Експлозивните изблици на растеж са нормални, когато капитализмът работи. Нормално е и съзидателното разрушение. Големите компании стават тромави. Те казват, че остават нащрек, но всъщност губят усета си за младите вкусове и отстъпват място на пъргави съперници.
Има и други заплахи. Напоследък Китай показа колко бързо регулаторната атака може да повали корпоративните гиганти, изхвърляйки местната Alibaba от световния топ 10. Независимо дали това е предвестник на онова, което би могло да сполети американските технологични гиганти, регулаторният риск е по-малък проблем от капиталистическата конкуренция.
Самият интернет непрекъснато се развива. Гигантите се надпреварват със стартъпи за изграждане на следващата интернет платформа, която вероятно ще включва елементи от изкуствен интелект и разширена или виртуална реалност. Facebook се опитва да се преформулира като домакин на „метавселената“, визия за интернет като 3D виртуално пространство, гладко свързано с физическия свят. Към днешна дата обаче най-модерните прототипи на метавселената съществуват на игрови платформи, управлявани от по-нови компании.
Големите промени на глобалните пазари са предизвикани от повишаването на лихвените проценти от централните банки с цел да се забави прегряването на икономиките; по стечение на обстоятелствата тези промени се случват близо до началото на всяко десетилетие. Промяната, която изглеждаше неизбежна в началото на 2020 г., се забави определено заради пандемията, която предизвика нов прилив на пари от централните банки и на фондовите пазари, както и порой от нови клиенти за големите интернет услуги.
Този отдих обаче вероятно ще отмине. В края на миналата година ръстът на печалбите на световните технологични гиганти започна да се забавя спрямо останалата част от света. В миналото по-бавният ръст на печалбите се свързваше с по-слаба относителна възвръщаемост за компаните от топ 10, а за повечето – и с евентуално слизане от върха.
През десетилетието, след като компаниите достигнат топ 10, ръстът на печалбите им през следващите 10 години спада от 16% до 4% на година. Успоредно с него намаляват рентабилността и пазарна привлекателност. След като влязат в топ 10, възвращаемостта на гигантите обикновено става отрицателна, а относителното им представяне се свива със 70% през следващото десетилетие. На практика те заличават всички печалби, които са постигнали в изкачването си към върха.
Средно, компаниите от топ 10 се плъзгат през следващото десетилетие с около 60 места надолу в класацията - резултат, който не е за оплакване. Конкуренцията е в основата на функциониращата капиталистическа система. Ето защо гигантите от едно десетилетие толкова често постигат толкава лоша възвръщаемост през следващото и значимостта им в общественото съзнание намалява. Очаквайте този модел да се повтаря, докато капитализмът не бъде разбит.


Може ли изкуственият интелект да намали броя на върнатите покупки от е-магазини?
Бездомници превзеха подлезите във Варна (СНИМКИ)
Момиче се влюби в мъж, той я продаде за проститутка
41 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Доставиха храна на борда на "Кайрос"
Синът на Арнолд Шварценегер, Кристофър, е копие на полубрат си Джоузеф Баена
Над 500 студенти посрещат 8 декември на Пампорово
Берое и Септември завършиха 0:0
Мъж е в тежко състояние след катастрофа на пътя София-Варна
преди 4 години чудесна тема и прекрасен коментар.празнодумци. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Хубав материал си хванал, Пепи, браво. Точно същата теза я слушах сутринта в подкаста Market Wrap на Моe Ansari и определено ми направи впечатление. Facebook, Netflix и може би Apple няма да са в топ 10 през 2030 г. отговор Сигнализирай за неуместен коментар