България ще продължи да бъде обект на специален мониторинг заради прекомерните икономически дисбаланси, наблюдавани в страната. Това обяви Европейската комисия (ЕК) в прессъобщение по повод годишния си анализ на икономическата и социалната ситуация в държавите членки.
Комисията започна задълбочени прегледи на 13 държави членки, включително България, през ноември миналата година, с цел да анализира дали са засегнати от макроикономически дисбаланси и колко сериозни са те. Специалният мониторинг е насочен към техните ответни мерки на политиката чрез по-активен диалог с националните органи, чрез експертни мисии и доклади за напредъка. (Комисията прекратява процедурата срещу Финландия, тъй като вече не се наблюдават дисбаланси по смисъла на процедурата при макроикономически дисбаланси.)
Макар че стабилността на банковия сектор в България като цяло укрепва, все още съществуват уязвимости, които налагат рискове върху системата, пише в доклада на ЕК. Капиталовата адекватност, покритието на риска и ликвидността са се подобрили, а прегледът на качеството на активите и стрес тестовете са показали стабилни резултати. Въпреки това, според доклада, някои институции се нуждаят от по-специално внимание. Сред основните предизвикателства, които остават пред властите, е борбата с трудните за оценка активи и нездравите бизнес практики, включително кредитирането между свързани лица.
Според ЕК има уязвимости и в секторите на застраховането и пенсионното осигуряване, както и в техния надзор. Въпреки като цяло стабилното представяне при прегледа им могат да бъдат видени слабости при някои застрахователни компании и групи. Инвестиции на свързани лица, кръстосана собственост и определени застрахователни договори продължават да са предизвикателство за властите, посочва ЕК. Освен това прегледът на сектора не е оценил напълно силата на групово ниво на някои компании, което е довело до допълнителни неясноти.
Според анализа въпреки продължаващото намаляване на задлъжнялостта високият частен дълг, по-голямата част от който представлява заеми на нефинансови компании, продължава да буди опасения. Високият корпоративен дълг на България може да натежи негативно върху среднсрочните перспективи на растеж. Намаляването на задлъжнялостта е било ограничено от забавено приемане на реформите по несъстоятелност и липсата на дълбок пазар за продажбата на необслужвани заеми.
Въпреки известните подобрения бизнес средата също продължава да среща трудности, което се отразява на инвестициите. Усещането за корупция, слабите институции и нестабилната правна рамка остава повод за опасения в това отношение, се отбелязва в анализа. Слабото доверие в съдебната система и публичните институции пък спират частните инвестиции. Забавянето на реформата по Закона за малките предприятия остава проблематично.
Други сфери, в които ЕК смята, че България има нужда от допълнителна работа, са пазарът на труда, сивата икономика, образованието и здравната система. По отношение на пазара на труда, макар че се виждат някои подобрения, все още има неизползван потенциал на заетостта с високи нива на липса на активност, дългосрочна безработица, както и млади хора, които не работят, не учат или не се обучават, посочва докладът. Нещо повече, трайно високият дял на необявена заетост изкривява пазара на труда и намалява фискалните приходи. Във връзка с това е и оценката на ЕК, че макар през 2015 г. да е подобрено събирането на данъците, сивата икономика остава твърде висока.
Образователната система пък не предоставя на учениците нужните умения, а достъпът до качественото образование е неравномерен, посочва докладът. Макар че се отбелязва напредъкът с образователната система с прилагането на Закон за предучилищното и училищното образование, както и с реформата в професионалното образование и обучение, ЕК посочва, че деца от семейства с по-нисък социално-икономически статут, включително ромското население, не се радват на равни образователни възможности, и то от ранна детска възраст.
По отношение на здравеопазването ключовите предизвикателства включват ограничения достъп, слабото финансиране, както и емиграцията на професионалисти от сектора. Разходите за обществено здравеопазване са много по-ниски от средното ниво в ЕС, макар че е приоритет в бюджета за 2017 г. Докладът отбелязва и допълнителните затруднения заради плащането за избор на екип и други услуги „под масата“.
Високият дял на хората, живеещи в риск от бедност или социално изключване, остава голямо икономическо и социално предизвикателство. Според ЕК системата за социална защита не предоставя адекватно ниво на подкрепа, а групите в най-висок риск остават децата, възрастните, ромите и хората в селските райони.
ЕК все пак отбелязва, че България е постигнала известен напредък по препоръките и в икономическо отношение. Според доклада финансовият сектор показва положителни тенденции въпреки известните слабости. Водещите индикатори са се подобрили след пазарните сътресения през 2014 г. с фалита на КТБ. Кредитирането в частния сектор показва признаци на развиващо се възстановяване, особено сред домакинствата.
Икономическото представяне също укрепва, се посочва в доклада. Частното потребление е било ключов двигател за растежа на БВП от 3,6% през 2015 г. и очакваните 3,3% за 2016 г. Макар че представянето на износа е стабилно през 2016 г., очаква се влиянието на нетния износ към растежа през 2017 г. рязко да спадне заради силния внос в резултат на нарастващото местно търсене. Предвижда се инвестициите, рязко понижили се през 2016 г., да се засилят през настоящата година с по-активното използване на европейските фондове. Неравенството в доходите обаче нараства бързо и в момента е на много високи нива.
Фискалната консолидация се е придвижила по-бързо от очакванията. Оценката за бюджетния дефицит е за понижение до 0,3% от БВП през 2016 г., като ще продължи да намалява през 2017 и 2018 г. Очаква се публичният дълг да се понижава отново от 2017 г. след временен ръст през 2016 г.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна
преди 8 години Явно не само народа, но и Европейската комисия не вижда стабилността. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Статията не дава ясна представа за реалното състояние на икономиката. С общи приказки не се дава насока на развитие или само с използване на Еврофондове. Реалните стъпки за развитие, изискват точни предписания за това. Демографската структура, оказва влияние върху окончателните резултати на използване и развитие. Говори се за малки и средни предприятия, а липсват конкретни положителни тенденции за развитие. За какви реформи може да става въпрос в тази област при недобре несочени и използвани фондове и тук може да се посочи ролята на ЕС . отговор Сигнализирай за неуместен коментар