Българите са сред най-малко овластените и неуверени потребители в ЕС, заяви Невен Мимица, еврокомисар за защита на потребителите, при откриването на информационна кампания на ЕС в страната ни.
Според проучване на Европейската комисия едва 8% от българите познават достатъчно добре потребителските си права, поясни Мимица. Проучването сочи още, че само един на всеки десет българи пазарува онлайн от друга страна в Европейския съюз (ЕС), а 30% от тях смятат, че не могат да върнат стока четири дни след доставката ѝ.
„Всеки европейски гражданин трябва да се чувства достатъчно спокоен и защитен, независимо от това в коя държава от ЕС живее, пътува или избира да пазарува онлайн или от физически магазин“, заяви още Мимица.
Еврокомисарят отбеляза, че голяма част от българските потребители не вярват, че търговците на дребно зачитат законодателството за защита на потребителя, не са уверени в това да използват правата си и не смятат, че държавните органи ги защитават. По думите му приемането на законите е само една от стъпките за овластяване на потребителите. За да отстояват правата си обаче, гражданите трябва да знаят какви точно са те и къде да получат информация и консултация, отбеляза още комисарят.
По думите му целта на кампанията е да се информират потребителите за правата им като граждани на съюза. Същевременно Мимица препоръча българските потребители да бъдат по-настойчиви, да предприемат действия и да отстояват правата си активно.
"Ниското ниво на осведоменост е проблем, който тепърва трябва да решаваме", заяви от своя страна зам.-министърът на икономиката и енергетиката Бранимир Ботев. "Днешното законодателство забранява използването на нелоялни законодателни и агресивни търговски практики. То цели и осигурява безопасни стоки и услуги на пазара", подчерта още Ботев.
"Спокоен и лоялен пазар се прави от осведомени клиенти", допълни от своя страна Веселин Златев, председател на Комисията за защита на потребителите.
Припомняме, че от 13 юни в сила влиза директивата за правата на потребителите в ЕС. Благодарение на нея потребителите в страните членки на ЕС ще могат да разчитат на по-голяма ценова прозрачност. Очаква се тя да сложи край и на допълнителните такси за използване на кредитни карти и обаждания към спешни линии. Ще се забранят също така предварително отметнатите полета в интернет, например при покупка на самолетни билети. Ще се удължи и срокът за разваляне на сключен договор - от 7 на 14 дни. Освен това ще бъде удължен до 14 дни срокът за връщане на закупена стока и получаване обратно на заплатената сума.
Информационната кампания, която включва печатна, онлайн и външна реклама, ще се проведе в още седем държави, освен България – Кипър, Гърция, Италия, Латвия, Полша, Португалия и Испания.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО