IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Преглед на печата за 29 януари

07:55 | 29.01.15 г.
Преглед на печата за 29 януари

Силна конкуренция за строежа на третия лъч на метрото

В. Капитал Daily

Търгът за строител на третия лъч на софийското метро е предизвикал сериозен интерес сред строителните компании, стана ясно след отварянето на офертите за изграждането на 4 отсечки от новия метродиаметър. Той ще свързва кв. "Овча купел" с кв. "Левски", а в момента "Метрополитен" ЕАД избира изпълнители само за средния участък на линията. В процедурата участват 13 обединения, включващи италиански, испански, чешки и китайски фирми, както и турската компания Guelermak, която кандидатства самостоятелно за изграждането на позиция 4.

От Столичната община казват, че вече са получили нужното "да" от Европейската комисия за финансиране на първата фаза от проекта, за която е отворен и сегашният търг. В документацията не е посочена прогнозна стойност, но гаранцията за участие по всички позиции е 4.1 млн. лв. Според Закона за обществените поръчки тя не може да надвишава 1% от прогнозната стойност на договора, което означава, че в този случай тя е поне 400 млн. лв. без ДДС. За строителството на другите два етапа общината прогнозира, че ще са необходими около 160 млн. евро. За тях все още не е осигурено финансиране.

Кредити за 88 млн. лв. са теглили студентите за 4 години

В. Сега

Държавата е гарантирала кредити на студенти за 88.255 млн. лв. за периода 2010-2014 г. Сумата е разпределена за 15 884 студенти и докторанти, показва справка на Министерството на образованието, изготвена след запитване от "Сега". Броят на бъдещите висшисти от частни и държавни вузове е почти равен - 7383 кредити са отпуснати на възпитаници от частни висши училища, 8501 - на записани в държавни университети.

Студентите теглят средно по 5556 лв., за да подпомогнат обучението си. Сумата е по-висока от годишните такси в повечето вузове, тъй като кандидатите могат да получат заем, равен на таксите за обучение по време на цялото им следване. Въпреки облекчените условия - фиксирана лихва до 7%, освобождаване от такси и 10-годишния период за изплащане на сумата, интересът към тази възможност от страна на студентите все още е твърде нисък. Една от вероятните причини е, че от възможността могат да се възползват само тези, които са в редовна форма на обучение.

390 сирийци са потърсили закрила на граничните пунктове

В. Сега

353 чужденци са потърсили закрила на наши ГКПП. От тях 347 са били граждани на Сирия (203 възрастни и 144 деца), двама - граждани на Афганистан и по един на Ирак, Иран, Йордания и Армения. От началото на 2015 г. други 43 граждани на Сирия са потърсили закрила на ГКПП. Това обяви вчера МВР и увери, че всички въпросни лица са получили съдействие от "Гранична полиция". Ден по-рано доброволци обвиниха българските власти, че не пускат бежанци през граничните пунктове. Те подадоха сигнал до медиите, че служители на "Гранична полиция" са отказали да пуснат през ГКПП "Кап. Андреево" възрастна жена, шест момичета на 18-20 г. и 9-годишно дете. Това станало, въпреки че премиерът Бойко Борисов посъветва бежанците да влизат у нас през граничните пунктове.

Изграждат система за бързо предупреждение за рискови храни

В. Стандарт

Правителството прие Наредба за условията и реда за изграждане на Система за бързо предупреждение за храни и фуражи, обявиха от пресслужбата на МС. Документът определя структурата и функционирането на Системата на Европейската комисия RASFF в България. Целта й е да се създаде обща рамка за взаимодействие и обмен на информация относно преки и косвени рискове, свързани със здравето на човека, здравето на животните, храните, материалите и предметите, предназначени за контакт с храни и рискове, свързани с фуражи. Система за бързо предупреждение за храни и фуражи в България функционира чрез създаването на звена за контакт и е структурирана на централно и регионално ниво за предприемане на незабавни мерки по ограничаване разпространението на храни и фуражи, които представляват риск за здравето на хората или животните.

Шефът на БДЖ: Пътническите превози не са на ниво

В. Новинар

„Пътнически превози" не са конкурентоспособни в момента. За да бъдат, трябва да станат бързи, удобни и с цени, съобразени с възможностите на пътниците. Това обяви шефът на БДЖ Владимир Владимиров на кръгла маса за проблемите на холдинга. „В момента по първите два критерия сме изостанали. Средната скорост е 55 км в България, а в развитите държави се говори за скорост от 150 до 300 км. Ползваме стари активи, които не са комфортни и удобни”, уточни Владимиров.

И допълни, че цената е ниска и от нея се възползват основно студенти и социални слаби. „Не можем да привлечем средната класа, която предпочита да пътува с автобуси и автомобили”, допълни Владимиров. По думите му трябва да се направи оценка за това колко държавата е готова да субсидира в съответствие с пътниците.
„Излизаме от тази ситуация с много нисък дял на собствените приходи. Виждането ни е, че трябва да има инвестиции, а те трябва да се правят по инфраструктурата”, каза още Владимиров.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:02 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още