: ограниченото предлагане на глобален петрол означава, че всякакви по-нататъшни ограничения върху руския износ могат да повишат цената. Това ще окаже силен натиск върху западните икономики.

Ето защо някои учени, като Оливие Бланшар, старши научен сътрудник в Института за международна икономика Peterson, отхвърлят идеята за забрана на застраховката като контрапродуктивна.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:13 | 14.09.22 г.
fallback