fallback

Какво могат да научат мениджърите от Грета Тунберг?

В съзнанието на много надзорни съвети екологичният въпрос все още не се възприема правилно

16:32 | 20.12.19 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Около 240 милиона за година и половина – толкова резултати показва Google при търсене на „Greta“. За година и половина Грета Тунберг напредна много повече от повечето филмови звезди, футболисти или политици, да не говорим за корпоративните лидери, които рядко надхвърлят милион резултати в търсачката.

Как тази 16-годишна ученичка успява да генерира толкова голям резонанс? На феномена „Грета“ се гледа доста противоречиво в надзорните съвети на глобалните компании: Спектърът от мнения варира от „Адски дразни!” до „За какво става дума?” и „Респект!”.

При всички тези спорове обаче едно е сигурно: Дори опитните надзорни съвети могат да се поучат от тази млада жена, ако анализират трезво на какво се основава нейният имидж, пише в коментар за Handelsblatt Барбара Кукс, член на съвета за декарбонизация на ЕК. 

Днес използваме толкова природни ресурси, сякаш разполагаме с 1,7 Земи. От 1 август живеем за сметка на бъдещите поколения. Ако населението нарасне според прогнозите, през 2030 г. дори ще използваме ресурсите на два глобуса.

Последиците от прекомерната консумация са очевидни - като наводнения, бури, топлинни вълни и горски пожари. В доклада за глобалния риск на Световния икономически форум първите три места се заемат от екстремните метеорологични събития, провалът в опита за опазването на климата и природните бедствия.

В съзнанието на много надзорни съвети обаче екологичният въпрос все още не се възприема правилно. Според проучване на Световния икономически съвет за устойчиво развитие устойчивостта е на дневен ред в мениджмънта на 65 процента от компаниите. Но само 22 процента от мениджърите смятат, че техният борд на директорите изцяло се занимава с проблема. Според проучване на Mazars само 53 на сто от членовете на корпоративните бордове в Европа виждат в устойчивостта възможност за бизнес, а още по-малко бордове са наясно какво всъщност могат да направят. Устойчивото управление е ключов фактор за успеха, защото всички заинтересовани страни го искат: инвеститори, служители, външни заинтересовани страни и клиенти.

Натискът на инвеститорите

Устойчивото инвестиране се разбира от само себе си за институционалните инвеститори, като активи за около 30 трилиона долара имат този акцент. Тази тенденция ще се засили: Според голямата швейцарска банка UBS 65 процента от богатите частни лица са убедени, че е важно да се създаде по-добър свят, но само 39 процента инвестират парите си по съответния начин. Ако инвеститорите счетат за задължение спазването на критериите за ESG (Environmental, Social, Governance), това ще се отнася и за компаниите и техните бордове.

Тенденцията към устойчивост също е неудържима сред служителите и особено сред отдадените млади таланти, към които се стремят всички компании. 60 процента от т. нар. милениъли търсят работа, която да надхвърля обикновената печалба, за да служи на околната среда и обществото. Търсят компании с убедително бизнес усещане, а не само приятна позиция или атрактивно възнаграждение.

В дигиталната ера влиянието и разнообразието на външните заинтересовани страни също нараства. Успешните бизнес лидери не само спазват регулаторните политики и регулаторния надзор, но вземат предвид всички заинтересовани страни.

Диалогът с неправителствените организации е част от мениджърския занаят, но сега се появяват движения без фиксирани структури, като „Fridays for Future“ на Грета. Умните бордове получават доклади от мениджърите си за диалога с умовете зад тази зелена вълна и също така искат да привличат лидерите на общественото мнение като доставчици на идеи за самите компании.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:49 | 14.09.22 г.
fallback