Министерството на образованието предлага чрез промени в нормативната уредба да се даде възможност, в партньорство с браншовите организации на работодателите, да бъде създаден списък на защитени професии, за чиято издръжка да се определят специфични критерии за формиране на паралелки с по-малък брой ученици в тях, съобщават от Българската стопанска камара (БСК).
На разширеното заседание на Управителния съвет на организацията отново е бил дискутиран проблемът с липсата на кадри за индустрията със средно техническо образование. Поставен е и въпросът за подобряването на взаимодействието между фирмите и професионалните гимназии.
Председателят на Българската минно-геоложка-камара Лъчезар Цоцорков е настоял нормативно да бъде въведено задължение план-приемът в професионалните гимназии да се извършва само след съгласуване със съответните браншови организации на работодателите.
Емилия Вълчовска - началник отдел "Професионално образование" към образователното министерство, е предложила да бъдат направени промени в Закона за професионалното образование и обучение, за да бъде въведена дуалната образователна система (обучение чрез работа).
Същевременно статистиката на министерството сочи, че за периода 2004 - 2012 г. в страната са закрити 49 професионални гимназии. В към момента в действащите техникуми се предлагат обучения в 43 професионални направления за над 450 специалности, като най-голям е интересът към квалификацията в електрониката, електротехниката, информационните технологии, стопанското управление и туризма.
В същото време, съществуват не малко специалности от обществена и икономическа значимост, за които липсват кандидати за обучение, а това не позволява формиране на паралелки. Вълчовска е дала като пример специалността "Асансьорен техник“ - в продължение на няколко години приемът е нулев, въпреки наличието на обучителна база, поради липсата на достатъчен брой желаещи да усвояват тази професия.
Вълчовска е съобщила още, че 85 на сто от учениците в професионалните гимназии през учебната 2011/2012 г. са преминали през учебна практика на реални работни места, а 90 на сто са осъществили производствена практика на реални работни места. Само 40 - 45 на сто от държавните изпити на завършващите професионални гимназии обаче преминават пред комисии с участието на представители на бизнеса.


Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Интер разгроми Комо в мач от 14-ия кръг на Серия А
Правителството в Скопие опитва да изиграе Европа за българите в РСМ
Липсата на приет бюджет за 2026 година не би попречила за влизане в еврозоната
Манчестър Сити надви Съндърланд
Нова атомна централа няма да свали цените на тока
преди 12 години Когато ми трябва хладилник си го купувам! Не налагам на магазина да зарежда само хладилници! Когато се търсят хладилници и се плаща за тях добра цена то магазина сам ще ограничи другите артикули за сметка на хладилниците! Какво толкова сложно има в това!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години "Как да се подобри връзката между бизнеса и професионалното образование?"Простичко е, стига да не се правят на дяволи от "бизнеса" ! Сключват договори с учениците изучаващи нужни им професии и им плащат стипендии, като срещу тези пари учащите да бъдат задължени да работят за тях известен период от време. :) Това е изпитана схема. Нещата ще се регулират за кратко време и ще са базирани на свободния избор. От къде на къде бизнеса ще налага на образованието как колко и кого да образова!? Тарикати ако може всички данъкоплатци да им плащат за техните кадри и те да ги експлоатират за без пари! Еееех големи дяволи! :D:D отговор Сигнализирай за неуместен коментар