fallback

Зукърбърг - новият Бил Гейтс

Основателят на Facebook има агресивния подход към конкуренцията, който Гейтс имаше през 90-те

19:49 | 03.08.16 г. 8
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

През 90-те, още преди меметата да станат известни, колаж на Бил Гейтс като Борг се появяваше из инернет пространството, играейки същата роля. За тези, които не знаят, Борг е киборг от „Стар Трек“, при това доста лош.

Преди да атакува Борг отправя прочутото си предупреждение: Вашите биологични и технологични отличителни черти ще бъдат добавени към нашите. Съпротивата е безсмислена...“.

Същото предупреждение резонира и в технологична индустрия в днешни дни, пише Business Insider.

Под ръководството на Бил Гейтс Microsoft се превърна в компания, известна с това, че е готова да спечели на всяка цена. От приложения до интернет браузъри, всеки един конкурент, който Microsoft не можеше да купи, биваше сразяван чрез създаването на нов, конкурентен продукт и продажбата му на огромната потребителска база на компанията.

Но нека се върнем на днешните събития и пускането на Instagram Stories от Facebook – очевиден клонинг на функцията Stories на Snapchat. Дори името е същото.

Това е ход, който не би бил нещо необичайно в ерата на Бил Гейтс в Microsoft, и утвърждава Марк Зукърбърг като същия тип лидер. Ако не можете да ги победите или да се съюзите с тях, трябва да ги смажете.

Snapchat отдавна предизвиква завист у Зукърбърг. През 2013 г., когато Snapchat беше нов играч, Facebook се опита да придобие стартъпа за 3 млрд. долара в брой. Около месец по-късно Facebook пусна Poke, копие на Snapchat.

Poke не постигна нищо, нито пък наследникът му Slingshot през 2014 г. Но с тези приложения стана ясно какво е посланието на Facebook към Snapchat: Няма нищо, което да направите, а ние не можем да вземем, и няма нищо, което да изградите, което ние да не можем да изградим по-бързо.

През следващите години конкуренцията на Facebook със Snapchat някак избледня. Snapchat бележеше бавен, но стабилен ръст, както на броя потребители, така и на приходите. Сега Зукърбърг и Facebook са готови да приемат заплахата сериозно.

Предимството на платформата

В дните на Гейтс основното оръжие на Microsoft беше това, което тя наричаше „предимството на платформата“. Microsoft притежава Windows и Office, двата основни инструмента, които потребителите ползват на персоналните си компютри, а това направи интегрирането на всеки нов продукт по-успешно от възможностите на всеки друг конкурент.

Сама по себе си Facebook представлява „предимството на платформата“. Instagram винаги се е справяла добре там, където другите услуги за споделяне на снимки не можеха, защото двата продукта са дълбоко интегрирани. Това прави Instagram лесна и удобна опция за потребителите на Facebook, а вече има 500 млн. активни потребители месечно.

Така че чрез пускането на Stories в Instagram Facebook взема ключова функция от конкурент и я насочва към огромната си мрежа от потребители. Този тип приложения и технология са различни от тези на Microsoft през 90-те, но подходът е много сходен.

В крайна сметка по време на агресивната стратегия на Гейтс и фокусирането върху Windows и Office Microsoft закъсня за възхода на интернет. Разбира се, да бъдеш като Гейтс не е толкова лошо. Подобно на него Зукърбърг обеща по-голямата част от богатството си за благотворителни каузи.

Докато Microsoft днес има много по-приятелски подход към конкурентите, Facebook е компанията, която определя темпото. А в крайна сметка това означава, че стартъпите и технологичните компании по целия свят трябва да се притесняват, защото Зукърбърг идва. Съпротивата е безсмислена.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:55 | 14.09.22 г.
fallback