Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини и анализи

Намален обем от продажби на батерии сви печалбата на "Монбат" с 65% през 2017 г.

Основната причина за спада в реализираните обеми беше породена от значителното покачване на London Metal Exchange на индекса на оловото

Намален обем от продажби на батерии сви печалбата на "Монбат" с 65% през 2017 г.

Снимка: Pixabay

В резултат на осъществената стопанска дейност през 2017г. „Монбат” АД регистрира печалба преди облагане с данъци в размер на 7,2 млн. лв., което представлява спад от 64,52% в сравнение с печалбата преди облагане с данъци, реализирана през 2016 г. на стойност 20,2 млн. лв., съобщи дружеството.

Нетната печалба на „Монбат” АД на индивидуална база към 31.12.2017 г. е в размер на 6,4 млн. лв. и отчита понижение от 64,91 % в сравнение с 2016 г.

Понижените финансови показатели се дължат главно на намаления обем на продажбите на акумулаторни батерии в размер на около 12% на годишна база. В допълнение, частичен ефект оказа и политиката на Дружеството през 2016 за стоково обезпечаване с олова и оловни сплави и сформиране на резерв от акумулаторни батерии през по-ниския сезон на година, която с оглед на диманиката нa борсовия индекс на оловото (описана в долния параграф) доведе до по-ниска среднопретеглена стойност на изписаните разходи за материали, сформиращи себестойността на произведените акумулатори и по-ниска отчетна стойност на реализираните продажби спрямо 2017 г.

Монбат АД
Основната причина за спада в реализираните обеми беше породена от значителното покачване на London Metal Exchange на индекса на оловото в края на 2016 г и началото на 2017 г.

Тъй като общоприетата политика от компаниите, производители на оловно-кисели батерии, е увеличението в себестойността на произвежданите батерии с оглед покачването на цената на оловото и оловните сплави, да се „прехвърля“ на крайните клиенти чрез индексация на продажните цени, рязкото движение в борсовата цена на оловото рефлектира негативно върху търсенето на акумулаторни батерии през първото полугодие на 2017 г. С оглед на това, че „Монбат” АД продава акумулатори главно на дистрибутори на вторичния пазар, тази част от последните, които имаха достатъчно складови наличности, предприеха стратегия на изчакване в закупуването на батерии в края на зимния сезон (февруари и март месец 2017 г.; така наречения „висок сезон“) и през ниския сезон на търсене на батерии (април-август месец 2017 г.).

Спадът в реазлираните обеми беше компенсиран от покачване на продажните цени като промяната в приходите от батерии за 2017 г. спрямо 2016 г. е по-малка от 1%.

Горният спад в реализираните обеми рефлектира в намаление на брутната печалба, печалбата преди лихви, данъци и амортизации и нетния финансов резултат на дружеството на индивидуална база за 2017 г. спрямо 2016 г. В допълнение на спада на обемите, както и на динмиката в реализираните брутни печалби в двата периода, факт че СТАРТ АД префактурира на „Монбат” АД произведените от него акумулатори на себестойност (която с оглед на повишаването на цените на оловото е по-висока) плюс фиксиран процент на надбавка доведе до по-добра брутна печалба и EBITDA в СТАРТ АД, за сметка на индивдуалния финансов резултат на „Монбат” АД.

Горната негативна тенденция, свързана със спада на реализираните обеми на акумулатори и респективно влошените показатели за брутна печалба и EBITDA в дивизията за производство на акумалторни батерии, беше изцяло компенсирана от позитивните резултати в рециклираща дивизия на „Монбат” АД, като на консолидирана база Групата бележи ръст през 2017 спрямо преходните години във финансовите показатели.

Реализираните приходи от продажби на вътрешен пазар на индивидуална база към 31.12.2017 г. са в размер на 109,2 млн. лв. (реализираните приходи от продажби на вътрешния пазар, включват технологичен отпадък и брак, продаден на "Монбат Рисайклинг България", както и материали и стоки препродадени на други свързани лица) и представляват 31,15 % от общите продажби, а реализираните приходи от чужбина, включително вътрешно общностни доставки, са на стойност 241,4 млн.лв. и представляват 68,85 % от нетните приходи от продажби на дружеството.

За периода 1 януари 2017 г. - 31 декември 2017 г. основен пазар на "Монбат" АД е Франция с 21, 073 млн. евро приходи от продажби, което представлява 17,08 % от общия износ на дружеството на индивидуална база.

По статията работи: Веселина Василева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини и анализи
Сделки с измененията в SOFIX вдигнаха оборота на БФБ до 866 хил. лв.