Пазарът в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) продължава да предоставя противоречиви сигнали за развитието на сектора на имоти и за сегмента на големите европейски и световни търговски вериги.
Въпреки че допреди няколко години големите международни инвеститори, предприемачи и търговци залагаха много на редица страни от региона на ЦИЕ като на пазари, които ще отчетат голям ръст на търговията и потреблението, то днес тези пазари носят повече разочарования отколкото печалба.
По думите на Колин Търнър, партньор в международната консултантска компания EC Harris, пример за такива са Румъния, която преди кризата бе обещаващ пазар, но очакваният ръст не се е доказал.
Друга такъв пазар е Гърция, която и без друго има много икономически и политически проблеми. Пазарът на търговски площи и секторът на търговията в Гърция също е полузамрял в момента.
Наред с това обаче в ЦИЕ има и някои пазари, които са до голяма степен развити, но се появяват отново или се очаква да се появят на картата на инвеститорите и търговците през следващите две години, казва Търнър във видеоинтервю за PropertyWeek.
Според него в Полша в момента се наблюдава голяма вълна от „обратна миграция“ от хора, напуснали страната в последните пет години и сега се връщат. Те са свикнали на сравнително по-развита търговия и повече международни брандове в страни като Великобритания и другаде, където са живели през последните години. Този факт прави Полша „отново възникващ“ пазар за търговците, които забелязват оформянето на значителна платежоспособна група в населението и съответно нови възможности за ръст.
Подобен пример е Испания, смята Търнър, която в момента почти всички отбягват. Въпреки това в дългосрочен план пазарът в Испания предлага огромни възможности за ръст. Това изглежда, че отчитат компании като IKEA, които именно в момента продължават да инвестират в страната, когато всички други се стремят да ограничат експозицията си към Испания, коментира той.
Наред с това се обособяват и някои много големи стратегически пазари като Китай и Русия. Това са икономики с огромен ръст на потреблението и нови големи потребителски общности. В тях най-големите демографски групи са на възраст между 25 и 40 години, като всичко това ги прави много привлекателни за търговците.
Един от тях е търговската верига Yum! Brands, Inc., която е собственик на правата върху марките KFC и Pizza Hut за Китай. Нейната мисия е да се превърне в най-голямата верига в областта на търговията с храни и напитки в Китай.
Според Търрнър през следващите няколко години ще се появяват все повече глобални, нишови брандове. Той дава пример с веригата за облекло Mothercare, която е една от средноголемите в сегмента във Великобритания. Въпреки това от няколко години компанията е много активна на международните пазари и в момента оперира в около 90 държави, а броят на магазините й по света а значително по-голям от този на Острова.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Времето днес: Облачно и на места с превалявания от дъжд
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим