Близо година след началото на пандемията от Covid-19 почти всеки втори българин (44%) смята, че тя е променила не просто отделни аспекти от ежедневието ни, а цялостния ни начин на живот. Това показват резултатите от последното национално представително проучване на "Алфа Рисърч", проведено в периода 8 - 15 февруари сред 1007 пълнолетни граждани.
След близо десет месеца по-голяма или по-малка социална изолация над една трета от хората (37%) споделят, че изпитват психологически и емоционален дискомфорт поради ограничените контакти с близките си, страха от вируса и сериозните трансформации в обичайния им начин на живот и работа.
Значителен дял от анкетираните посочват и съвсем конкретни промени: над 17% са започнали да ползват повече технологии. В 13,6% от домакинствата (или над 300 хил. домакинства) някой е преминал към работа от вкъщи. 12,4% отчитат загуба на доходи заради пандемията.
4,5% пък са домакинствата, в които някой принудително е останал вкъщи заради отглеждането на децата. Също толкова, или малко над 130 хил. са семействата, в които техен близък се е завърнал от чужбина.
Преки здравни последици от пандемията е понесло всяко шесто семейство – почти 16% заявяват, че някой от тяхното най-близко обкръжение се е разболял от Covid-19.
За една четвърт от българите (предимно жители на селските райони и хора с по-нисък статус, чийто живот принципно е с по-малко социални контакти) пандемията не е предизвикала значителни промени.
Една от сферите, която претърпя най-големи промени в резултат от пандемията, е образованието. Въпреки като цяло положителните оценки на родителите за адаптацията на системата към дистанционно обучение 61,6% одобряват поетапното връщане на по-големите ученици в клас на ротационен принцип. Решението се подкрепя в още по-голяма степен от родителите на ученици, където достига 78%. 67,4% одобряват присъственото обучение на всички малки ученици.
С оглед на близкото бъдеще проучването откроява и една тревожна тенденция. За мнозинството от българите началото на ваксинационната кампания не започна убедително. Към днешна дата едва 1,5% заявяват, че са получили поне една доза ваксина, а само 10 на сто изразяват желание за бързо ваксиниране, което е спад от 4 процентни пункта спрямо декември.
Имайки предвид факта, че 10% се равняват на около половин милион души, очевидно е, че както комуникационната, така и организационната стратегия на кампанията се нуждаят от съществено подобрение, коментират от "Алфа Рисърч". Близо 52% не възнамеряват да се ваксинират, а 36,8% се колебаят и решението им ще зависи точно от хода на тази кампания.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
преди 4 години Covid е променил начина на живот на близо половината българи ... това и се търсеше в задачата ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар