Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Енергетика

Как да се предпазим от нелоялни практики на свободния пазар на електроенергия?

Небитовите клиенти, които от 1 октомври ще излязат на свободния пазар, трябва внимателно да разглеждат офертите и да се информират за условията на снабдяване

Как да се предпазим от нелоялни практики на свободния пазар на електроенергия?

Снимка: Pixabay

До 1 октомври 2020 г. всеки стопански потребител трябва да излезе на свободния пазар на електроенергия. Това означава, че от тази дата всеки малък офис, кантора, фризьорско салонче, книжарница, сладкарница и останалите така наречени микро фирми, ще плаща потребената от тях електроенергия по свободно договорени цени и вече са изправени пред избора на доставчик на електроенергия, с който да подпишат договор.

Свободният пазар на електрическа енергия носи много предимства, но заедно с тях и определени рискове за клиентите, свързани с некоректни търговски практики, прилагани от някои търговци. Вече има достатъчно примери за драстични, подвеждащи практики и нелоялна конкуренция, водещи до риск за клиентите. 

Още по темата

Проблемът е, че точно тези микро фирми, които обикновено са с до 10 служители, нямат никаква подготовка и опит за оценка на предложенията на доставчици и лесно могат да бъдат подведени с манипулативни и неверни твърдения. Още повече, че Законът за енергетиката и Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) не предвиждат никакви механизми за защита на българските потребители на енергия в тази посока, каквито биха били например регистър с нелоялни търговски практики и Етичен кодекс на търговците на електроенергия.

Приемането им бе инициирано от ЧЕЗ в България още през 2016 г. Предложението беше подкрепено от различни институции и енергийни търговски дружества, но до момента все още не е реализирано.

Кратък „наръчник“ за привличане на клиенти

Още от началото на либерализирането на пазара на електроенергия в България се очертаха тенденции за не съвсем коректни практики от страна на някои търговци. С напредването на процеса те използват невярна и заблуждаваща информация за вече утвърдени на пазара енергийни търговски дружества, за да убедят клиентите им да изберат тях за свой търговец. Подобно поведение бе регистрирано и в началото на освобождаването на електроенергийните пазари в някои европейски страни, като Германия, Англия, Чехия, Швеция и др., които осъществиха този процес доста преди той да стартира в нашата страна. Всички потребители имат възможност да се поучат от техния опит и да се опитат да не допуснат да повторят грешките, водещи до неприятни последици.

Предлагането на привидно атрактивни оферти, в които не се включват всички задължителни, законови такси; използването на невярна и заблуждаваща информация за конкурентни доставчици на електроенергия; предлагането на необосновано ниски, дъмпингови цени, неверни твърдения, че конкурентите ще вдигнат цените с над 50% и че либерализираният пазар ще спре да съществува, са част от нелоялните и подвеждащи практики, за които алармираха търговци на електроенергия.

За да не се ангажират към клиентите си с твърда цена, някои търговци предлагат само цени от типа „Борса +“. При това положение клиентът плаща по цени на борсата, като допълнително заплаща на търговеца и фиксирана цена на всеки мегаватчас. Което прави сметките на клиентите трудно прогнозируеми

Още по темата

Частен случай

Специализираният сайт 3e-news.net получава информация за подобна оферта към малък, стопански клиент, в която се твърди, че „от началото на пандемията цената на борсата не е превишавала 50 лева за мегават, като за май месец е била 45 лв“. Никой, обаче, не казва на клиентите, че цените през есента и зимата на всички борси се покачват. За юни средната борсова цена излиза 60,11 лв/мегаватчас. На 3 юли, например, в 22-рия час, източно европейско време, електроенергията се е търгувала на енергийната борса по 114,04 лв/мегаватчас, а в 10-ия час, сутринта на същия ден, цената е била 101,74 лв/мегаватчас.

Подвеждащо е твърдението, че „цената на борсата се е сринала и не се очаква в следващите 12 месеца да се нормализира“. Факт е, че цените на борсата са много по-ниски от миналогодишните за същите месеци – април и май тази година бяха нетипично ниски, но от юни цените започнаха бавно да възстановяват нивата си. Съответно е невярно, че не се очаква цената да се нормализира, защото тя вече започва да обръща тренда – т. е. да се покачва.

Манипулативно и заблуждаващо е и твърдението на нелоялните търговци, че, ако изберат тях, клиентите биха спестили над 30% от сметките си за ток. За да е вярно подобно твърдение, следва клиентът да получи цена за мегаватчас на свободния пазар около 87 лв., което към момента все още не е предлагано като официална оферта. До тези 87 лв. се стига чрез сегашната регулирана цена. За всички стопански клиенти, присъединени към електроразпределителната мрежа на ниво „ниско напрежение“, които в момента са в портфолиото на ЧЕЗ Електро, средната регулирана цена без „задължения към обществото“ (ЗО) е 124,88 лв. Тоест 30% надолу са 37,46 лева за мегаватчас или, за да спести клиентът 30%, следва да получи от новия си доставчик оферта от 87,42 лева за мегаватчас.

Ако цената на електроенергията, обявена от търговеца, е без ЗО, тя трябва да се сравнява с цената без ЗО на конкурента. Тоест, ако търговец обяви, че предлага цена 122 лева, то той трябва да упомене дали тя е със ЗО или без ЗО. Ако е без тази компонента, то той трябва да я сравнява със 124,88 лева. Некоректните търговци „спестяват“ в офертата си към клиента тази задължителна компонента, като я представят като отстъпка и така мамят потребителите.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Енергетика
Юлиан Попов: Енергийната трансформация дава много възможности