fallback

К. Славейкова: Скъпото гориво накара шофьорите да слязат от колите си

Инвестираме в научно-изследователска дейност, за да пестим разходи на клиентите, казва директорът на Shell България

09:00 | 05.12.12 г. 12

Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България. Снимка: Личен архив

Камелия Славейкова е изпълнителен директор на Shell България от 1 август 2008 г. Същевременно тя изпълнява ролята на Мениджър “Комуникации” в Shell за Централна и Източна Европа и Средиземноморието. От август 2010 г. е и представител на Групата Royal Dutch Shell plc в Гърция, където компанията прилага индиректен модел на управление на бизнеса си.

Славейкова има магистърска степен по бизнес администрация за ръководни кадри (Executive MBA) от Американския Университет в България (2006 г. - 2007 г.). Завършила е специалността “Политическа икономия” (понастоящем “Макроикономика”) в Университета за национално и световно стопанство в София.

С нея разговаряме за пазара на горива в България и в световен мащаб. Тя коментира предизвикателствата, пред които са изправени търговците, вследствие на световната икономическa криза, както и последвалото свито потребление. - Госпожо Славейкова, как компанията посреща новите енергийни предизвикателства, обусловени и от световната икономическа криза?

Разбира се, въпросът засяга Shell, като една глобална компания, защото оперира в световен мащаб. Компанията е убедена, че светът е поставен пред редица предизвикателства. От една страна са енергийните, както и тези предизвикателствата, породени от световната икономическа криза. Всичките тези фактори взети заедно карат водачите на превозни средства все по-често да слизат от колите си и да търсят начини за по-евтин транспорт, както и начини да намалят разходите си за гориво.

Ние вярваме, че имаме важна задача в съвременните затруднени условия на глобална финансова икономическа криза да се опитаме да помогнем на шофьорите да пестят разходи, както и да използват по-ефективно енергията. Повече отвсякога  сме ангажирани с разработването на нови продукти и нововъведения, които да предлагат на клиентите това, от което се нуждаят.

С активна научно-изследователска и развойна дейност в лабораториите на Shell бяха разработени нови горива, които представихме наскоро на бълграския пазар. Вярваме, че с тези нови по-икономични горива ще помогнем на шофьорите да намалят разходите си за гориво. И така Shell посреща новите предизвикателства с един сериозен фокус към научно-изследователската и развойна дейност. През последните 5 години в глобален мащаб компанията инвестира над 1 млрд. щатски долара в научно-изследователска дейност. Това е повече от разходите на всяка  друга международна петролна и газова компания, с което се и гордеем.

- Как високите цени на горивата се отразяват на продадените количества?

Високите цени на горивата определено се превърнаха във фактор, който оказва съществено влияние върху поведението на клиентите, върху това колко често зареждат гориво и за каква сума. Но трябва да обърнем внимание и на това, че потърпевши са и двете страни – и клиентите, и търговците. От една страна търговците на горива са потърпевши, защото има резки спадове в обемите на продадените горива, а от друга - клиентите свиват своето потребление. Намаляват обемите на продадените горива и сумата, за която се купува гориво и ние сме свидели на това през годината -  особено през зимните месеци. През летните месеци ситуацията е значително по-добра. Но като цяло, високите цени на горивата свалят хората от колите. Разбира се, до това се стига и не само в резултат на високите цени на горивата, но и в резултат на промяната на инфраструктурата. Така например в София наличието на метрото промени много от нещата.

- Според вас какъв процент от хората в България “слязоха от колите си” заради повишаването на цените на гоирвото?

Трудно ми е да дам такава преценка и по-скоро не бих се ангажирала с коментар по този въпрос.

- Как икономическата криза се отрази на компанията? Регистрирате ли се спад в продажбите?

Петролният бизнес не остана незасегнат от икономическата криза. По-ниската покупателна способност на потребителите и свитото потребление доведе до осезаемо намаление на продадените горива. Това несъмнено рефлектира и върху финансовия резултат на компанията в България, който за 2011 г. оценяваме като незадоволителен. Продължаваме да набюдаваме последиците от кризата и през тази година. Те бяха особено силно усетени през първото тримесечие на 2012 г., когато към сезонния фактор се добави и изключително тежката зима и високите цени на горивата, а това доведе до сериозен спад в продажбите ни.

- Какъв спад отчитате?

Имаше информация, че пазарът е спаднал с до 10% през първото тримесечие на тази година. През следващите тримесечия ситуацията се нормализира. Текущите резултати на Shell в България показват стабилен обем на продажбите, а това ни дава основание да смятаме, че дружеството ще приключи годината с положителен финансов резултат въпреки неблагоприятните условия на пазара като цяло.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:59 | 12.09.22 г.
fallback