fallback

Единна стратегия за адаптиране на образованието към бизнеса искат от IT сектора

Има опасност IT образованието да се приватизира и да застраши екосистемата в държавното образование, предупреждават от бранша

16:33 | 12.04.17 г.

Експерти от IT сектора призовават за единна стратегия, която да помогне за адаптиране на образованието към нуждите на индустрията. Около това мнение се обединиха представители на образователни и научни институции, предприемачи и мениджъри на компании в тазгодишното издание на конференцията „Образование за професиите на бъдещето“, съобщиха организаторите на събитието.

Традиционно събитието събира експерти от областта, които дискутират тенденции за адаптиране на образователната система към нуждите на индустриите в световен мащаб.

Има нужда от по-стратегическа и единна колаборация между компаниите в IT сектора, които предприемат образователни инициативи, за да могат да се подготвят добре обучени кадри за нуждите на индустрията, а не само за конкретните нужди на отделни компании, смятат инициатори на образователни програми за обучения.

„Има опасност в близките 10 години IT образованието да се приватизира в голяма степен, особено в столицата, и това ще застраши екосистемата в държавното образование“, каза Никола Вълчанов, научен ръководител в Програмиста АД, която е инициатор и партньор на бакалавърска програма по Софтуерно инженерство и организатор на стажантски програми и обучения. 

По думите му много малко фирми инвестират в човешки капитал и влизат в държавните училища и университетите, за да преподават и да обучават на нови технологии и умения.

„Доказано към момента е, че създаването и участието в образователни бордове, както и влизане на научен капацитет от компаниите в училищата и университетите, е работещ модел за успешно публично-частно партньорство“, убеден е Никола Вълчанов.

„Всяка професия в бъдеще ще има нужда от дигитални компетенции и това е неизбежен процес. Затова трябва да подготвим младото поколение навреме“, посочи Петър Шарков, ръководител на младежките инициативи на Телерик Академия.

През следващите 20 години 47% от професиите подлежат на автоматизация, а в близките 10 години ще се използват четири пъти повече индустриални роботи. Образованието неминуемо ще се автоматизира и дигитализира, предупреждават от бранша.

Съществуват данни, според които 65% от децата, които днес влизат в първи клас, в бъдеще ще се развиват в професии, които днес не можем да предвидим, каза Асенка Христова, научен експерт и съдружник в изследователската агенция „Индъстри уоч“.

Наред с дигиталните и професионални компетенции сред високо ценените качества от работодателите ще са адаптивност, инициативност, умения за работа в екип, ръководни и организационни умения и умения за решаване на проблеми, категорични са експертите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:26 | 14.09.22 г.
fallback