fallback

Какви са посланията на Лято 2012?

Представители на туристическия бизнес имат балансирани очаквания за края на летния туристически сезон

15:45 | 16.08.12 г. 5

Малко преди края на активния летен туристически сезон представители на бранша споделят впечатленията си за тенденциите, с които ще се запомни настоящият сезон на почивките.

Пред Investor.bg Ирена Георгиева, председател на Управителния съвет на Асоциация на туроператорите и туристическите агенти (АБТТА), прогнозира, че като цяло сезонът няма да е по-слаб от миналогодишния и най-вероятно ще се задържат нивата от 2011 година и като брой туристи, и като приходи в сектора.

Представители на бранша твърдят, че лятото на 2012 г. не се отличава с резки промени и е по-скоро година на „утвърждаване на позициите“. И все пак се открояват с няколко тенденции.

Основното, с което може да се запомни това лято, е значителният ръст на туристите от Беларус и Украйна, което до голяма степен се дължи и на улеснението при издаването на визи за руските граждани. През настоящия сезон се запазва и интересът на посетителите от Полша и Чехия - процес, започнал от миналата година, който продължава да набира скорост.

Друго послание, което отправя настоящият летен сезон, е че посещаемостта на чужди туристи ще се запази на същото ниво от миналата година. По неофициални данни на туристическия бранш няма спад на туристи по българското Черноморие, а и турагентите не се оплакват от спад на записванията. От бранша споделят дори за очакван незначителен ръст на туристите в България, но по-скоро прогнозите са за запазване на равнището от Лято 2011. 

В същото време отчетлива е тенденцията за свито потребление на туристически услуги от страна на българските летовници. Налице е осезаем отлив на българите от Черноморието, който обаче не е за сметка на чуждите пазари, коментира Ирена Георгиева.

Почивката, която търси българинът това лято, е оферта на изгодна цена за кратък период от пет до седем дни. В същото време родното Черноморие не е отхвърлено като възможен вариант за летуване, тъй като конкурентните ни гръцки и турски курорти продължават да държат високи цени. Предвид сериозните икономически проблеми в южната ни съседка не се наблюдава намаление в цените на пакетите. Наред с това прави впечатление, че Турция загуби имиджа си отпреди години на дестинация с ниски цени и добър продукт и вече става по-скъпа дестинация, отколкото сме свикнали. България остава най-изгодна за лятна почивка, защото по родното море могат да бъдат намерени оферти в различни ценови диапазони, категорични са от асоциацията на туроператорите.

Платежоспособните туристи, които традиционно си позволяват луксозни почивки по екзотични дестинации, също променят поведението си, сподели Ирена Георгиева.

Докато преди години между 5 и 10 процента от тези хора осъществяваха подобни пътувания, то сега по-малък процент от тях се замислят дали да предприемат такъв воаяж. И все пак като най-достъпна дестинация се утвърждава Дубай, а като най-атрактивна Малдивите. Архипелагът е дестинация, която набира популярност през лятото заради сравнително ниската цена от около 2000 евро за стандартен седемдневен пакет с редовен полет, въпреки че това е дъждовният сезон за тази точка на света. През есента се очаква засилен интерес на български туристи към Тунис и Индонезия, но в никакъв случай не може да се говори, че тези екзотични пътувания са масови.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:49 | 14.09.22 г.
fallback