fallback

Й. Матеев: Регламентът за търговските вериги натоварва КЗК с несвойствени функции

Взаимоотношенията между веригите и доставчиците трябва да се уредят в търговските закони, според изпълнителния директор на Сдружението за модерна търговия

12:42 | 16.05.15 г. 3

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се натоварва с несвойствени функции по отношение регулацията на взаимоотношенията между големите търговски вериги и доставчиците им.

Това коментира в предаването “Седмицата” по Дарик радио изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия Йордан Матеев.

Припомняме, че Парламентът гласува на първо четене промени в Закона за защита конкуренцията, които предвиждат предварително одобрение на договорите между магазини и доставчици за предприятията с годишен оборот за предходната година над 50 млн. лева. Въвежда се понятието „значителна пазарна сила“, при злоупотреба с което се предвижда глоба до 10 на сто от общия оборот за предходната финансова година.

Матеев посочи, че Световната банка е препоръчала взаимоотношенията между търговци и доставчици трябва да се регулират в търговските закони. Той допълни, че в някои държави за конкретни сектори от икономиката дори са приети специални закони, в които се разглеждат нелоялните търговски практики.

“КЗК се натоварва с несвойствени функции. В българската среда знаете какво означава това. Всички сме притеснени от това понятие, с което ще се глобяват всички над 50 млн. оборот – “значителна пазарна сила” е неясно понятие, тепърва ще се дефинира от КЗК и имаме големи притеснения по какъв начин този въпрос ще бъде разрешен”, коментира Матеев.

Той допълни обаче, че много от новите постановки, които залягат в закона, касаят нелоялни търговски практики “от миналото” и търговците нямат проблем с това те да бъдат регламентирани.

Съсобственикът на “Тандем – В” Кирил Вътев посочи, че не веригите са виновни за проблемите на доставчиците, а цялостната среда, която политиците са оставили да се сформира “от само себе си”. "Няма държава по света, включително родината на веригите Германия и САЩ, където има най-висока пазарна конкуренция, търговските вериги да са в центъра на населените места”, коментира Вътев.

Той допълни, че веригите имат много предимства, най-привлекателни са за потребителите и няма производител, който да не иска да работи с такива партньори. Проблемът е обаче в нереципрочните и неравнопоставени клаузи в договорите, които се сключват с доставчиците.

Според него 800 хил. семейни магазини са затворили, защото нямат шанс за оцеляване. “По правилата на белия свят трябва да работим и правилата трябва да са прозрачни”, посочи той и допълни, че правилата са отдавна наклонени в полза на веригите.

“Никой не е против веригите, но начинът, по който стоят нещата, води до обезкръвяване на българските производители, довеждането им почти до фалит. До 2009 г. потреблението на хранителни стоки в България растеше, от 2010 г. – спада, и сега статистиката отчита за 2014 г. спад в потреблението на хранителни стоки. През тези пет години всяка година търговските вериги продължаваха да утежняват условията за българските си доставчици. Получава се страхотна преса”, заключи Вътев.

Същевременно Матеев допълни, че всеки доставчик може да си избере да работи с конкретни вериги, работещи на пазара, в зависимост от техния бизнес модел. По думите му производителите биха могли да инвестират и в изграждането на свои вериги магазини. Той предупреди също, че промените в закона може да доведат до увеличение на крайните цени за потребителите и до излизане на още чужди инвеститори от страната, като изрази опасения, че се прави опит да се изкупят вложенията им на ниски цени.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:59 | 13.09.22 г.
fallback