Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Балон ли е Tesla?

Реално това е Биткойн на колела, твърдят анализатори

Балон ли е Tesla?

Снимка: Bloomberg

В последните дни едва ли ще сте много оригинални, ако кажете, че волатилните акции на Tesla са балон. На практика това е най-обсъжданата тема във всяка една група или мрежа, свързана с финансови пазари. И това изглежда съвсем нормално.

В края на краищата цената на акциите на Tesla скочи над 5 пъти от юни 2019 до февруари 2020 и натрупа около 130% само за около месец през 2020 година (до 4 февруари).

Подобно поведение все повече прилича на Биткойн манията през 2017 и “дот-ком” балона в края на миналото и началото на това хилядолетие. Но дали Тесла наистина е балон и дали достигна своя пик (поне засега)?

Бясното рали на Tesla

Акциите на Teslaсе изстреляха в космоса в последните дни, седмици и месеци. Ето само част от постиженията на акциите на производителя на автомобили, след като удари 4-годишно дъно от 177 долара на 3 юни 2019 (данните са до 4 февруари):

  • 444% ръст за 8 месеца

  • 130% ръст от началото на 2020

  • 40% за 5 работни дни

Подобно ценово движение няма как да не провокира дискусии за финансов балон.

Все пак трябва да споменем, че всички тези постижения бяха последвани от най-тежкия ден за акциите на Тесла, откакто компанията стана публична. На 5 февруари 2020 Тесла се срина с 23%, което едва ли бе сериозна изненада, на фона на бясното рали напоследък.

Пазарна капитализация

Тесла добави около 60 милиарда долара към пазарната си капитализация само за около седмица. Това е повече от стойността на компании като Micron, AMD, General Motors, Biogen и Charles Schwab.

Капитализацията на Tesla надхвърли тази на Oracle. Компания, която има нетен приход от 10 милиарда долара само за последната година. В същото време за цялата си история компанията на Илон Мъск има негативен нетен приход от 6,5 милиарда долара.

Източник: Twitter

Пазарната капитализация на Tesla подгони тази на Toyota  – най-големият производител на автомобили в света. Общата стойност на акциите на Tesla достигна 141 милиарда долара, при 198 милиарда долара за Toyota .

Разликата при продажбите на двете марки обаче е огромна. За 2019 година Tesla продаде 367 500 автомобили, докато японския гигант пласира цели 10,74 милиона.

В същото време капитализацията на производителят на електромобили надхвърли пазарната капитализация GM, Ford и Chrysler (Големите 3). Общата капитализация на трите автомобилни производителя е около $110 милиарда.

Междувременно приходите на Tesla са 25 милиарда долара, а общо на Големите 3 – 425 милиарда долара.

Източник: Twitter

Ранният инвеститор в Tesla Рон Барън обаче заяви, че за момента не може да се очаква от Tesla да влезе в клуба на трилионните компании (Alphabet, Amazon, Apple, Microsoft). Според него компанията на Илон Мъск ще успее да генерира приход от 1 трилион долара след 10 години.

Балон ли е Tesla?

Коментирайки свръхскоростния възход на Tesla, Гордън Джонсън от GLJ Research обяви скока на акциите за балон, който “реално е Биткойн на колела”.

Хипербола? Не. По един технически индикатор скоростта на ралито на Tesla надхвърля скоростта на криптовалутите в своя пик.

14-дневният индекс на относителната сила (RSI), който измерва размера и устойчивостта на ценовите движения удари нива от 93 във вторник. През декември 2017, когато Биткойн, когато се търгуваше близо до 20 000 долара, 14-дневния RSI едва надхвръли 90.

Въпреки това, в други случаи в миналото, Биткойн е бил технически повече свръхкупен, отколкото е Tesla в момента.

Даден актив се смята за свръхкупен, когато RSI се намира над 70 и за свръхпродаден ако е под 30.

Източник: Admiral Markets, MetaTrader 5, BTC/USD, Седмична графика

Харвардски модел за балон

Според модел, публикуван миналата година в Journal of Financial Economics от Робин Грийууд, професор по банки и финанси в Harvard Business School, и Андрей Шлайфер, професор по икономика в Университета в Харвард, Тесла изпълнява обективните критерии за балон. Вероятността за срив, според този модел, е над 80%.

Според изследователите от Харвард балон е рязко покачване на цените в рамките на 2 години, последвано от спад от поне 40% през следващите две години.

Вероятността за спад от 40% или повече нараства като функция от величината на предишната двегодишна възвръщаемост.

Когато покачването на цената е 100% или повече, те установяват, че вероятността от срив става 50%. Когато покачването на цените е най-малко 150%, тази вероятност нараства до 80%, а когато покачването на цените стане още по-голямо, сривът става „почти сигурен“.

Тези вероятности с обобщени в таблицата по-долу. За да ги поставим в контекста на Tesla – производителят на електромобили е предоставил възвръщаемост от 162% за последните две години.

Източник: MarketWatch

Нещата могат да изглеждат дори по-зле, отколкото тази таблица предполага, когато добавим други фактори, които според харвардските анализатори, увеличават шансовете за срив.

Първият е ускорението, което показва колко голяма част от двегодишната възвръщаемост е дошла наскоро. Това е очевидно в случая на Тесла. Акциите на производителя на електромобили набраха сериозна скорост именно в последните седмици.

Друг фактор е завишеното съотношение цена/печалба. Той също важи и за Tesla, тъй като компанията няма такова отношение, на фона на загубите през последните 12 месеца.

Бъдещото съотношение цена/печалба на Tesla, базирано на очакваната печалба на акция през следващите 12 месеца, е 85,7, според FactSet. Това е над четири пъти по-голямо, отколкото същото отношение на широкия индекс на S&P 500.

Какво мислят анализаторите?

В последните дни и седмици станахме свидетели на масово вдигане на целевата цена на акциите на Tesla  от различни анализатори и инвестиционни компании. Една от прогнозите обаче се открои сериозно от останалите. Това бе тази на ARK Invest.

От инвестиционната компания, фокусирана върху иновациите обявиха, че според техния основен сценарий цената на акциите на Tesla ще достигне 7000 долара през 2024 година! Но нека да видим и техния бичи сценарии:

“Ние вярваме, че има 25% вероятност Tesla да струва 15000 долара за акция или повече през 2024 година”

Мечият сценарии на компанията предвижда цена на Тесла от “скромните” 1500 долара за брой след 5 години. Това е повече от два пъти над цената на затваряне на 5 февруари 2020 г – 736 долара.

Повечето от останалите анализатори бяха далеч по-скромни в оценките си. Например, Бил Селески от Argus Research вдигна целевата си цена на производителят на електромобили до $808 от $556. Освен това запази рейтинга за покупка.

След като скочи над 900 долара, New Street Research понижи рейтинга на акциите на Tesla до неутрален от покупка. От анализаторската компания подчертаха, че през следващата година източниците на бъдещо поскъпване са ограничени.

S&P Global Ratings оценява Tesla на B-, шест стъпки под инвестиционния клас, с положителна перспектива. През ноември от S&P казаха, че може да вдигнат рейтинга на компанията, наред с други фактори, свободният паричен поток е поне около нулата и паричните средства са минимум 2,5 млрд.долара. Moody’s Investors Service очерта подобни критерии за надграждане.

Инвеститорите

Междувременно, на 4 февруари, Фондът за публични инвестиции на Саудитска Арабия намали своя дял в производителя на електрически автомобили до 39 151 акции от 8,3 милиона през четвъртото тримесечие, според данни на регулаторите.

В същият ден интересът към акции на Tesla от къси продавачи се оценяваше на около 16 милиарда долара, след като 24,28 милиона акции са скъсени или са цели 18% от наличните акции. Това е най-голямата къса позиция е американски акции като на второ място е Apple с 0,9% от наличните акции.

Технически анализ

Източник: Admiral Markets, MetaTrader 5, Tesla, Дневна графика

На горната графика на цената на акциите на Tesla ясно може да види силната възходяща тенденция в последните месеци. Тя бе предхождана от движение в диапазон между 240 долара и 390 долара в продължение на около 30 месеца.

Пробивът над най-високата стойност в историята от 390 долара, достигната през септември 2019 г., доведе до сериозна инерция на цената. Само месец и половина след пробива на това ниво акциите удариха 964 долара за брой.

След това, съвсем естествено, последва рязка корекция от над 20% за един ден, която свали цената на акциите на Tesla до 736 долара при затварянето на сесията на 5 февруари.

Следователно, за да сме сигурни, че имаме подновяване на възходящия тренд, то трябва да видим пробив над достигнатия максимум от 964 долара и дори психологическите 1000 долара.

От друга страна, при такова изстрелване на цената в една посока, то една по-сериозна корекция не е изключена. Подкрепа може да се очаква в зоната 650-663  долара (предходен връх и 50% Фибоначи корекция). Спад под тези нива ще отвори вратите към района около 500 долара.

Коя страна ще изберете Вие? На биковете или на мечките?

По статията работиха: Екип на Investor.bg , редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (35)

   1| 2| 3| 4    
0
 
1
 
35
преди 5 месеца
Няма профилна снимка
Балон, това е понятие, свързано с мамене на хората и злоупотреба с надеждите им. Досега Мъск винаги е постъпвал последователно, и, макар и със закъснение, си е изпълнявал обещанията и намеренията. На това се крепи огромният му авторитет и кредитът на доверие. Мнозина анализатори и обикновени хора считат, че Тесла е надценена, съдейки по настоящите активи и финансови показатели. Аз не смятам така. Хората си дават парите за нейните акции, защото смятат, че Мъск е занимава с нещо много важно и много полезно, нещо, което е бъдещето на планетата Земя, един спасителен план и перспектива за самото съществуване на хората. Затова те му дават парите си, повярвали му, също както и банкерите отпускат на някой бизнесмен кредит, за да осъществи бизнес-плана си, след като достатъчно убедително го е защитил пред тях. Така че, всичко е в пределите на логиката и на разумното. Затруднения на растежа винаги има, особено при нещо необичайно, иновативно, важното е че Мъск показа способност успешно да се справя със затрудненията.
3
 
12
 
34
преди 5 месеца
Няма профилна снимка
Не говоря конкретно за тесла, а за Мъск и SpaceX. Като казвам Мъск, съм далеч от мисълта, че той прави откритията - той е просто лицето пред голяма група учени и инжинери, на които е предоставил условия да мечтаят. Кажи ми, че не намираш нищо интересно в SpaceX за последните две години.
5
 
14
 
33
преди 5 месеца
Няма профилна снимка
Да. Но балон е прекалено лимитирано определение. Тесла не е индийската търговска компания или манията по лалетата, противно на мислите на много от мечките. В същото време много от тезите на биковете са изцяло forward-looking, базирани на абсолютната вяра в правотата и във визионерството на великия Мъск(определено култ към личност, самата тя с доста противоречива история, например 420 туита), което също не бива за се забравя. Смятам, че полярността на дебата прави Тесла точно толкова интересна за анализ, дори и от по-скоро негативен към компанията наблюдател като мен.

Моето мнение е, че в случая говорим за:

1) Силно волатилна компания продължаваща да бъде управляване като старт-ъп, при все че вече трябваше да е достигнала фазата на полу-зряла корпоративна структура, без тази изключителна зависимост от и към Мъск.
2) Опериране в рисков сектор - силно цикличен, капиталоемък, с относително ниски маржове и висока конкурентност. Симптом на щраусово поведение е да се игнорира факта, че конкуренти като Волксваген държат близо 28 милиарда евро кешова наличност(към края на 2018, не откривам годишни за 2019), повечето имат по-висок рейтинг ерго и по-евтин и широк достъп до капиталовите пазари. Много мечки разбраха през последните дни, че пазарът може да остане по-дълго ирационален, отколкото те състоятелни. В същото време това важи и за Тесла - агресивната стратегия изисква средства, към момента компанията е прибегнала до спорни ходове (чувствително намаление на капиталовите разходи, в някои случаи дискусионни счетоводни практики) за благоприятен ефект върху паричния поток, чиято устойчивост остава спорна. При обръщане на макроикономическия цикъл, Тесла ще бъде изложена на стандартните за автомобилопроизводителите рискове, без да разполага със същите резерви, в същото време е далеч все още от too big to fail парадигмата. Преди да твърдим, че изживяват техния iPhone момент, нека да не забравяме, че това не е смартфон за 600-700 долара, а сериозна покупка, която изисква определено ниво на планиране и бюджетиране.

3) Цената - днес се намираме на прага на безпрецедентен икономически цикъл от гледна точка на монетарната политика. Търсенето на възвращаемост в неортодоксални активи, комбинирано с добрия тайминг на Тесла, а именно листването на компанията в третичния цикъл на технологичните компании, създаде и солидна основа за привличане на капитал. Но не бива да забравяме, че макроикономическата реалност се променя, макар и не толкова бързо колкото оборота на ключов управленски персонал на Тесла. Към момента пазарът ценообразува Тесла при нива, които са изключително отдалечени от фундаментите. Да, компанията има конкурентни предимства, но могат ли те да устоят една потенциална буря?

4) Емоция - Тесла бе, е и ще бъде разеидняваща компания. За биковете това ще бъде Св. Елън, еманацията на иноваторството, компанията, която промени автоиндустрията. Фенската база на компанията е актив, който трудно може да бъде оценен, но това не означава, че трябва да бъде игнориран. Дори към днешна дата, ритейл инвеститорите(голяма част от които са мобилизирани от целеви акции на компанията) са фактор(от гледна точка на влияние върху цената и ливъридж ефекта), който не бива да се пренебрегва.

Иска ми се да продължа, но бих станал прекалено многословен. Тесла е просто част от играта. В дългосрочен аспект всички ще умрем(включително и Тесла). Към днешна дата - надценена с оглед на фундаментите. Обвиненията(независимо от кой лагер идват) са безсмислени - важното за всеки един участник на пазара е да може да обоснове тезата си със състоятелни за себе си аргументи, а при несъответствие с пазарната реалност - да направи поуки от загубите си. Изключително удоволствие ми направи да прочета последната статия на професор Aswath Damodaran, в която обяснява защо НЕ съжалява, че е продал акциите на 600 и нещо долара точно преди ралито. Opportunity cost-а и пропуснатите печалби са термини, които не са приложими в проучения хазарт, който представляват капиталовите пазари.

И за завършек - да, аз смятам компанията за надценена. Не, не вярвам, че ще фалира с лоша слава сходно на много други. Единственото ми скромно желание би било дебатът около нея да става в образован и културен дух. Но надали толкова полярен дебат би могъл да се поддържа в подобни стандарти.
13
 
7
 
32
ing5rov до: Oбичам България
преди 5 месеца
в научната фантастика е най големият принос на Тесла .
8
 
9
 
31
преди 5 месеца
Няма профилна снимка
Тесла разчиташе много за оцеляването си на завода в Китай. Е, сега коронавирусът сигурно ще срине и производството, и търсенето им там. Съответно Тесла още не е избегнала фалита.

Още от Анализи
Ралито на Tesla може да направи Мъск с над 2 млрд. долара по-богат