IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Държавата предоставя 90 млн. лева за нови влакове за БДЖ в следващите 3 г.

Данаил Папазов в интервю за Investor.bg за приоритетите в сектора до 2020 г., за концесионния план и за проблемите в БДЖ и Български пощи

08:52 | 21.01.14 г. 7
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: <em>Investor.bg</em></p>

Снимка: Investor.bg

Но по-правилно ли би било Летище София и Летище Балчик да бъдат отдадени заедно?

Моето мнение е, че двете летище трябва да бъдат отдадени поотделно. Заедно в пакет имат доста разнопосочна дейност. Едното може да обслужва главно местния туристически бизнес в Балчик, докато летище София е най-голямото ни национално летище и то си има други задачи.

Заради това би следвало да бъдат отдадени поотделно на концесия. Трябва да се помисли първо как летище Балчик да бъде отдадено на концесия, а след това да се помисли за Летище Горна Оряховица и Летище Пловдив, а чак на последно място - Летище София. Това е един стратегически обект в България и решенията за него не трябва да се взимат само от един човек, а дори напротив - трябва няколко институции да си кажат мнението.

Какво би било бъдещето за Летище Пловдив? Провеждате ли разговори с нови авиокомпании?

Има такива разговори в момента със сръбския национален превозвач, който по всяка вероятност ще открие директна линия до Варна. Има и идея за линията Пловдив - София. Азербайджанският национален превозвач също има интерес за откриване на директна линия към летище Пловдив. Има интерес, но той като самостоятелна дейност е недостатъчен за акумулиране на достатъчно приходи, за да може летище Пловдив да бъде на печалба.

За да бъде на печалба, то трябва да бъде отдадено на концесия. Такъв конкурс вече е провеждан веднъж и не се е появил нито един кандидат. Сега има няколко сериозни компании, които проявяват интерес, но той е по-скоро проучвателен, отколкото реален. Затова преди да получим реално писмо за намерение, не е хубаво да се споменават. 

Каква би могла да бъде стойността на концесията?

Това би станало ясно чак тогава, когато се изготви тръжната документация. Бих казал, че финансовите параметри ще бъдат в размера на тези, заложени в предишната процедура.

Говорейки за концесии, каква е концесионната програмата на правителството заложена за 2014 година?

Ще проведем конкурси за Летище Горна Оряховица и Летище Пловдив. Сега правим последните приготовления за проекта за преместване на пристанище Варна. Надяваме се от националния фонд, който беше определен за такива инфраструктурни проекти в различните региони, да успеем да спечелим за проектирането 15 млн. лева за старото и новото пристанище. Наред с това се извършват процедури, които са обвързани със собствеността на пристанището.

Особено пристанище Варна-Запад има много големи проблеми със собствеността, защото преди години е било строено

от една план сметка с всичките Девненски заводи. Надявам се през май да се изчистят всички проблеми със собствеността, за да можем да пристъпим към изготвянето на предкоцесионните анализи. Това е последното голямо пристанище, за което не е започнала концесионната практика. 

С министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева вече внесохте ли документи, с които държавното участие при проектите в новия програмен период да бъде увеличено?

Ние внесохме такова предложение, но по него не може да бъде решено веднага. По-скоро средствата, които са нужни за съфинансиране, не са толкова нужни през 2014 г. и дискусия по темата ще върви през тази година. Надявам се през следващата година това да бъде решено. В началния период на оперативна програма “Транспорт” няма такава необходимост от съфинансиране. То ще дойде като необходимост през 2015-2016 година. 

Кои ще бъдат приоритетните пътни проекти през програмния период до 2020 година?

Най-приоритетният проект в пътното строителство до 2020 г. е завършването на АМ “Струма”. Най-скъпият участък - Лот 3, ще “глътне” по-голямата част от средствата. В зависимост от това колко ще струва АМ “Струма” ще направим програмата и в зависимост какво ще е участието от държавния бюджет ще видим и каква е възможността за следващи инвестиции.
 
Има още няколко важни направления. Едното е Калотина-София. Там по всяка вероятно ще се опитаме да работим и да бъде първият проект по механизма Connecting Europe Facilities. Така че този е един от важните проекти, Другите са тунела под Шипка, единният участък от Ябланица до пътния възел Плевен-Ловеч от АМ “Хемус”.

Все пак Лот 3 от АМ "Струма" ще бъде ли завършен до 2020 г.?

Абсолютно задължително е да бъде завършен до края на програмния период 2014-2020 г. Това е една от най-важните инфраструктурни промени, които трябва да постигнем.

Последна актуализация: 12:22 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 4 rate down comment 0
michaelis
преди 10 години
е ти кво искаш, тряя да се пуши повече това е много важно и те не отиват 160 а 80 например другите се раздават като бонуси насам натам :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 23 rate down comment 0
bgMan
преди 10 години
90 милиона за БДЖ и то не наведнъж а в продължение на 3 години а на тютюнопроизводителите по 160 милиона всяка година?????
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 0
Boicho Popov
преди 10 години
Прав сте, коригирах "корекцията". Поздрави и хубав ден!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 0
misanthrope
преди 10 години
:) "Девнински заводи."Да ви имам корекцията! ДевнЕнски заводи!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 0
Boicho Popov
преди 10 години
Добро утро и благодарим за корекцията. Разбира се, става дума за заводите в Девня.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 0
misanthrope
преди 10 години
"Девинските заводи?" Къде ти Девин, къде ти Варна, да не говорим че не се сещам за заводи в Девин
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още