fallback

ЧЕЗ възрази срещу липсата на такса за включване на тока за некоректни клиенти

Без такса разходът по възстановяването на услугата ще бъде покрит и от коректните клиенти, заявиха от дружеството

12:06 | 05.06.14 г.

Срещу липсата на такса при възстановяване на прекъснат достъп до мрежата при неплатени сметки възразиха от ЧЕЗ Електро и ЧЕЗ Разпределение по време на публичното обсъждане на предложените от дружествата нови Общи условия в договорите пред Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР).

Предложението на работната група на регулатора е при спряна услуга заради неплатени сметки, достъпът до мрежата и възстановяването на доставката на електричество да бъде безплатно.

Зорница Генова, търговски директор на ЧЕЗ България, обаче коментира, че и прекъсването, и възстановяването на услугата е разход за компанията и той би трябвало да се поеме от лицето, което го е предизвикало. "В противен случай ще бъде нарушен балансът между коректните и некоректните клиенти на дружеството", допълни тя.

Таксата за повторно включване сега е 19 лева за стандартната услуга. Разходът няма как да изчезне, а ще бъде част от оперативните разходи на дружеството,  тоест ще бъде покрита от всички клиенти - коректни или не, поясни Генова.

От електроразпределителното дружество коментираха, че част от корекциите на работната група върху предложението на ЧЕЗ са без ясни мотиви. Сред тях например е желанието на енергийния регулатор да се подписват индивидуални договори, като предложението на дружеството е клиентите да подписват съгласие с Общите условия, което не противоречи на законовата уредба. Според представители на обществени организации, които присъстваха на заседанието, липсата на индивидуални договори е нарушение на европейските директиви и Общите условия не са договор.

Работната група иска и по-дълъг срок за промени в партидите - от 30 дни до 6 месеца. Мотивът е, че в случай на смърт на титуляра, наследниците имат "по-сериозни грижи от това да променят партиди". Клиентите не са активни при каквато и да е промяна в обстоятелствата - на собствеността, отдаване под наем и т.н., коментира от своя страна Зорница Генова. "Идеята ни е да спрем издаването на фактури именно на починали лица, което медиите отразиха", каза тя и допълни, че и сега се отчитат спецификите на казусите за промяна на партидите.

ДКЕВР иска в Общите условия на ЧЕЗ Електро да бъде записано и задължително уведомление за спиране на електричеството при неплатени сметки в тридневен срок по "избран от клиента начин". Генова обаче посочи, че начинът не е фиксиран. "Клиентът може да поиска лично изпълнителният директор да го уведоми. Хората могат да проявяват всякаква креативност", допълни още тя. Според нея проблем има и по отношение на заявлението за уведомление, тъй като практиката показва, че клиентите не са активни. 

Корекциите предвиждат още и в срок от 30 дни жалбите за проблеми да бъдат разгледани, да им бъде отговорено и проблемът да бъде отстранен. Практиката на ЧЕЗ и сега е такава, че разглежда и отговаря на жалбите на клиентите. В някои случаи обаче проблемите са технически, а решаването им изисква изготвянето на проект, съгласуването им с различни институции, което отнема по-дълъг срок.

При лошо качество на предоставената енергия ЧЕЗ трябва да намали сметката с 50%, а не както досега - с 10%, посочва работната група. Зорница Генова коментира, че обезщетението сега е достатъчно. Тя допълни, че много малка част от жалбите са основателни и действително е било установено нарушено качество.

Общите условия на ЧЕЗ ще бъдат разгледани на закрито заседание на 30 юни.

В седмицата след 16 юни ще има експертна среща между представители на ЧЕЗ и на ДКЕВР.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:58 | 14.09.22 г.
fallback