IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Инвеститорите в бизнес имоти у нас са в режим на изчакване заради ръста на лихвите

Дълбока криза в сектора на бизнес имотите не се очаква, тъй като фундаменталната позиция на бизнеса е по-стабилна спрямо 2008 г., смятат експерти

16:28 | 01.11.23 г. 1
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Инвеститорите на пазара на бизнес имоти у нас, както местни, така и международни, са в процес на изчакване, за да разберат какъв тип активи ще има на пазара след повишаването на лихвите, как ще се отрази това на различните сектори и къде ще има най-добри възможности за инвестиране. Несигурността около това колко и докога ще продължат да се повишават лихвите е довела до спад със 70% на активността във всички сектори на бизнес имотите в Европа. Ефектът от покачването на лихвените проценти през последните 12 месеца вече се усеща и в България, особено при бизнес кредитирането, където лихвите достигат 5,5%-6,5%. Дълбока криза в сектора на бизнес имотите у нас обаче не се очаква, тъй като фундаменталната позиция на бизнеса е много по-солидна спрямо 2008 г., каза Явор Костов, управляващ партньор в консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.

„За разлика от 2008-2009 г. този път банките са в много добра кондиция и имат висока ликвидност, макар и на по-висока цена. Инвеститорите също са в много добра кондиция“, коментира Костов и допълни, че средният кредит, който се взима за бизнес имот в момента, се равнява на до 50% от стойността на имота за разлика от 2008 г., когато нивата са доближавали 70%. Прогнозата на Forton е, че Европейската централна банка (ЕЦБ) и Фед ще достигнат връхната точка на лихвените нива до средата на 2024 г., след което ще започне плавно намаляване на лихвите. Очаква се това да доведе до раздвижване на инвестициите в бизнес имоти и началото на възходящ цикъл на пазара, като ефектът ще се усети след началото на 2025 г.

Данните на Forton сочат, че през деветмесечието пазарът на бизнес имоти в България е привлякъл инвестиции за 110 млн. евро, като в това число не влизат придобиванията на парцели. Интересна тенденция е първата блокова сделка с жилищни имоти като актив, генериращ доходност.

“Продължаващата несигурност по отношение на икономическата среда и ръстът на лихвите правят инвеститорите предпазливи. Наблюдаваме засилен интерес към активи, които имат потенциал “да консервират” парите, т.е. да запазят стойността си и да генерират устойчиви нива на доходност. Към момента много инвеститори припознават като такива хотелските, търговските и във все по-голяма степен – жилищните имоти като инвестиционен актив. Докато например наблюдаваме отлив на интерес от офис площите, освен ако не се говори за топ активите”, коментира Костов.

Секторът на индустриалните имоти е един от големите печеливши от COVID пандемията, която е повишила интереса на инвеститори и ползватели на складове да преместят основните си производства максимално близо до основния си пазар. Войната в Украйна повиши цените на строителните материали и стойността на труда, а това е оскъпило инвестицията в индустриални площи и е довело до повишаване на наемните нива в сектора до 5,30 евро на кв. м за обекти над 10 хил. кв. м и 5,70 евро при по-малките квадратури. „Тези нива са на ръба на приемливото ниво от потребителите и стана притеснително, ако се строят складове с толкова висока строителна себестойност, ще има ли кой да ги потребява на високите наемни нива“, коментира Костов.

Пазарът у нас традиционно страда от липсата на спекулативни площи, а свободните площи в индустриалния сегмент са едва около 1,5%. 80% от проектите в сегмента са проекти по задание (built-to-suit), т.е. сгради, които се строят за конкретните нужди на дадена компания. Това ги прави по-скъпи и по-трудни за продаване след това, с компромиси за следващия потребител, отбеляза Костов.

През третото тримесечие търсенето е генерирано основно от фармацевтични наематели и компании, занимаващи се с индустриални технологии. Обемът на индустриалните и складовите площи в процес на изграждане е нараснал с 15% на тримесечна база до над 330 хил. кв. м, сочат данните на Forton. Поне пет от най-големите търговци на дребно в страната както на хранителни, така и на нехранителни продукти, изграждат нови или разширяват съществуващи складови бази, а до края на годината се очаква да бъдат финализирани поне десет проекта за индустриални площи.

Активността на офис пазара през третото тримесечие е била умерена от гледна точка на сключени сделки с общо около 39 хил. кв. м отдадени площи. Част от тях са били подновявания на съществуващи договори, друга част – премествания, а разширения на наематели почти не се наблюдават, повечето компании запазват площите си или ги намаляват, съобщи Йоанна Димитрова, заместник-мениджър „Офис площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Обемът от почти 39 хил. кв. м е малко над средните нива за третото тримесечие през последните пет години и с 54% повече спрямо същото тримесечие на миналата година. Въпреки това темпът на усвояване е относително бавен, а броят на огледите преди всяка сделка остава висок, отбеляза Димитрова.

„Тенденцията на хибридна работа продължава да е актуална, особено в ИТ и BPO сектора, а кризата доведе до известно охлаждане именно в тези индустрии. Това налага преосмисляне на концепциите на офис пазара, повече гъвкавост и фокус върху сервизираните и споделени офиси, които се превръщат във все по-значим фактор”, коментира Димитрова.

Към края на третото тримесечие в София оперират близо 64 хил. кв. м гъвкави офис площи, което включва пространства за съвместна работа и споделени офиси в рамките на големи офис проекти. 9000 кв. м са в етап на строеж и се планира да излязат на пазара догодина, сочат данните на Forton.

Димитрова съобщи, че големите офис сгради клас А се стремят да включват пространства за съвместна работа. Те използват момента, в който наемател е освободил някой от етажите им, оставил е оборудването и мебелите си там и го превръщат в сервизирано пространство.

Търсенето на пространства за съвместна работа се променя, като през последната година е нараснало търсенето на севризирани офиси в рамките на големи офис проекти. Такива площи се търсят от малки, но и бързо растящи компании или от корпоративни наематели за нуждите на отделни екипи.

Делът на свободните площи остава стабилен, малко над 16%, като тези нива се поддържат от четвъртото тримесечие на миналата година спрямо около 12% към началото на пандемията от COVID-19. Очакванията са в следващите години процентът на свободните площи леко да нарасне заради проекти в строеж, които ще излязат на пазара през 2024 и 2025 г. Повече свободни офис площи има по протежението на главните булеварди в столицата – Цариградско шосе, „Тодор Александров“, бул. „България“, „Черни връх“, докато в центъра те достигат 14%.

Празните офиси клас А са 14,6 на сто, докато свободните площи в офисите клас Б са 19,4 на сто. Димитрова коментира, че тенденцията за преместване на наематели от сгради клас Б към офиси клас А се запазва и ще се засили през следващите години. Наемателите търсят все по-качествени, сертифицирани проекти с ESG стратегии, допълни тя. Не само нови офис проекти обаче се съсредоточават в сертифицирането, това важи и за по-стари проекти на 10-12 години, които също се опитват да започнат процедура по сертифицирането на сградите си. Димитрова посочи като пример за такива сгради Megapark и Европейския търговски център.

Офис проектите в етап на строеж остават на нивата от 2022 г. от под 200 хил. кв. м спрямо между 350 и 440 хил. кв. м през 2018 и 2019 г. Те ще излязат на пазара в следващите две-три години.

Костов коментира, че срив на офис пазара в София не се очаква, докато в столицата има квалифицирани служители, чийто труд е по-евтин в сравнение с Централна и Западна Европа. „Проблем ще останат по-малките и по-стари сгради, които обаче са се изплатили във времето. Някои от тях може да бъдат реновирани изцяло и пуснати отново на пазара след време, други може да бъдат разрушени, ако парцелът позволява друга инвестиция“, допълни той.

Друг печеливш сектор у нас след пандемията са търговските площи. Той остава динамичен, а само през третото тримесечие са отворени четири нови ритейл парка, съобщи Георги Муховски, заместник-мениджър „Търговски площи“ във Forton. Те са добавили към пазара около 70 хил. кв. м нови търговски площи, а общият обем на ритейл парковете, които функционират в момента, е достигнал 460 хил. кв. м. Те вече надхвърлят 50% от общата площ на търговските центрове у нас. Около 80% от сделките с търговски площи у нас се дължат на активността при ритейл парковете, а останалите 20% - от новите обекти в моловете.

„Въпреки засилените инвестиции в ритейл паркове, България все още е с най-ниска гъстота в Централна и Източна Европа – 56 кв. м на 1000 жители. Страната ни е последвана от Сърбия с 60 кв. м/1000 жители, а в Румъния този показател е равен на 85 кв. м. В държави като Чехия и Унгария гъстотата на ритейл парковете е тройна”, коментира Муховски.

Основните играчи в сектора продължават да бъдат хранителните вериги, дискаунт веригите, веригите за бърза мода в ниския ценови сегмент. Около 80% от сделките се дължат на активността в ритейл парковете, останалите 20% - от новите обекти в моловете. Наемите остават стабилни, като в търговските центрове са 36 евро на кв. м за първокласни площи, в ритейл парковете в София са в ниските двуцифрени нива, а в тези извън столицата все още са в едноцифрения диапазон, сочат данните на Forton.

По-голямата част от откриващите се ритейл паркове в момента са извън София. Вече се наблюдава и консолидация на пазара в ранен етап, при която големи местни и международни играчи окрупняват портфейла си от проекти, съобщи Муховски.

Според Костов ритейл парковете са сегмент, в който има потенциал за навлизане на международни инвеститори, но пречка за това е фрагментираният пазар у нас. Международните инвеститори се стремят към портфейлни сделки, с които да изградят цялостно присъствие на пазара, а не към единични обекти, към които се ориентират по-скоро местните играчи, обясни той.

Костов коментира още, че има потенциал за изграждането на още един мол в България в Пловдив, тъй като съществуващите търговски центрове в града в момента са по-стари и по-малки. Модерен търговски център в Пловдив би постигнал успех, отбеляза Костов, имайки предвид проекта на южноафриканския фонд за инвестиции в недвижими имоти NEPI Rockcastle.

Жилищният пазар се връща към стабилните нива от периода през 2018 г., активен е, а основният двигател на покупките на жилища са семейните нужди, не спекулациите със запазване на стойност или инвестиране с дълг, каза Костов. Той допълни, че тази година ще бъде рекордна за дълговете за покупка на жилища, тъй като лихвите по жилищните заеми все още са ниски и не са засегнати от вдигането на лихвените проценти в глобален план. Той очаква лихвите да се повишат с 1-1,5% до около 3,5%-4% към средата на 2024 г.

„Пазарът е стабилен, има активност, предпочитат се качествени проекти. Предлагането е голямо, но не може да се говори за свръхпредлагане. Не виждаме проекти, които да са закъсали с продажбите“, обобщи Костов.

Той съобщи още, че хотелите у нас са в полезрението на международни оператори, което в дългосрочен план може да доведе до влизане на нови брандове на пазара, а това би подобрило хотелските услуги и би направило България по-видима като дестинация. Това може да доведе допълнително и международни оператори на СПА центрове, което също би повишило интереса към дестинацията България, особено там, където има минерална вода. Тенденцията е в началото си и вероятно ще се разгърне в следващите две до четири години.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:24 | 02.11.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 17 rate down comment 3
nkavrakov1982
преди 5 месеца
Срив не се очаква докато не се срине пазара ,имотни балони няма разберете ,докато ..не се спукат хаха ,искам да цитирам Янис Варуфакис,бивш министър на Гърция който каза пред наши банкери на събитие "Вашите шефове ще Ви уволнят ако излезте и кажете че пазара на имоти е балонизиран",това са нещата реално ,всеки мълчи ,лъже ,маже докато някой не извика "Царят е гол"
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още