fallback

Waymo набра още 2,25 млрд. долара

Сред новите вложители обаче няма автомобилни компании

19:19 | 03.03.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Инжектирането на финанси за милиарди долари вероятно ще подхрани плановете за растеж на Waymo в бъдеще: За 2,25 милиарда долара външните инвеститори ще си осигурят акции в разработчика на софтуер за самостоятелно движещи се автомобили, обяви главният изпълнителен директор Джон Крафчик в конферентен разговор в понеделник.

Мениджърът остави отворена оценката, с която инвеститорите са оценили при вложението си сестринската на Google компания. Основната американска банка Morgan Stanley оцени стойността на Waymo през миналия септември на 105 млрд. долара. Много вероятно е Alphabet да запази контрола над компанията за роботизирани автомобили.

Компанията, която беше отделена от Google през 2016 г., се счита за лидер на пазара сред разработчиците на автономни превозни средства. Основана от германския компютърен учен Себастиан Трун през 2009 г. като проект в изследователската лаборатория X на Google, оттогава Waymo постигна огромен напредък в развитието си. Например, компанията предлага услугата за шофьори „Waymo One” в предградие на Феникс в американския щат Аризона.

С това Waymo е единствената компания, която позволява на автомобили без шофьори да се движат по обществени пътища в определена среда. Експертите говорят и за превозни средства от ниво 4. На следващото по-високо ниво 5 човешкият водач става напълно излишен.

В последния конферентен разговор с анализатори в началото на февруари директорът на Alphabet Сундар Пичай вече посочи, че компанията търси външни инвеститори за своите скъпи високотехнологични залози. Твърди се, че компанията търси инвеститори от началото на 2019 г. По това време новинарският сайт The Information съобщи, че Waymo е говорил и с Volkswagen за възможна инвестиция.

Нищо не се получи: вместо това VW инвестира 2,6 милиарда долара в конкурента на Waymo Argo миналия юли. Една от причините за решението срещу Waymo би трябвало да е, че VW не иска да бъде зависим от Google.

Въпреки че Waymo официално описва мисията си като „отборен спорт“ с доставчици и производители на автомобили, в автомобилната индустрия на филиала на Alphabet се гледа с подозрение. Дори партньорът Fiat-Chrysler, чиито минивани използват разработката на Waymo, работи паралелно и със стартъпа Aurora, чийто директое Крис Урмсън навремето ръководи разработката на софтуер на предшественика на Waymo.

Керстен Хайнеке, експерт по мобилност и партньор в консултантската фирма McKinsey, не е изненадан от развоя. „По-вероятно е доставчиците да гледат на Waymo като на конкурент, отколкото като на партньор за сътрудничество", казва Хайнеке пред Handelsblatt. Вместо това финансови и стратегически инвеститори са сред новите донори.

От една страна, става дума за инвеститорът на частен капитал Silverlake, който участва в множество големи технологични сделки. Инвестицията на Silverlake в здравния стартъп на Alphabet Verily може да е бил тест за участието в Waymo - шефът на Alphabet Пичай го нарече в разговора с инвеститорите „положителен пример“.

Silverlake също участва в компанията майка на Flixbus Flixmobility от Мюнхен, което може да доведе до интересни възможности за сътрудничество в средносрочен план.

Изпълнителният директор на Silverlake Егон Дърбан също ще бъде част от борда на Waymo. Сред инвеститорите са и CCPIB в Канада, публичен пенсионен фонд, който е един от най-големите инвеститори на частен капитал в света. Интересът му вероятно е чисто финансов, което подчертава дългосрочния бизнес потенциал на Waymo. CCPIB разполага и с място в борда.

Mubadala Investment Company - суверенният фонд на Абу Даби - също инвестира в Waymo. Неговото име нашумя като основен инвеститор във Vision Fund на Softbank. Той участва и в Nuro – стартъп на бивши служители на Google, които изграждат автономни превозни средства. Andreessen Horowitz, един от най-важните рискови капиталисти в Силициевата долина, също ще влага пари в Waymo.

Сред външни инвеститори са също канадският доставчик на автомобилни части Magna и най-голямата верига за дилъри на автомобили в САЩ AutoNation. Преди това те вече са работили в сътрудничество с Waymo. Крафчик обаче подчерта, че самият Waymo не иска да стане пряк доставчик на производителите на автомобили, а се стреми към по-нататъшни партньорства с тях.

Alphabet, компанията майка на Waymo, вече е инвестирала много пари. Колко пари е вложила Alphabet в проекта от 2009 г. не е ясно, но трябва да са няколко милиарда.

P { margin-bottom: 0.08in } A:link { so-language: zxx }

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:11 | 11.09.22 г.
fallback
Още от виж още