Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Имената на бизнеса

Как дигитализацията променя финансовите организации?

Банките са сред първите, които ползват анализ за извличане на информация за създаване на по-добри бизнес модели, казва Мадалина Попа от Microsoft

Как дигитализацията променя финансовите организации?

Мадалина Попа. Снимка: Microsoft

Мадалина Попа е директор „Индустрия на финансовите услуги" в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) за Microsoft. Тя има над 10-годишен опит в работата с дигиталната трансформация на финансовите услуги. С нея разговаряме за предимствата и недостатъците на процеса по дигитализация за финансовия бранш.

Всички ние наблюдаваме как светът се променя драстично що се отнася до дигитализация и иновации. Как ще повлияе този процес на банките и финансовите институции?

Дигитализацията е в топ 3 на стратегическите нужди на всички мениджъри на банки, защото вече е ясно, че ако искат не просто да оцелеят, но и да преуспеят през следващото десетилетие, трябва да приемат технологиите и да ги използват в своя полза. Този процес със сигурност е на път да промени статуквото и ще трансформира не само инструментите, които банките използват за ежедневната си работа, но и процесите, комуникацията между отделните служители, услугите, които се предлагат на клиентите, културата и начина на функциониране на организацията като цяло. Дигитализацията ще повлияе на банките, като оптимизира работата им и подобри тяхната продуктивност чрез намаляване на стойността на всяка една дейност или транзакция – като например цена на откриване на нова сметка, подготвяне на документи за кредит или извършване на определен вид транзакция; анализиране, съпоставяне, оценяване и преосмисляне на административните процеси; по-често използване на електронни документи, автоматизирано изпращане, насочване и обработка, както и автоматизиране на процеси на базата на модел за самообучение.

Още по темата

Кои ще са най-важните инструменти на бъдещите финансови институции?

Банките ще разчитат все повече и повече на технологични иновации, за да бъдат по-продуктивни и по-близо до клиентите. Интелигентни роботи, персонални виртуални асистенти, самообучаващи се системи, виртуални системи за плащане, програми, работещи съвместно в реално време и софтуерни отворени банкови решения ще бъдат приоритетни за мениджмънта. Нека не забравяме за сигурността, която е вече една от основните грижи на банките, тъй като предлаганите услуги ще бъдат достъпни навсякъде по всяко време. Вече не e достатъчно да има специалист във всеки клон; софтуерът и хардуерът, грижещи се за киберсигурността, ще трябва да бъдат постоянно актуализирани.

Готов ли е Microsoft за тази промяна? Или можем ли да кажем, че Microsoft е един от инициаторите на тази трансформация?

В момента в Microsoft не само сме готови за тази промяна, но и всички наши усилия и инвестиции са насочени към това да бъдем напълно оборудвани, за да предложим на клиентите ни иновативни технологични решения за повишаване на продуктивността и възможностите за работа в екип, сигурността, анализа, както и всички функции, които предлагат изкуственият интелект и облачните технологии. Microsoft дава възможности на организациите да се трансформират и да предоставят на клиентите си повече услуги, да управляват риска и да следят качеството, да правят нововъведения, с които да постигат разрастване на бизнеса, навлизане на нови пазари, както и постигане на още по-високи резултати в дигиталната ера.

Какво ще предложи Microsoft на клиентите си, за да оправдае новите очаквания на финансовите институции?

В Microsoft идентифицирахме следните четири стълба, основополагащи за дигитална трансформация и в тези посоки ние от Microsoft, заедно с нашите партньори, предлагаме цялостни софтуерни решения.

•     Ангажиране на клиентите – предоставяме им нови преживявания, които да заобичат. След това поставяме оперативни цели, които да постигнат необходимата персонализация и сегментация;

•     Предоставяне на повече възможности на служителите – даваме им възможност да бъдат продуктивни и да създават среда, в която информацията е от основно значение;

•     Оптимизиране на процесите – модернизиране на операциите и трансформиране на процесите и уменията. Намаляване на разходите чрез интелигентни процеси, които да прогнозират бъдещите нужди и да координират хората и активите по-ефективно;

•     Преобразяване на продуктите – възможност за създаване на нови продукти и бизнес модели. Събиране на информация като стратегически актив, измествайки фокуса от анализиране постфактум към предварително планиране, автоматизиране на процеси, възможност за персонализиране и нововъведения чрез нови бизнес модели, услуги и продукти за клиентите.

Как ще се справите с предизвикателствата в обработката на големи масиви с информация?

Финансовите организации работят с данни и са сред първите организации, които използват анализ за извличане на информация за създаване на по-добри и по-печеливши бизнес модели. В Microsoft инвестираме в изкуствен интелект и машинно обучение и това е в основата на стратегията ни. Нашата крайна цел е да разработим изкуствен интелект, с който да дадем възможност на всички хора и организации да го използват, за да разрешават най-належащите проблеми на обществото и икономиките ни. Работим с бизнес лидери от финансовия сектор и други индустрии, за да идентифицираме случаите, в които AI-базирани решения могат да доведат до голям напредък.

Сега повече от всякога хората зависят от дигиталните услуги. Но съществува и по-голяма заплаха от загуба на лични данни, както и други проблеми, свързани със сигурността. Как се подготвя Microsoft за това?

Финансовите престъпления са все по-честият проблем, като една четвърт от банките смятат, че кибер рисковете са най-голямата заплаха в индустрията.

В сегашния свят, в който мобилните и облачните услуги са на първо място, доверието е изключително важно. Затова Майкрософт продължава да инвестира не само в облачната инфраструктура, но и в сигурността, поверителността и спазването на стандартите, свързани с тях. До скоро повечето финансови институции дори не бяха готови да обсъждат евентуално преминаване към облачните технологии. Затова в Microsoft, заедно с водещи световни финансови институции, създадохме Financial Services Cloud Advisory и проведохме няколко срещи на високо равнище. На база тези срещи, Microsoft създаде специални условия и програма за финансови институции. Това накара стотици компании да преминат към облачните услуги на Microsoft, в това число и 26 от 34-те Global Systemically Important Financial Institutions (GSIFI).

Как виждате близкото бъдеще на дигиталните финанси?

По-бързото моделиране, симулация и анализ се превърнаха в основни за банките и инвестиционните компании. Финансовите институции трябва да гледат на себе си като на един неврон в безкрайна мрежа от партньорски контакти, свързани чрез API приложенията.

По-ниските изисквания за навлизане на FinTech компаниите и техните решения доведоха до повече иновации и потенциална конкуренция. Инвестициите във FinTech компании имат впечатляващ ръст в световен мащаб, покачвайки се от 1.8 милиарда долара през 2010 г. до 23 милиарда долара през 2015 г. За същия период броят на FinTech компаниите нараства над три пъти, от 269 до над 900. Преминаването от конкуренция към колаборация продължава. Банките трябва да търсят нови начини да създават добавена стойност. В една отворена икономика могат да се създадат нови канали, като банките могат да монетаризират дигиталните си активи и да предлагат на клиентите си по-голям избор от услуги.

Потенциал за реализация на ползи има и в навлизането в света на блокчейн и „умните“ договори, нали?

Вече видяхме как премахването на посредничеството трансформира индустрии – например туризма и музикалната индустрия. Блокчейн технологията има потенциал да промени всяка индустрия. За финансовите услуги това представлява както сериозно предизвикателство, така и възможност. В Microsoft не вярваме, че индустрията на финансови услуги ще изчезне, а по-скоро блокчейн технологията ще ѝ позволи да еволюира, за да предложи по-стойностни услуги и да се фокусира повече върху комуникацията с клиентите.

 

По статията работиха: Екип на Investor.bg , редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари ()


Още от Имената на бизнеса
Вихрен Славчев: Киберсигурността е отговорност и на компании, и на потребители