fallback

Светът на дигитализацията е тук, но дали сме готови за него

Автономни коли, "умни" уреди и изкуствен интелект – Investor 20 разглежда различните аспекти на технологичната трансформация, която COVID ускори с появата си

17:11 | 02.11.21 г.

Появата и разпространението на коронавируса в глобален мащаб промени разбиранията на голяма част от хората по света относно работната среда, работата като процес и ежедневието като цяло, стимулирайки развитието и налагането на новите технологии в една все по-бързоразвиваща се дигитална реалност. По време на събитието Investor 20, което бележи 20-годишния юбилей на Investor.bg, експерти и представители на висшия мениджмънт на компании, развиващи бизнес в България, дискутираха заедно с модератора Бойчо Попов, главен редактор на икономическия сайт, темата за дигитализацията и трансформацията на бизнеса и технологиите, както и адаптирането на човека към тази динамика. 

Дигитализацията е проникнала навсякъде около нас. Няма нито една сфера, която да не е започнала трансформация в това отношение, изтъкна по време на дискусията футурологът д-р Мариана Тодорова, според която новите технологии, в това число изкуственият интелект, вече намират приложение в области като медицината, образованието и пазара на труда. 

„Всички тези технологии се намират в синергия помежду си и така експоненциално се подсилват“, изтъкна тя. „Изкуствен интелект, съчетан с дигиталната реалност, може да се превърне в архитект на нова реалност за хората. Изкуствен интелект с 3D принтер ще бъде от полза за изкуството“, допълва Тодорова.

По нейни наблюдения в България след появата на коронавируса се забелязва ускорение при налагането на тези технологии.

От своя страна инж. Ивайло Рашев, изпълнителен директор на „Бош Домакински уреди България“, заяви, че през последните години глобалната икономика е подложена на своеобразен стрес-тест. Пандемията от коронавирус доведе до ускоряване на процеса на дигитализация, като бизнесът осъзнава предимствата на това явление. По думите на Рашев „Бош“ разполага с много на брой различни решения за дигитална и дистанционна работа. В същото време съществуват компании, които коронавирусът завари неподготвени за промените, принуждавайки ги да търсят бърза адаптация.

1

Бойчо Попов, главен редактор на Investor.bg. Снимка: Димитър Кьосемарлиев/Investor Media Group

„Разполагайки само с аналогови решения, те се сблъскаха със затруднения“, подчерта Рашев. „Браншовете, които изостават тук, ще генерират съответните загуби, което, в крайна сметка, може да доведе до фалити“, предупреждава той.

Конкретно за дигитализацията на бизнеса в България Илиян Димитров, мениджър „Дигитална трансформация“ в А1, посочи, че в страната липсва фокус върху клиентите, когато става въпрос за този процес.

„Тук става въпрос за това дали самите хора са готови да използват предлаганите им продукти“, подчерта Димитров. „От гледна точка на телекомите ние вече сме като електричеството. В момента един човек може да е по-недоволен, че няма интернет, отколкото ако няма вода“, добави той.

По отношение на технологичната трансформация в автомобилната индустрия експертът в този сектор Калоян Желев посочи, че това не е първото сътресение за автомобилните производители.

„Това е индустрия, която живее вече трето столетие и е преживяла различни исторически кризи“, заяви автомобилният експерт. „В момента тя се сблъсква с процес на развитие на продукта и неговата обществена интеграция. Хардуерът и софтуерът се разделиха“, допълни той.

2

Инж. Ивайло Рашев, изпълнителен директор на „Бош Домакински уреди България“. Снимка: Димитър Кьосемарлиев/Investor Media Group

Според Желев дигитализацията като процес, който обхваща различните индустрии, не само автомобилната, не може да бъде определена като революция, тъй като нейното развитие обхваща десетилетия. Този технологичен преход има и своя социален аспект, тъй като засяга и работните места.

Рашев изтъкна, че дигитализацията е важна не само за работата и времето, в което човек работи, но и за неговия дом.

Според Тодорова автономните автомобили, като аспект от цялостната трансформация на индустрията на превозните средства, ще променят философията на колите.

„Тази трансформация на автомобилната индустрия ще окаже ефект и върху кръговата икономика – от собственост автомобилът ще се превърне в услуга. Ще пестим ресурси, но този процес ще засегне заетостта. А това няма да е промяна само в един сектор“, подчерта Тодорова.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:39 | 14.09.22 г.
fallback