IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Държавната подкрепа за инвеститори в общини с висока безработица няма да е автоматична

Предлага се също индивидуално разглеждане на всеки инвестиционен проект и предварително одобрение на проект за първоначална инвестиция

17:26 | 14.09.15 г.
Автор - снимка
Създател
Държавната подкрепа за инвеститори в общини с висока безработица няма да е автоматична

Премахване на автоматичния характер при предоставяне на държавна помощ за инвеститор, решил да осъществява дейност в общини с безработица с или над 25 на сто по-висока от средната за страната, индивидуално разглеждане на всеки инвестиционен проект и предварително одобрение на проект за първоначална инвестиция. Това са част от промените в Закона за корпоративно подоходно облагане (ЗКПО), които предлага Министерството на финансите (МФ) във връзка с процедурите по предоставяне на данъчно облекчение, представляващо държавна помощ за регионално развитие. Те са публикувани за обществено обсъждане на сайта на министерството до 26 септември.

След изразено становище на Европейската комисия (ЕК) относно изготвените Насоки за регионалната помощ за периода 2014-2020 г., в което се посочва, че държавна помощ след субективна преценка от страна на българските власти не би могла да бъде одобрена, финансовото ведомство поема ангажимент за премахване на автоматичния характер.

„Във връзка с премахване на автоматичния характер на схемата за държавна помощ е подготвен проект на промени, който е изпратен на ЕК, и е дадена предварителна оценка, че по този начин подготвената схема за държавна помощ отговаря на изискванията на ЕК съгласно Насоките за регионалната помощ за периода 2014-2020 г.“, пише в мотивите за изменение и допълнение на ЗКПО.

От МФ поясняват, че прилагането на данъчното облекчение, представляващо държавната помощ за регионално развитие, в това число - условията, които следва да бъдат спазвани, съгласно насоките, и условията, при които може да бъде прилагано данъчното облекчение, следва да бъдат окончателно одобрени с решение на ЕК.

По-конкретно - чрез промените се въвеждат четири типа условия, които следва да се спазват от всяко данъчно задължено лице, което би искало да прилага данъчното облекчение, представляващо държавна помощ:
1. Общи условия;
2. Условия, които оказват влияние върху размера и интензитета на помощта;
3. Условия, свързани с приемливите разходи, първоначалната инвестиция и активите, които са част от нея;
4. Допълнителни условия, в случите когато първоначалната инвестиция е част от голям инвестиционен проект или единен инвестиционен проект.

В рамките на общите условия се предвижда подаването на формуляр за кандидатстване за помощ по образец до изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции (БАИ) най-късно преди започване изпълнението на проекта за първоначална инвестиция. За да може да ползва данъчното облекчение, инвеститорът следва да е получил разрешение от БАИ чрез заповед. С нея се потвърждава, че помощта има необходимия стимулиращ ефект и изрично се вписва максимален размер и интензитет на помощта, а редът за издаване на заповедта ще бъде определен с наредба на министъра на финансите и министъра на икономиката, гласят мотивите.

От там става ясно още, че размерът на определената в заповедта помощ не може да се надвишава, независимо от спазване на интензитета на помощта. Намаляването на размера на приемливите разходи за съответната първоначална инвестиция в хода на изпълнение на инвестицията не може да доведе до надвишаване на вече определения в заповедта интензитет. ЗКПО гласи, че максималният интензитет на помощта е 50%, а за първоначална инвестиция, извършвана в общини от Югозападен регион – 25%.

А за да бъде одобрен проект за първоначална инвестиция на големи предприятия, размерът на помощта е необходимо да съответства на нетните допълнителни разходи за реализиране на първоначалната инвестиция в съответната община в сравнение със съпоставим сценарий без помощ. Според ЗКПО поне 25% от стойността на приемливите разходи за материалните и нематериалните активи, включени в първоначалната инвестиция, трябва да е за сметка на инвеститора.

Предвижда се промяна и на срока за изпълнение на първоначалната инвестиция – тя трябва да бъде извършена в срок до 4 календарни години, в това число - годината на получаване на заповедта. Сега в чл. 189, ал. 2 от ЗКПО е записано, че „първоначалната инвестиция трябва да бъде извършена в срок до 4 години от началото на годината, за която е преотстъпен данъкът“.

Освен това се променя изискването, което предвижда за определена първоначална инвестиция необходимост приемливите разходи да надвишават с поне 200% не данъчната, а балансовата стойност на активите, които се използват повторно към 31 декември на годината преди започването на изпълнението на първоначалната инвестиция. Освен това стойността на приемливите разходи за активи, включени в първоначална инвестиция, свързана със съществена промяна в общия производствен процес, трябва да превишава сумата на счетоводните разходи за амортизации на активите, свързани с дейностите, които ще бъдат модернизирани, за предходните три отчетни периода.

По настояване на ЕК и независимо от свързаните текстове и дадените определения в разпоредбите, касаещи данъчно задължени лица, които изобщо могат да се ползват от данъчното облекчение, изрично са изключени отраслите транспорт, енергетика, първично производство, преработка и предлагане на пазара на селскостопански продукти, става ясно още от мотивите, придружаващи промените в ЗКПО.

По отношение на влизане в сила на схемата за помощ е предвиден преходен период за 2015 г., съгласно който данъчното облекчение влиза в сила след постановяване на положително решение от ЕК относно съответствието му с Насоките на ЕК. При условие, че ЕК постанови положително решение до 31 декември 2015 г., корпоративният данък за 2015 г. ще се преотстъпва, в случай че е подаден формуляр за кандидатстване в срок от 1 януари 2016 г. до 29 февруари 2016 г. и е налице одобрение от страна на БАИ до 31 март 2016 г.

От мотивите ставя ясно, че преотстъпване на авансови вноски за 2015 г. няма да се допуска. Преходният период е предвиден по този начин с цел данъчно задължените лица да се запознаят с направените промени и да имат възможност да подготвят своите документи за кандидатстване и да е налице време, в което БАИ да оцени подадените формуляри за кандидатстване.

Във връзка с изискванията на Насоките за регионалната помощ за периода 2014-2020 г. и правилното прилагане на схемата за държавна помощ се въвеждат понятията „започване изпълнението на проекта“, „стоманодобив“, „производство на синтетични влакна“, „равнище група“, „единен инвестиционен проект“, „транспорт“, „летища“, „производствен обект“ за целите на определението за първоначална инвестиция. Освен това в ЗКПО за целите на схемата са променени и определенията за „дата на предоставяне на помощта“ и „големи предприятия“.

Например, „датата на предоставяне на помощта“ за целите на чл. 188 и чл. 189Б от ЗКПО, т.е. предоставянето на данъчно облекчение, което представлява минимална държавна помощ, е 31 декември на годината, за която се преотстъпва корпоративния данък, а за целите на чл. 189, т.е. предоставянето на данъчно облекчение, представляващо държавна помощ за регионално развитие, ще бъде датата на заповедта на директора на БАИ.

В преходните и заключителни разпоредби на проекта за изменение и допълнение на ЗКПО е записано, че ако бъдат приети, ще влязат в сила от 1 януари 2016 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:17 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още