IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Китайските функционери вече няма да могат да се возят на западни автомобили

Пекин затваря достъпа на чужди автоконцерни към търговете за правителствени коли

18:34 | 28.02.12 г. 3
Автор - снимка
Създател
<p>
	Автомобили Buick на американския концерн General Motors на пристанището в град Тиендзин. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Автомобили Buick на американския концерн General Motors на пристанището в град Тиендзин. Снимка: Ройтерс

Чуждестранните производители на автомобили трябва да се адаптират към още един препъни-камък за бизнеса си в Китай. В бъдеще китайските функционери ще трябва да се лишат от чуждестранните автомобили.

Властите на страната скоро ще могат да купуват само китайски автомобили. Свикналите на успех автомобилни производители ще си тръгват с празни ръце от търговете. Това няма да е драма за производители като Volkswagen и Toyota. Но пазарът няма да стане по-лесен за бранша с този нов регламент, пише в свой анализ Wall Street Journal.

Инициативата да се купуват автомобили само от китайски производители е на Министерството на индустрията. То публикува списък с общо 412 моделa автомобили, които могат да бъдат придобивани от властите в страната. В списъка няма нито един модел на чужд производител.

Министерството не назовава конкретни причини за решението си. Списъкът е бил публикуван и в предварителен вид и предложен за обсъждане до 8-и март.

Досега агенциите в страната можеха да купуват всички автомобили, ако са сглобени в Китай и отговарят на няколко други условия. Всяка година властите харчат между 70 и 80 млрд. юана (около 10 млрд. евро) за обновяване на автопарка си. Предвид на гигантския автомобилен пазар на страната обаче тази сума представлява по-малко от 5% от целия оборот на пазара на нови коли в Китай.

Като реакция на новината акциите на китайските производители, като Dongfeng и First Automotive Works (FAW), скочиха на борсите.

Особено силно от решението се очаква да бъдат засегнати германските производители на представителни автомобили като Audi, Volkswagen и Daimler.

Решението обаче предизвика и критика. „Изглежда, че Китай се опитва да изключи чуждестранните инвеститори от родния автомобилен пазар“, заяви пред Bloomberg генералният секретар на Европейската търговска камара в Китай Дирк Мьонс. „Китайците не може да очакват, че ще бъдат добре дошли в чужбина, ако затварят пазара си пред чуждите инвеститори“.

Новината не предизвиква възторг и сред местните чиновници. Заради по-високите си качества чуждите автомобили се считат за символ на по-висок стандарт и статут в обществото. При флота от 5,2 млн. държавни автомобила, от които около 80% са чуждестранна продукция, пълната подмяна ще трае няколко години.

В Германия новината срещна противоречиви отзиви, пише Handelsblatt. Според местен дилър по този начин ще отпадне пазар с общ обем от 13 млрд. долара. Експертът на Metzler Юрген Пипер обаче коментира, че регулацията не засяга служебните автомобили за компаниите.

Спорни са и данните за преките последици. Предвид силния ръст на частното потребление бизнесът с търговете за служебни автомобили е съвсем малък, казват добре информирани източници в Пекин. Audi прави около 20% от оборота си от правителствени автомобили, Volkswagen, General Motors, Toyota и Nissan – само 10%.

Все пак бизнесът показва единодушно своето несъгласие с решението на власите в Китай предвид факта, че чужди концерни като Volkswagen и General Motors сглобяват колите си за китайския пазар само в местни заводи, ползвайки помощта на китайски партньори. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:03 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 0
Спящият бик
преди 12 години
А нашите депутати на ловешки автомобили ли ще се возят вече?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 1
edimi
преди 12 години
Е на това му се вика политика на протекционизъм! Търговска война *** на вратата. Ха сега да видим кои са тарикатите изнесли 95% от производството в Китай и разчитащи само на китайски внос.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още