fallback

Има ли още какво да ни предложи технологичният бранш?

Бурното развитие на IT сектора се оказва нож с две остриета за някои от компаниите

10:56 | 05.09.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Попитайте лидерите в телекомуникационния и технологичния бранш какво правиха през това лято. Ще получите един кратък отговор: оферти.

През последното тримесечие бяха осъществени технологични и телекомуникационни поглъщания на стойност повече от 240 млрд. долара, водени от мащабното закупуване на 45-процентния дял на Vodafone в мобилния оператор Verizon Wireless от страна на американския телеком Verizon Communications. Това поставя периода в позицията на най-натовареното тримесечие от 2000 г. насам, когато AOL и Time Warner Inc. обявиха сливането си, оценено на 186 млрд. долара.

Tехнологичните и телекомуникационните сделки вече спомогнаха общите сливания и придобивания през това тримесечие, оценени на впечатляващите 520 млрд. долара, да надскочат тези от предишния тримесечен период, показват данните на Bloomberg.

"Активността показва, че все повече компании най-накрая се решават на стратегически действия за противодействие нa технологичното прекъсване", каза Дженифър Нейсън, председател на звеното за технологично, медийно и телеком инвестиционно банкиране в JPMorgan Chase & Со. "Бързото развитие на иновациите, повишаването на конкурентната динамика и потенциала за увеличаване на капиталовите разходи са създали перфектното поле за стратегически ходове, които са били планирани от известно време", допълни още Нейсън.

Решението на Vodafone да се освободи от дела си във Verizon Wireless предостави на компанията значителен капитал за предприемане на свои придобивания. Сделката също така оказа натиск върху конкурентите, като например AT&T Inc., за ускоряване на стратегическите ходове.

Ответната реакция от AT&T не закъсня. Вторият по брой клиенти мобилен оператор в САЩ вече обяви плановете си за по-сериозно навлизане на европейския пазар, който според компанията може да предложи много атрактивни възможности.

Бурно развиващите се пазари на смартфони и социални медии създават нови възможности за някои компании и съсипват бизнес моделите на другите, принуждавайки ги да извършват неочаквани сделки. Освен от сделката на Verizon с Vodafone лятото бе белязано и от сливането на Publicis Groupe SA и Omnicom Group Inc, които обединиха усилията си в създаването на най-голямата рекламна агенция в света. Подобен е случаят и при Microsoft и Nokia, при който американската компания инвестира 7,2 млрд. долара за мобилния бизнес на финландския производител.

Бъдещето на Nokia бе обект на множество спекулации още от далечната 2007 г., когато Аpple пусна на пазара първия си смартфон от серията iPhone. Финландската компания отстъпи значително на фона на бързото развитие при Apple и Samsung Electronics Со. Най-сериозен знак за това е разпространението на операционната система Windows Phone, под която работят по-малко от 5 на сто от новите смартфони, според изследване на IDC.

Apple и основният конкурент Google Inc., чийто мобилен софтуер e използван от oколо 90% от новите смартфони, са източник на много от "смущенията" сред останалите компании, които насърчават осъществяването на сделки. По думите на главния изпълнителен директор на Publicis Морис Леви сделката с Omnicom е част от необходимостта от консолидиране на компаниите по света срещу нарастващата мощ на гигантите от Силициевата долина.

"С оглед на окуражаващите признаци за икономическата среда сделките може да продължат, особено в сферата на технологиите и телекомуникациите", каза Пип МакКростие, глобален заместник-председател на компанията за консултантски услуги EY, доскоро популярна като Ernst & Young LLP.

"Активността ще бъде голяма, тъй като компаниите и главните изпълнителни директори са по-уверени в устойчивия растеж. Ще станем свидетели на още сливания и придобивания", допълни още той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:49 | 05.09.22 г.
fallback