fallback

Държавата предоставя 90 млн. лева за нови влакове за БДЖ в следващите 3 г.

Данаил Папазов в интервю за Investor.bg за приоритетите в сектора до 2020 г., за концесионния план и за проблемите в БДЖ и Български пощи

08:52 | 21.01.14 г. 7
Автор - снимка
Редактор

Данаил Папазов пое поста Министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията през лятото на миналата година при смяната на управлението. Преди да заеме поста повече от 10 години е бил изпълнителен директор и член на борда на директорите на „Пристанище Варна“ ЕАД. 

Investor.bg разговаря с него за приоритетите пред транспорта в контекста на новия програмен период на европейските програми до 2020 година, за наболелите проблеми е сектора и решенията, които се търсят от министерството. 

Министър Папазов, още в първия ден на управлението Ви спряхте продажбата на БДЖ “Товарни превози”. Предвиждате ли в бъдеще да бъде даден рестарт на приватизацията?

По начина, както говорихме за концесионирането на обектите, които се занимават със стопанисване на инфраструктурата - по същия начин стои въпросът с другите оператори като БДЖ. Ако бяхме приватизирали БДЖ “Товарни превози” още в началото на нашето управление, накъдето се беше запътила ситуацията, ние щяхме да получим много ниска сума, която нямаше да реши проблемите с дълговете на холдинга. Само щяхме да загубим едно основно перо, което при добро натоварване и при по-големи договорни успехи щеше да доведе до приходи, които наистина щяха да бъдат съживителни за БДЖ.

Това не значи, че в един ден, когато БДЖ е стабилизирано, няма да помислим за евентуалната му продажба. “Товарни превози” може да се стабилизира за период от 5 години, в които да стане работещо и много силно предприятие. При наличие на политическо решение и при необходимост може да бъде приватизирано. Обаче ще бъде приватизирано на съвсем друга цена. Ние какво щяхме да постигнем? Щяхме да имаме една почти нулева цена и загуба на почти целия пазар.

А каква би била справедливата цена за БДЖ “Товарни превози”?

Товарното звено може да бъде оценено в зависимост какво в него се продава. Хипотетично е - ако БДЖ превозва 22 хил. тона товари, както е било през годините, цената му би била една. Ако превозва, както в момента 9 млн. тона, цената ще бъде различна. Ако превозва 9 млн. тона със задължения от 200 млн. лева - това е третата. Аз не мога да отговоря точно, но значително по-висока би следвало да бъде цената от тази, на която се продаваше.

Наскоро споменахте, че се е увеличило количеството на превозените товари от БДЖ “Товарни превози”. На какво се дължи това увеличение?

Освен мерките, които бяха взети за БДЖ, ясно се очертава и едно събуждане на пазара. Индикациите, които сочат за това, са и българските пристанища - порт Варна има абсолютен рекорд за дейност към края на 2013 година. В БДЖ “Товарни превози” превозените товари са с 30% повече към края на 2013 г. на база края на 2012 г. Което е ярък показател, че и икономиката започва да излиза от кризата. 

Казахте, че тази година ще има капиталов трансфер от страна на държавата към БДЖ за закупуване на нов подвижен състав в размер на 30 млн. лева. Откъде ще бъдат пренасочени средствата?

Сумата ще бъде отделена от републиканския бюджет. Предвидена е за закупуване само на подвижен състав, като трансферът не може да бъде използван за субсидия. Ние проведохме много разговори с Министерството на финансите и стигнахме до консенсус тези средства наистина да заделим за закупуването на нов подвижен състав. Мнението на специалисти е, че без да се подобри подвижният състав няма как да се подобрят условията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:22 | 14.09.22 г.
fallback