fallback

Защо критиците на Apple са прави този път?

Технологичният гигант не успява да представи ясна визия за стратегията си, свързана с изкуствения интелект

18:03 | 14.01.17 г.

Малко след раждането на Apple критиците заявиха, че компанията се е насочила в грешната посока.

През 1997 г., когато технологичният концерн беше на 90 дни от банкрута, а Стив Джобс се завърна, за да я спаси, тази критика бе основателна. Въпреки че нещата не са чак толкова лоши днес, критиците на Apple отново са прави, пише в свой анализ Wall Street Journal.

Най-актуалният пример за това са неуспешните опити на компанията да изгради собствена визия за изкуствения интелект и най-вече за гласово базираните интерфейси. 

Управляваните чрез глас асистенти с изкуствен интелект могат директно да заменят интеракцията с мобилните устройства. Това не значи, че екраните ще си отидат напълно, но тези, които не са свързани с обекти, които могат да слушат, отговарят и оперират автономно, ще се превърнат в отживелица.

Компютрите, с които ще говорим, могат да бъдат навсякъде. За да работим по най-добрия начин, те трябва да са навсякъде – у дома и в офиса, в колите ни, в движение. Amazon.com постигна изненадващ успех с гласово базирания асистент Alexa и колонката Echo, с която работи той. Google е по петите на компанията. Партньорите на двете компании прекараха последните дни на технологичното изложение CES в Лас Вегас, представяйки редица устройства, работещи с тези конкуриращи се технологии.

Apple е съвсем наясно с всичко това. Твърди се, че тя работи по собствено устройство за дома, напомнящо на Echo. В историята си Apple рядко е била първа в създаването на нещо. По-скоро компанията се превръща в лидер, залагайки на по-добър дизайн и по-добро представяне на устройствата.

Но очевидната липса на подобно устройство или на такава функционалност прави трудно за вярване, че Apple не изостава, въпреки че беше една от първите, които представиха гласови асистенти – в случая Siri преди повече от пет години.

Apple не е отговорила на запитванията за коментар по темата.

Компанията може да има решение. Да помислим кое е по-добре: тя да постави микрофон във всяка стая на дома или офиса ви, или да постави един в ухото ви. Представете си Хоакин Финикс, който прекарва целия филм „Тя“, затворен в апартамента си, викайки инструкции на безжичен говорител, в който е затворен изкуственият интелект Саманта, вместо да се разхожда наоколо, споделяйки живота си с нея, като част от смартфона и слушалката му.

Безжичните слушалки на Apple, наречени AirPods, всъщност са малки компютри, които ви дават достъп до Siri, когато просто ги почукате лекичко. Проблемът е, че Siri е слабо имплементирана в слушалките и е по-лесно да използвате асистента на вашия iPhone. Това може да бъде поправено съвсем скоро.

По-голям и сериозен проблем е, че Siri не може да се сравнява с конкурентните услуги на Google, Microsoft и Amazon.

Лесно е да се каже, че Apple има пазарния дял и хардуера, за да ни даде безпроблемен достъп до изкуствения интелект, като всичко е въпрос на това да инвестира повече ресурси в Siri и нейните устройства iPhone, AirPods и AppleWatch.

Но това игнорира критиките, че Apple, въпреки съществените си количества пари, не успява да запази стандартите си за качество. Анализаторите, които следят Apple, дават гласност на оплаквания: за неглижирането на серията компютри Mac, за пропуснати дати за доставки, за незабележителни облачни услуги, бъгове в продуктите и т.н. В крайна сметка Apple не успя да изпълни целите си за печалбата и приходите си за 2016 г.

Едно от обясненията е, че Apple има „единна“ управленска структура, което означава, че отделните подразделения са отговорни за задачи като маркетинга и инженерните въпроси, а не за отделните продукти. Ръководителят на процесите, свързани със софтуерното инженерство на Apple, отговаря за тях при всеки един продукт на компанията. Това означава, че Apple е по-добра в създаването на унифицирани преживявания, но ако прави прекалено много продукти, нейният мениджмънт няма да успее да се справи. За сравнение в Amazon всеки бизнес си има собствени лидери и отделни данни за печалба и загуба.

Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук е заявил, че едно от нещата, в които много вярва, е, че можеш да правиш само няколко неща добре. Ограничаването на структурата на управление, решението на проблемите на Apple с това да бъде в крак с всички неща, които прави, е същото, като завръщането на Джобс през 1998 г. и има за цел едно – фокусиране. Тогава Джобс намали броя на устройствата, предлагани от компанията, само до четири компютъра.

Лидерите на Apple трябва да насочат вниманието си към своята компания. Това не означава да пускат по-големи устройства с марката iPad, а да проучат как основните продукти на Apple могат да станат централна част от новите компютърни интерфейси с изкуствен интелект, които се управляват с глас.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:34 | 09.09.22 г.
fallback