IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Прехвърлят 30 млн. лв. от капиталовия трансфер на НКЖИ за жп проектите

Втората фаза на Западната дъга на София ще продължи да се строи

13:52 | 29.08.14 г.
<p>
	Служебният министър на транспорта Николина Ангелкова.<em> Снимка: БТА</em></p>

Служебният министър на транспорта Николина Ангелкова. Снимка: БТА

Що се отнася до забавените разрешителни за строеж за линията Първомай – Свиленград, Министерството на регионалното развитие вече е издало две от тях през последните дни. До средата на септември ще бъдат издадени и другите три разрешения.

За третия рисков жп проект - Церковски – Карнобат – Бургас, днес следобед строителят - „ДжиСиЕф-СК 13-Трейс Рейлинфра Консорциум", трябва да представи в транспортното министерство нова строителна програма. Тъй като срокът на проекта вече е бил удължаван, със сигурност ще се актуализират клаузите за неустойките в договора и също е възможно да се търси нов изпълнител.

Рисковите пътни обекти – без нови магистрални отсечки до края на годината

В риск е и строителството на лот 1 на магистрала „Марица" (от Оризово до Димитровград). Според ревизираната строителна програма обектът трябва да приключи през май 2015 г., а не в края на тази година, както беше предвидено.

За 4-ти лот на „Струма“, където беше констатирано забавяне при проверка на Агенция „Пътна инфраструктура“, предстои среща със строителната компания – гръцката „Актор“, през следващата седмица. Ако новата строителна програма не бъде реалистична, вероятно договорът с компанията ще бъде прекратен, каза Ангелкова.

Ежедневни отчети и чести проверки

Министърът обясни, че бенефициентите изпращат всеки ден доклади до Управляващия орган за работата по рисковите проекти. Регулярните проверки, които се правят, вече са увеличени до 3 седмично, като се предвиждат и непредвидени инспекции

Приоритетните проекти по оперативна програма „Транспорт“ (2014-2020 г.)

Транспортното министерство ще преговаря с Брюксел националното съфинансиране за пътните проекти, включени като приоритет в програмата, да бъде увеличено на 50 на сто, обясни Николина Ангелкова. Така индикативният бюджет на програмата ще нарасне от 1,9 млрд. евро до около 2,5 млрд. евро, като средствата вероятно ще дойдат от заем от Европейската инвестиционна банка.

Целта е да се финансира освен строителството на лот 3 на магистрала „Струма“, където е 15-км тунел през Кресненското дефиле, но и изграждането на цялата неизградена отсечка от магистрала „Хемус“, за която индикативният бюджет е 780 млн. евро, и тунелът под Шипка (за около 150 млн. евро).

Заради скъпия проект на лот 3 на „Струма“ обаче парите вероятно няма да достигнат. Индикативната стойност на участъка пред Кресненското дефиле, включително и дългия тунел, е около 750 млн. евро. Затова се запазва концепцията за изграждането на „Хемус“ на части, в зависимост от наличното финансиране.

В приоритетните жп проекти са включени втората фаза на жп линията Пловдив – Бургас за 320 млн. евро, както и линията Елин Пелин – Ихтиман и най-тежкият участък от третата линия на столичното метро. Алтернативни жп трасета, които също биха могли да ползват финансиране, са Ихтиман – Септември и Русе – Варна.

С пари за техническа помощ от оперативната програма ще се финансира и разработването и внедряването на тол-системи, каза още транспортният министър.

Свързана Европа“

Страната ни ще разчита и на още около 420 млн. евро по инструмента „Свързана Европа“ (Connecting Europe). По него се финансират приоритетно жп отсечки и водния транспорт.

С пари от специалната програма ще се финансира жп линията Драгоман – София – Елин Пелин, като има готовност за обявяването на инженерингова процедура за отделните участъци в следващите месеци, посочи Николина Ангелкова. С пари от инструмента ще се финансира и ремонтът на линията Видин – Медковец, чийто проект е готов, както и навигацията по р. Дунав.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:52 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още