fallback

Как Apple стъпва на територията на мобилните оператори

Компанията се опитва да накара потребителите да сменят по-често смартфоните си, но това означава да застане на пътя на досегашните си партньори

15:47 | 10.09.15 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Apple атакува директно компаниите за продажба на телефони в сряда, когато в рамките на своето събитие, на което представи новите си устройства, обяви, че за първи път ще продава своя iPhone директно на потребителите, без да е нужно обвързването с конкретен мобилен оператор.

Решението е рязък завой в отношенията между Apple, която се нуждае от продажбите на десетки милиони свои нови телефони всяка година, и оператори като AT&T и Verizon Communications, които разчитат на iPhone, за да привличат потребителите към тарифните си планове на силно конкурентния пазар в САЩ, пише в свой анализ Wall Street Journal.

Мобилните оператори имат ключова роля за успеха на iPhone – устройството, което донесе около 56% от приходите от продажби на Apple през миналата година, възлизащи на 183 млрд. долара. Но новото финансово предложение отразява натиска на конкуренцията върху Apple, която се стреми да накара потребителите да сменят телефоните си всяка година. От своя страна безжичните оператори също са притиснати от идеята да запазят клиентите си, така че те да не се насочат към услугите на конкурентите на пазара.

Apple ще предлага план, включващ месечна такса от 32,41 долара за 24 месеца, за своя най-евтин модел iPhone в рамките на новата програма, която обяви в сряда. Това позволява на потребителите да купуват ново устройство всяка година, както и да избират оператор при всяка подобна смяна, разкрива сайтът на Apple.

Денил Страйгъл, бивш главен оперативен директор на Verizon, заяви, че ходът на Apple е знак, че компанията иска да отнеме контрола върху потребители, който в момента е в ръцете на безжичните оператори. По думите му фирмите, които контролират отношенията с клиентите, имат повече влияние върху ценообразуването и продажбите.

Ако клиентите си купят телефон директно от Apple и изберат оператора си след това, калифорийският концерн ще има възможност да направлява решенията на въпросните клиенти, а вероятно и да ги насочи към оператор, предлагащ по-евтина услуга, коментира Страйгъл.

Операторите заменят традиционните двугодишни договори, които ограничават смяната на мобилните устройства, с погасителни планове, които се простират в повече от двугодишен период. Това може да се окаже проблем за Apple, защото въпросните планове могат да са по-изгодни и това да накара потребителите да отложат покупката на последния iPhone.

Средното време за смяна на телефона в САЩ е нараснало от 18,2 месеца през 2010 г. до очакваните 26,3 месеца през 2015 г., сочат данни на консултантската компания Chetan Sharma.

В сряда вечерта Apple представи новите си смартфони – iPhone 6S и 6S Plus. Те са със същия размер като iPhone 6 и 6 Plus, но разполагат с по-добра камера и функцията 3D Touch, която позволява по-добра интеракция с устройството.

Не е ясно дали новите функции ще привлекат толкова потребители, колкото iPhone 6 и 6 Plus. През трите пълни тримесечия след излизането им приходите на iPhone нараснаха с повече от 50% спрямо същия период година по-рано.

Това не е първият път, в който Apple стъпва на територията на операторите. Миналата година компанията пусна iPad с клетъчна SIM карта, която позволява на клиентите да избират на място кой безжичен оператор да ползват.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:52 | 14.09.22 г.
fallback