IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Бюджетното салдо за полугодието е отрицателно в размер на 995,6 млн. лв.

Дефицитът се формира основно от разходите по европрограми и социални плащания

19:05 | 30.07.14 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Бюджетното салдо за полугодието е отрицателно в размер на 995,6 млн. лв.

Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма (КФП) на касова основа към юни 2014 г. е отрицателно в размер на 995,6 млн. лв. То се формира от дефицит по националния бюджет от 556 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 439,5 млн. лв. Това показват данните на финансовото министерство за изпълнението на КФП за първото полугодие.

Освен  по-високите разходи по европейските програми и фондове върху формирането на дефицита са повлияли и по-високи социални разходи, включително и увеличението на пенсиите от 1 април 2013 година.

Влияние върху дефицита оказват и временно замразените плащания от ЕК по ОП „Околна среда“ и по две оси на ОП „Регионално развитие“, където се очаква след отблокиране на средствата на България да бъдат възстановени сертифицирани разходи в общ размер на 478,3 млн. лева.

6,6 млрд. лв. е фискалният резерв към 30 юни 2014 г., като тук са включени 5,9 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 0,7 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други. В съответствие със Закона за публичните финанси, обхватът на фискалния резерв е променен, като се включват и вземанията от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.

Постъпилите приходи и помощи по консолидираната фискална програма за първото полугодие на 2014 г. са в размер на 14 170,1 млн. лв., или 45,7% от годишните разчети за 2014 година.

Съпоставено със същия период на миналата година приходите по КФП остават номинално близки (нарастват с 4,3 млн. лв.). Това  се дължи основно на базов ефект от постъпили приходи с еднократен характер през първото полугодие на 2013 г. в частта на неданъчните приходи (постъпления от дивидент за държавата от предприятия с държавно участие в капитала и присъдена сума в полза на държавата по арбитражно дело в общ размер на 303 млн. лв.), както и на ефект от променените нормативни срокове за внасяне на дължимите дивиденти от държавни предприятия.

Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) към края на юни възлиза на 11 179,6 млн. лв. или 46% от годишните разчети за 2014 година. Съпоставено със същия период на предходната година данъчните постъпления нарастват с 294,3 млн. лева (2,7%).

Приходите в частта на преките данъци са 2 249,1 млн. лв., което е 52,1% от планираните за годината и нарастват с 11,2% спрямо първото полугодие на 2013 г.

Най-голям ръст при постъпленията за първото полугодие на 2014 г. спрямо същия период на предходната година се отчита основно при данъка върху доходите на физическите лица – със 192,4 млн. лв., което е със 17,4% повече от същия период на миналата година. Постъпленията от корпоративни данъци също бележат ръст от 3,8% (34,5 млн. лв.).

Приходите от косвени данъци към края на първото полугодие на 2014 г. са в размер на 5 402,1 млн. лв., което е 42,1% от програмата за годината, в т. ч. от ДДС – 3 486,6 млн. лв., или 42,1%; от акцизи – 1 834,8 млн. лв., или 41,9%; от мита – 70,1 млн. лв., или 51,5 на сто.

Съпоставени със същия период на предходната година постъпленията в групата намаляват номинално с 91,7 млн. лв., основно в резултат на по-високите размери възстановен ДДС и акцизи през първото полугодие на 2014 г., в сравнение със същия период на 2013 г., както и на динамиката на потреблението и вноса.

За периода януари – юни 2013 г. възстановеният ДДС е в размер на 2 760,7 млн. лв., а за същия период на 2014 г. е възстановен ДДС в размер на 2 831,3 млн. лв. или със 70,6 млн. лв. повече.

Нивото на невъзстановения данъчен кредит намалява със 190 млн. лв. - от 320 млн. лв. към юни 2013 г. на 130 млн. лв. към месец юни 2014 година.

Стриктното спазване на сроковете за възстановяване на ДДС и акциз продължава и през тази година, отчитат от финансовото министерство.

Също така следва да се отчете и базов ефект от постъпили през февруари 2013 г. стари просрочени задължения в размер на 65 млн. лв., които са с еднократен характер за 2013 г. и правят данните за постъпленията от ДДС за двата периода несъпоставими.

Върху постъпленията от ДДС от внос влияние оказва и извършваната планова профилактика на производствени мощности в основен икономически оператор, което отлага част от доставките на суровини за производството и съответно внасянето на дължим ДДС от внос за следващи периоди. Очаква се изоставането поради профилактиката на мощности през първите месеци на годината, което се оценява на около 90 млн. лв., да се компенсира постепенно през следващите месеци.

Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени и др. данъци по ЗКПО) са в размер на  491,1 млн. лв., или 54,7% изпълнение на годишните разчети.

Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски са 3 037,3 млн. лв., което e 48,4% от разчетените за годината. Съпоставено със същия период на предходната година приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 4,5% (131,6 млн. лв.).

Неданъчните приходи и помощите са в размер на 2 990,5 млн. лв. или 44,6% от разчета за годината.

Променените срокове за внасяне на дивидента за държавата от предприятията с държавно участие в капитала от една страна и постъпилите еднократни приходи, от друга, прави данните в частта на неданъчните приходи несъпоставими за двете години.

Постъпленията от неданъчни приходи към 30.06.2014 г. са в размер на 1 824,1 млн. лв., при 2 192,0 млн. лв. към 30.06.2013 година. Отчетеното към края на месец май изоставане спрямо същия период на миналата година в постъпленията от помощи, през юни вече е компенсирано и те бележат ръст спрямо края на първото полугодие на 2013 г. от 7,2%, или са постъпили със 77,9 млн. лв. повече.

Разходите по КФП (вкл. вноската на България в бюджета на ЕС) към 30.06.2014 г. са 15 165,7 млн. лв., което е 46,7% от годишния разчет.

Спрямо юни 2013 г. общо разходите по КФП са нараснали с 993,7 млн. лв. (7%), което се дължи основно на ускореното усвояване на средствата по програмите и фондовете на ЕС и на ръст при социалните разходи.

Важно е да се отбележи, че разходите по сметките за европейски средства (вкл. националното съфинансиране) нарастват значително - с 48,4% (612,5 млн. лв.) повече спрямо същия период на 2013 г. Това е свързано с ускореното усвояване на евросредствата, докато разходите по националния бюджет нарастват с 3% (381,2 млн. лв.) спрямо отчетените за същия период на 2013 година.

Разходите по европейските средства (вкл. националното съфинансиране) към края на юни 2014 г. са в размер на 1 877,7 млн. лв., като отчетените за същия период на 2013 г. разходи са в размер на 1 265,2 млн. лева.

В структурно отношение разходите за издръжка и лихвените разходи са по-ниски в сравнение със същия период на миналата година, докато ръст се отчита основно при капиталовите разходи, субсидиите за нефинансови предприятия и социалните и здравноосигурителните плащания.

Ръстът при социалните разходи се дължи основно на базов ефект от увеличението на пенсиите от 1 април 2013 г., както и на по-високи здравноосигурителни плащания през първите месеци на 2014 г., свързани с разплащане на задължения от предходната година и др.

От друга страна, ръстът при капиталовите разходи (вкл. нетният прираст на държавния резерв) и субсидиите за нефинансови предприятия е свързан с по-високите плащания по програмите и фондовете на ЕС. Към края на юни 2014 г. капиталовите разходи са в размер на 1 737,7 млн. лв. и нарастват номинално с 30% (400,9 млн. лв.) спрямо същия период на предходната година, когато те са били в размер на 1 336,8 млн. лева.

Нелихвените разходи са в размер на 14 364,0 млн. лв., което е представлява 48,2% от годишните разчети. Текущите нелихвени разходи към края на първото полугодие на 2014 г. са в размер на 12 626,3 млн. лв. (50,9% от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 1 737,7 млн. лв. (34,8% от разчетите към бюджета за 2014 г.).

Лихвените плащания са в размер на 240,1 млн. лв. (35,8% от планираните за 2014 г.).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:17 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 2 rate down comment 3
Hahoto
преди 9 години
Само да не рИвем за това правителство след 1-2 години!!!Животът се опознава в сравнението!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 6
Inform
преди 9 години
През първото полугодие на 2013г. дефицитът беше по-малко от 8 МИЛИОНА лв.През първото полугодие на 2014 г. дефицитът е вече НАД 995 МИЛИОНА лв. именно защото БСП беше на власт.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 10 rate down comment 4
theforce
преди 9 години
Защо никъде в тази (доста дълга!) статия не е направено най-елементарното сравнение с дефицита към същата дата на миналата и по-миналата година?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 11
markov
преди 9 години
Сакън за кое.....бюджета не е в по лошо състояние от бюджета миналата година по това време ......
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 10 rate down comment 7
bgMan
преди 9 години
Ааааа, сакън.Къде са червените талибани тука дето тръбят
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още