Миналата седмица Facebook промени името си на Meta Platforms, за да подскаже, че се фокусира върху метавселената, която смята, че ще бъде наследник на мобилния интернет.
Метавселената е свързана с идеята за споделена виртуална платформа, до която потребителите ще имат достъп през различни устройства и където ще могат да се придвижват в дигиталната среда.
Още преди главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг да представи демоклиповете, включващи огромни роботи и дигитално пътуване във времето до древен Рим, десетки компании вече подготвяха софуер и хардуер за това дигитално бъдеще, пише Ройтерс.
От пълното реализиране на концепцията може да ни дели цяло десетилетие, а то ще изисква сътрудничество между технологичните гиганти. През юни инвестиционната компания Roundhill Investments създаде борсово търгуван фонд (ETF), който да следи и да печели от строящите метавселената. Часове преди Facebook да обяви ребрандирането си, друга фирма пусна собствен ETF, свързан с метавселената.
Ето и част от компаниите, които играят роля в изграждането на този нов дигитален свят:
ROBLOX
Платформата за видео игри Roblox Corporation, която стана публична тази година, вижда метавселената като място, в което „хората могат да изпитват милиони 3D преживявания, за да учат, играят, създават и да се социализират“.
Roblox се опитва да дава на потребители и разработчици различни начини за създаване на дигитални светове. Главният изпълнителен директор на компанията е говорил за бъдещето на пазаруването и бизнес процесите през платформата, която има собствена виртуална икономика, изградена на базата на собствената ѝ валута Robux.
MICROSOFT
При представянето на един от финансовите отчети на Microsoft тази година главният изпълнителен директор Сатя Надела заяви, че компанията работи по изграждането на „корпоративна метавселена“, в която дигиталният и физическият свят се сливат чрез нейните предложения.
Microsoft, която притежава Xbox и играта за изграждане на светове Minecraft, също е ключов играч в гейминг света. Лидерът на Xbox Фил Спенсър е говорил за плановете на фирмата, свързани с „метавселена или изграждането на смесена реалност“.
Facebook, която ще започне да се търгува на борсата като Meta Platforms от 1 декември, заяви, че иска да бъде разглеждана като компания за метавселена, а не като такава за социални мрежи. Технологичният гигант, който има около 3 млрд. потребители, инвестира значително в добавена и виртуална реалност, като изгражда своята виртуална среда Horizon, достъпна през нейните очила Quest.
NVIDIA
Производителят на компютърни чипове Nvidia изгради платформата си Omniverse за свързване на 3D светове в споделена виртуална вселена. Тя твърди, че Omniverse, която е използвана за проекти като създаването на симулатори за реални сгради и заводи, е базата, върху която метавселената може да бъде изградена.
UNITY
Unity Software, която разработва софтуер за дизайн на видео игри, е друга компания, която може да продава инструменти или технологии, предназначени за изграждането на метавселената.
SNAP
Собственикът на Snapchat – Snap, отдавна създава персонализирани аватари и филтри с добавена реалност, за да наслагва дигитални образи върху такива от реалността. Тази година тя представи първите си очила с истинска добавена реалност, които са достъпни за експерименти от страна на разработчици, които създават преживявания за потребителите на устройството.
AUTODESK
Компанията за облачен софтуер Autodesk създава програми, използвани от архитекти и инженери за проектиране и изграждане на сгради и продукти. Нейният софтуер се ползва и за създаването на виртуални светове за гейминг и развлечения.
TENCENT
Китайският технологичен гигант Tencent Holding е най-голямата компания за видео игри в света по приходи. Тя има дялове в големи студиа като Epic Games и Activision Blizzard. Тази година South China Morning Post писа, че Tencent е регистрирала редица, свързани с метавселената, търговски марки за своята социална мрежа QQ.
EPIC GAMES
Epic Games е компанията, стояща зад феномена Fortnite, която се пренесе отвъд основната игра към социални преживявания като партита за танци и виртуални музикални концерти. Потребителите плащат, за да обличат аватарите си в различни костюми и могат да изграждат собствени острови и игри. Epic също така притежава платформата Unreal, която се ползва за разработката на игри и други визуални ефекти.
Главният изпълнителен директор на Epic Games Тим Суини е отявлен критик на големи платформи като Apple и Google. Той твърди, че метавселената ще трябва да бъде пространство за общо участие.
AMAZON
Гигантът в онлайн търговията Amazon.com, който е и най-големият доставчик на облачни услуги в света и има редица медийни предложения, също е смятан за потенциален играч в метавселената.


Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
преди 4 години добре, че са ги листвали всички мета-***. един ден ще им се стъжни... отговор Сигнализирай за неуместен коментар