fallback

Омбудсманът открива гореща телефонна линия за засегнатите от фалита на "Олимпик"

КФН не знае колко точно са застрахованите в дружеството, но от 10 май няма нито един сключен договор с кипърската компания

15:29 | 17.08.18 г. 3

Омбудсманът Мая Манолова изпрати препоръка до Комисията за финансов надзор (КНФ) и Главна дирекция "Национална полиция" (ГДНП) към МВР да предприемат незабавни действия по казуса на близо 250 хил. български граждани, чиито автомобили остават без задължителната застраховка "Гражданска отговорност" заради фалита на кипърската застрахователна компания "Олимпик". Това съобщиха от пресцентъра на омбудсмана.

Повод за това са жалбите на десетки шофьори до обществения защитник, в които се обръщат с молба за нейната спешна намеса. 

В препоръката си до КФН омбудсманът настоява за организиране на подходяща разяснителна кампания. Тя призовава за създаването на гореща телефонна линия, на която потърпевшите да получават бързи и ясни отговори по своите конкретни казуси, както и за навременна информация за развитието на производството по несъстоятелност на застрахователната компания в Кипър, публикувана на сайта. 

Манолова препоръча още да бъде предоставена възможност на гражданите да получат указания и за реда, сроковете и необходимите документи за предявяване на претенции към застрахователя, включително и да се разяснят последиците от липсата на сключена задължителна застраховка. 

Поради форсмажорните обстоятелства омбудсманът поиска от ГДНП удължаване на гратисния период, в който да не се глобяват шофьорите със застрахователна полица на "Олимпик". Тя настоява за своевременното информиране на хората за какъв период от време застрахованите няма да бъдат глобявани, поради липсата на застрахователна полица и изрази увереност, че ще им бъдат разяснявани последиците от това. 

Мая Манолова се е ангажирала от понеделник - 20 август, да открие гореща телефонна линия на номер 0895 561 885 за консултиране и правна помощ на потърпевшите. Тя ще изпрати препоръка и до председателя на Народното събрание Цвета Караянчева за промени в законодателството с цел защита на гражданите в случаи като този. Омбудсманът ще се обърне и към министър-председателя Бойко Борисов за активност на държавата при изготвяне на европейското законодателство в областта на застраховането. 

Междувременно стана ясно, че КФН всъщност не знае колко точно са застрахованите в "Олимпик". Това се разбира от писмени отговори на въпроси на "Хоризонт" от ресорния заместник-председател Ралица Агайн. В отговора си Агайн подчертава, че съгласно кипърското законодателство - договорите с "Олимпик" се прекратяват с назначаването на временен ликвидатор - т.е. на 18 август, а българският регулатор е предприел действия още от 10 май.

От 10 май насам няма нито един сключен договор с "Олимпик", категорична е Ралица Агайн, която отговаря за застрахователния сектор в Комисията за финансов надзор. В писмения си отговор до "Хоризонт" Агайн обяснява, че от тази дата до 10 август са протичали "процедури по обжалване по административен път". Въпреки това още през май комисията е забранила сключването на нови договори и подновяването на стари по всички видове застраховки на "Олимпик". За "Гражданската отговорност" е създадена необходимата организация чрез Гаранционния фонд. Именно благодарение на него се знае колко точно шофьори имат полици по задължителната застраховка. За останалите обаче - комисията няма как да знае, защото "Олимпик" е бил поднадзорен на кипърския регулатор. 

От Комисията за финансов надзор допълват, че  "българските потребители е добре да знаят и да имат предвид, че много от европейските държави въобще нямат схеми за компенсиране при несъстоятелност на застраховател, нито по „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, нито по застраховки „Живот“. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:13 | 14.09.22 г.
fallback