IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Над 50% от оборота на веригите са от български продукти, твърдят търговци

Основното предизвикателство за търговските вериги остава сивият сектор, който има около 30% ценово предимство, пестейки от ДДС и осигуровки

12:32 | 17.02.15 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Над 50% от оборота на веригите са от български продукти, твърдят търговци

Над 50% от оборота на търговските вериги се дължат на български продукти, заявиха на пресконференция представители на търговски вериги, членове на Сдружението за модерна търговия.

В момента търговските вериги са с пазарен дял от 35 – 37% в България при общ размер на пазара на хранителни стоки за около 10,3 млрд. лв. на година. „Между 70 и 90% от плащанията са към български фирми“, заяви изпълнителният директор на „Билла“ Николай Петров.

Представителите на търговските вериги посочиха, че чрез тях българските производители основно изнасят в съседните балкански страни и Централна и Източна Европа. 

Едно от предизвикателствата пред бранша е адаптирането на марките към вкуса на европейските потребители, посочи Милена Драгийска, изпълнителен директор на Lidl. Тя посочи за пример характерния сметанов вкус на киселото мляко в Европа, който е по-различен от по-киселия вкус на продукта у нас. Драгийска коментира, че за четирите години, през които веригата е в България, над 25 български доставчици са излезли чрез нея на чужди пазари.

Тя защити практиката веригите да продават продукти под собствени марки, като заяви, че така производителите натоварват по-пълноценно собствените мощности. 

Въпреки това обаче основното предизвикателство за търговските вериги остава сивият сектор, който по думите на Николай Петров има около 30% ценово предимство, като се спестят ДДС и осигуровките.

Христо Петров от „Кауфланд“ посочи още, че за 2015 г. веригата е сключила договори за изкупуването на 6 млн. тона картофи. „Трудно намираме партньори с обучен персонал и логистика за доставки“, отчете той. По думите му чрез търговската верига над 20 фирми изнасят продукцията си в Чехия, Полша, Словакия, Румъния, Хърватия, а изнасяните продукти са вино, плодове и зеленчуци, хлебни и макаронени изделия, захарни изделия, козунаци, халва.

Богдан Борисов, председател на Националната асоциация на млекопреработвателите, отчете, че заради руското ембарго лично той като производител е загубил договор с „Метро“ – Москва. Според него като цяло ембаргото е нанесло сериозен удар за млечния сектор в България.

„Напоследък някои нелоялни търговски практики отпаднаха, но не всичко е постигнато“, поясни по повод стария конфликт между производители и търговски вериги Мариана Кукушева от Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите. 

На въпрос за опитите да се прокара законодателство за сектора Йордан Матеев от сдружението заяви, че най-добрата практика според организацията е саморегулацията. Той допълни, че веригите са за създаването на механизъм, чрез който да се решават спорни въпроси, но категорично срещу законодателна намеса в бизнес отношенията.

Най-добрата регулация е самият пазар, допълни и Николай Петров. „Дълго време ние бяхме в окопите, без да разбираме, че с производителите сме от една страна. Започнахме да си говорим много по-добре и това доведе до подобряване на бизнес средата“, заяви той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:16 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 3 rate down comment 1
bgMan
преди 9 години
Всъщност.... са от много сериозно изнудвани български търговци, които по 6-8 месеца не могат да си получат парите за доставена стока на МОЛ-овете.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 7
needtoknowmore
преди 9 години
Сега искате се върним в 1-ви курс икономика ли? Разполгаемият доход, като не може да отговори на качествените продукти, аджеба какво ще се купува? Такова понятие като ниши стоки да сте чували? А иначе ако на теория в една верига се търсят 10% от такова качество за което говорите, то веригите ако предложат 50% от мястото за такива стоки се пита какво ще стане? Пак при равни други условия, хората ще отидат при малките магазини и ще си ги купят отново. А иначе и сега веригите имат качество, щом си го купувам и съм доволен и ред други хора, не виждам къде е проблема. Все едно да отиде във автокъща и да кажете, абе те тези продават ***, няма някакви S класи, A 8-ци и т.н. а само някви трошляци тойоти, ходни, опели прозиведени след 2005.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 6
needtoknowmore
преди 9 години
Е като искаш качеството намери си го има такива магазини, кой те кара да купуваш от веригите? Каквото се търси такова се предлага във веригите. Като отидеш в бутиковите магазини и от птиче мляко ще намериш.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още