Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Кои са новите успешни експортни пазари?

Традиционни производствени сили започват да отстъпват място като доставчици на пазара в ЕС, изместени от ЦИЕ, отчита проучване

Кои са новите успешни експортни пазари?

Снимка: Ioana Epure/Bloomberg

Пазърът в Европейския съюз дава възможности за релокиране на производства и тази тенденция ще продължи. Очевидните сектори със значителен експортен потенциал са автомобилната индустрия, електрониката, електирическата индустрия, машиностроенето, като Германия е двигател на този процес. Все по-ясно се очертава, че някои източноевропейски пазари започват да привличат все повече доставки за сметка на традиционните богати европейски пазари. Централна и Източна Европа (ЦИЕ) все повече се трансформира в новия индустриален доставчик в глобален план в конкуренция с Китай, Малайзия, Виетнам.

Това са част от изводите от Международно изследване и идентифициране на потенциални пазари за експортен растеж на българските малки и средни предприятия (МСП) в избрани сектори.

Проучването е изготвено от Института за пазарна икономика по поръчка на Министерство на икономиката и Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) и беше представено от Лъчезар Богданов, главен икономист, Институт за пазарна икономика (ИПИ).

Целта на проучването е да подскаже на българските експортни фирми какво се случва на международните пазари, така че те да потърсят развитие на търговията по ниши и сектори, посочи изпълнителния директор на ИАНМСП Бойко Таков.

Интересен факт е, че в Испания и Франция част от релокирането е насочено към Северна Африка, тоест българските компании трябва да се съобразяват с конкуренцията, отбеляза икономистът Лъчезар Богданов. Друг факт е, че за някои машини и съоръжения и българските, както и други компании от ЦИЕ, вече заместват много сериозно традиционните индустриални сили – Япония и Швейцария, тоест тези страни, които сме свикнали да свързваме с висока добавена стойност вече отстъпват място като доставчици на пазара в ЕС. България обаче изостава в някои от тези порцеси, обърна внимание икономистът. 

Още по темата

ЦИЕ - новият индустриален глобален доставчик 

Характерното е, че в големите индустриални икономики производствата са изнесени някъде навън – в Китай, Малйзия, Виетнам, тоест новите индустриални доставчици в глобален план, или в ЦИЕ, подчерта Богданов.

Що се отнася до по-малките пазари в ЕС Нидерландия се явява като много голям пазар за електрически велосипеди. Белгия пък има силно развита автомобилна индустрия, но пък за сметка на това стагнираща, тоест има много голям действащ бизнес, но пък не расте.

Португалия и Испания излязоха от кризата със силно преструктуриране на  икономиките в посока повече преработваща индустрия и машиностроене. Така че имаме двуцифрени годишни ръстове в почти всичко, което е потенциал за българските доставчици да се интегрират към тези вериги на стойност, посочи Богданов.

Скандинавският пазар също е интересен за някои преработени продукти и велосипеди. В момента България е шестият най-глям доставчик на велосипеди в Европа, напомни той.

Отвъд традиционния интерес за експрот към Западна Европа проучването прави и нови открития. Оказва се, че Полша е изключително интересен пазар, каза Лъчезар Богданов. Той изтъкна, че това е страна, която 25 години няма икономически спад. Същевременно е индустриализираща се, с благоприятна демография, вътрешенен пазар и потребление. Очевидно това е динамичният пазар в ЦИЕ. Виждаме потенциал не просто в доставки на компоненти за тяхната индустрия, която работи основно за Германия, но и за потребителски стоки – мебели, медицински инструменти, шоколадови изделия. Българският бизнес вече намира ниши там, както и други държави от региона. Така че този пазар е голям и не може да бъде вече пренебрегван, нищо, че е малко по-беден от най-богатите страни в Западна Европа.

Големите автомобилни производители - Чехия, Унгария и Словакия, също ще привличат все повече доставки за сметка на традиционните богати европейски пазари.

Близките пазари

Що се отнася до доставките на късо разстояние не е неочаквано, че това са метални изделия, селскостопанските машини – най-вече за Румъния, каучук, пластмаси, пластмасови и хартиени опаковки. Вижда се регионален уклон за някои близки пазари. Гърция доста обедня и стагнира откъм производство и вътрешно потребление. Румния безспорно остава големият пазар за нашия регион – заради бързия икономически растеж, бързия ръст на доходите. Наред с това е ндустриализираща се по сходен на България начин, което предполага конкуренция и възможност да се продават същите машинни компоненти в електрониката, електротехниката, автомобилната индустрия през техни компании към глобалния пазар.

Интересна е и друга тенденция - има пренасочване на търсенето на някои потребителски стоки в региона от традиционни доставчици като Италия и Австрия, към България, но разбира се в условията на конкуренцията на Китай и Полша. Защото Полша е новият лидер в стоките за дома, като измества Италия от позицията.

 


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

1
 
2
 
2
zelka007 до: fon
преди 1 седмица
ей сега ще минат дежурните соц реликви и ще ти обяснят , как след като нарязаха кремиковци вече нищо няма . и последното ни богатство - ескадрилата от миг21 отиде с почести в надин , вече и армия не остана ... само едната бузлуджа е спомен , ама и той ще се климбичне ако друсне по-силно ... :)))

и стандарта на стълбите промениха ... :)))
0
 
2
 
1
fon
преди 1 седмица
Румъния вече измести Италия и Турция и е втория ни външнотърговски партньор след Германия

Още от Икономика и политика
Радев: Доган и Пеевски не трябва да се охраняват от НСО