Добре образованите хора са в по-малък риск от маргинализация и социално изключване, се посочва в анализ за образованието в страните от ЕС, включен към мониторинговия доклад за образованието и обучението в България за 2015 г. Докладът е изготвен от експерти от Европейската комисия и беше представен на международното изложение "Образование без граници", продължаващо до днес в НДК.
Ефективното образование дава възможност на всички граждани да развиват своите таланти и да се чувстват като част от едно общо бъдеще. Тези идеи ясно са отразени във водещата цел за образованието в "Европа 2020", се посочва в анализа.
И се отбелязва, че според най-новите данни за трета поредна година инвестициите в образованието тревожно намаляват, което застрашава напредъка на ЕС към тези цели.
Държавите-членки на ЕС, в които от поне три години се съкращават разходите за образование, са Холандия, Финландия, Португалия, Италия, Испания, Ирландия и Великобритания - като последните четири се оказват най-проблематични от демографска гледна точка, се коментира в анализа, цитиран от БТА.
Образователната бедност или делът на младите хора, които не достигат минималните стандарти на образование, е едно от най-големите предизвикателства в Европа днес. Макар че образованието следва да създава условия за равнопоставеност за всички, възможностите и резултатите все още зависят в голяма степен от социално-икономическия и имиграционния произход.
Затова нито една от държавите-членки на ЕС, не е успяла да сведе слабите резултати сред 15-годишните ученици с нисък социално-икономически статус под 15 процента.
А в България, Кипър, Румъния, Гърция, Словакия и Унгария повече от половината от хората с нисък социално-икономически статус не могат да решават основни математически задачи, се посочва в анализа на ЕК.
В него се отбелязва, че напускането на училище преди завършването на горния курс на средното образование, е друг показател за образователна бедност. Подобно на слабите резултати при основните умения степента на преждевременно напускане на системата на образование и обучение - сега 11,1 процента в ЕС, зависи до голяма степен от средата, към която принадлежат родителите на учениците.
В допълнение към това около 60 процента от напусналите училище в бъдеще са неактивни или безработни, което илюстрира как образователната бедност има дългосрочни и сериозни последици в обществата.
В последно време България подобри резултатите си за основните умения и за придобиването на висше образование. Страната трябва да подобри обаче цялостното качество на училищното си образование, а висшето образование да отговори на потребностите на пазара на труда.
Достъпът до образование на децата в неравностойно положение, по-специално на ромите, е постоянно предизвикателство. Участието на възрастни хора в България в учебни дейности е сред най-ниските в ЕС.
Резултатите от образованието на учениците в Германия продължават да се подобряват, а ефективната двойна система на образование и обучение осигурява уменията, необходими за пазара на труда. Интегрирането в образованието обаче на големия брой наскоро пристигнали мигранти и подготовката им за пазара на труда е препятствие, което трябва се да преодолее в Германия, се препоръчва в анализа на ЕК.
В него са казва, че равнището на финансиране на образованието в Дания остава като едно от най-високите в ЕС и затова страната има добри резултати за намаляване на ранно напусналите училище ученици и за получаване на висше образование.
Процентът на придобиване на висше образование в Ирландия е един от най-високите в ЕС. Намаляват и учениците, напускащи училище, но достъпът до целодневни детски грижи е ограничен и скъп.
През последните години Италия има напредък в образованието, като се прилага система на оценяване на училищата, но процентът на получено висше образование сред младите хора е най-ниският в ЕС и много студенти отпадат.
Висшистите в Холандия се увеличават и намаляват учениците, напускащи рано училище. Предприети са и мерки за подобряване на резултатите по математика в началните, средните и професионалните училища.
Полша е сред страните от ЕС с най-малък процент на ранно напуснали училище ученици. Има и бърз напредък в достъпа до висшето образование.
Висшистите в Румъния се увеличават през последните години, но остават на предпоследно място в ЕС.
Швеция продължава да влага значителни инвестиции в образованието, но остава предизвикателство интегрирането на много ученици имигранти.
Великобритания има много добри резултати в образованието в ранна детска възраст, в придобиването в училище на цифрови умения, висок е делът на висшистите и на възрастните, участващи в различни форми на учене. Предстои важна реформа в английската учебна програма в началното и средното училище, сочи анализът.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате