fallback

Динамиката на пазара на офиси, хотели и търговски площи - накъде след кризата?

Конкуренцията на пазара на търговски площи се засилва, като при първокласните офиси наемателите вече не диктуват условията

10:04 | 27.11.13 г. 5
Автор - снимка
Редактор

Пазарът на офиси и търговски площи навлиза в нов етап на развитие след кризата. При офисите вече се забелязва недостиг на площи в първокласния сегмент, доминиран основно от големи, международни наематели.

Същевременно пазарът на търговски площи продължава да се насища с ново предлагане и конкуренцията за наематели и потребители става все по-сериозна.

Като цяло обаче участниците на пазара изразяват умерен оптимизъм за бъдещето и на двата сегмента. Участниците в конференцията за имоти BalRec, която се проведе вчера, се обединиха около мнението, че макроикономическите показатели ще продължат да се подобряват, което би се отразило позитивно и на потребителите.

От друга страната навлизането на нови, интересни и непознати брандове на пазара също би привлякло повече хора в новите търговски центрове.

Като най-атрактивен за инвеститорите се очертава пазарът на хотели. През изминалите месеци се сключиха няколко големи сделки, а до няколко месеца се очаква да бъдат реализирани и други обекти заради натрупани дългове. Един от тях е столичният хотел “Родина”.

Очакванията на експертите са пазарът на градски хотели да се развива позитивно заради подобряването на макроикономическите условия в страната и възобновяването на бизнес пътуванията. Участниците в конференцията видяха нереализиран потенциал за качествени активи и в морските и планинските ни курорти.

Офиси

В първокласния сегмент ерата на пазара, диктуван от наемателите, е напът да приключи. През последните години добрите сгради, които излязоха на пазара в разгара на кризата, вече се запълниха – при офисите клас А нивото на неусвоените площи е паднало до 12 на сто, съобщи Верка Петкова, мениджър “Офис площи” в Colliers International.

Клиентите за тези сгради – големи компании, в повечето случаи и международни, трудно биха намерили офис пространство, което да удовлетвори нуждите им, подчерта Мирослав Танчев, управляващ партньор в Робул България.

Доброто развитие при заетостта в този сегмент от пазара сви разликата в офертните наеми и наемните нива, при които се сключва сделка. По думите на Михаела Лашова от Forton International вече се говори за наеми в двуцифрени числа, макар и да не става въпрос за неустойчиво високите равнища отпреди кризата (наемите често надвишаваха 25 евро за кв. м).

Танчев подчерта, че сближаването на очакванията на собствениците и наемителите се дължи и на по-реалистичните офертни цени. “Наемодателите си взеха поука от времената, когато си слагаха някакъв резерв, за да могат да преговарят. В кризата се видя, че завишаването на цените е грешна политика”, коментира той.

По думите му наемодателите обаче са изчерпали възможностите за по-атрактивни ценови нива и допълнителни “подсладители”. На фона и на доброто усвояване пазарът вече постепенно променя фокуса си и във високия сегмент преминава от пазар на наемателя към пазар на наемодателя.

При офисите клас Б предлагането все още остава високо и пазарът в този сегмент продължава да се диктува от наемателите, коментира Андрей Тепешанов, мениджър корпоративни клиенти в Elta Consult. Наемателите в този пазарен сегмент – по-малки компании, често и новостартиращи фирми, имат предимство заради големия избор и все още могат да се възползват от по-големи отстъпки и гратисни периоди. Усвояването на тези площи също расте, но с доста по-бавни темпове в сравнение с усвояването на първокласните площи. Забелязва се обаче намаляване на разликата между искания и реалния наем.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:48 | 08.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още