IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Реално електронно управление в България - до 4 години

За последните 15 години за електронно управление у нас са разходвани над 3 млрд. лева

08:27 | 08.07.16 г. 3
<p>
	Електронното управление пести време, пари и нерви. <em>Снимка: Pixabay</em></p>

Електронното управление пести време, пари и нерви. Снимка: Pixabay

Следващите две години влизат в сила всички приети до момента промени за електронно управление

През 2017 г. и 2018 година влизат в сила всички промени, които сме приели в момента, каза Христов. В тези периоди трябва да се случи одитът, подготовката на всички технологии, необходими за успешната реализация на модела. За пример Христов посочи Закона за българските документи за самоличност, който мина на първо четене, и който третира частта, даваща възможност идентификацията да бъде част от личните ни карти.

От 2018 година МВР ще има техническа възможност да залага електронни идентификатори, електронните подписи в личните документи при изрично желание на всеки. Това най-грубо казано ще е електронен сертификат, носител на удостоверителна информация, поясни Христов.

По думите му ще има две възможности - ако желаем да ползваме само електронен идентификатор за достъп до системата на държавната администрация има два вида електронни подписи - квалифициран и усъвършенстван.

Всеки притежаващ усъвършенстван подпис може успешно да използва само електронен идентификатор, без да е необходимо да притежава и квалифициран електронен подпис, за да се удостовери в системата и да направи необходимата заявка. Който не притежава, може да заяви при подмяната на лични документи и квалифициран електронен подпис, който има силата на собствен подпис, поясни депутатът.

С въвеждане на електронното управление икономията на годишна база ще е над 1 млрд. лева

Реалната реформа, която се предлага с пакета закони, е най-добрата форма на административна реформа, който може да се случи в държавата, защото решава проблемите не само по вертикала, но и създава условия за хоризонтален обмен на информация, смята депутатът. Само от дублирани функции и издаване на удостоверения от едно до друго ведомство на година може би са над 10 млн. човекочаса, каза Христов.

Ако си представим, че всяка структура прави сама обществените поръчки и си поръчва оборудване, хардуер, софтуер и др. - оттам също ще настъпят много икономии само от обема, коментира депутатът. Защото, ако се централизират поръчките в тази сфера, това означава, че няма примерно 10 агенции, министерства и др. да си поръчват да кажем 1000 работни станции или компютри, а ще бъдат поръчани на един път, което пък означава, че за количество цените ще бъдат по-добри, допълни той.

Само за тези показатели, които коментираме, прогнозата за икономия на годишна база е около 1,1 млрд. лева, което съпоставено с бюджета на държавата е изключително сериозна сума, посочи Христов.

При въвеждането на електронно управление няма да има механични уволнения на хора

Твърде е вероятно на един етап да се разисква и въпросът дали внедряването на информационните технологии няма да доведе до съкращаване на персонал, коментира още народният представител.

Според Христов това не може да се третира като съкращаване на държавна администрация, т.е. утре заработва една система и примерно 1000 души стават непотребни. Тук говорим за плавен преход от хартия или механична администрация към електронна такава, което означава, че в цикъла на тези проекти ще се знае кое кога влиза в сила.

Така лесно може да бъде направен анализ кога кои служители ще бъдат пенсионирани, кога кои щатове няма да са необходими, така че говорим за плавен преход на естествено намаляване на държавната администрация, а не за механично уволняване на хора, уточни депутатът.

Технологиите ще покриват най-добрите нива за електронна сигурност

В законите, които сме приели и тези, които предстои да бъдат приети, се залагат принципи, които кореспондират с най-добрите световни стандарти за сигурност от света на информационните технологии, категоричен е Христов.

Има разписани процеси как трябва да се защитава информацията и те са залегнали в нормативната база и дават според мен необходимата гаранция, че ще бъдат спазвани, поясни депутатът. Избираните технологии ще бъдат съобразени с тези принципи и стандарти, за да покриват най-добрите нива за сигурност, допълни Христов.

За нуждите на електронното управление изискванията са да се използват системи с отворен код, като съответно правата да са на възложителя, в случая на държавата. Всички произтичащи от това права, лицензи ще са държавни, коментира народният представител. По думите му възможно е да се ползват и готови, работещи решения.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:18 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 2 rate down comment 0
ceneto
преди 7 години
държавните чиновници, нямат интерес от електронно управлениете са основен електорат на управляващите за управляващите е най-удобно да си развиват електроните управления до безкрай но не и на практика
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 0
Momchil_Matev
преди 7 години
Хайде да започнем електронизацията от МВР и съдебната система! Там далеч не става дума само за документите за самоличност, а за 99% от аспектите на работа на това министерство.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 12 rate down comment 1
V.At.
преди 7 години
Един въпрос, който упорито се избягва от Инвестор и който силно се коментира в други медии, вкл. On Air. Как се връзва електронното управление с потенциалния нов закон за адвокатурата? При положение, че според този закон само адвокат може да бъде посредник между фирмите и държавата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още