От Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) възразиха срещу позицията, разпространена вчера от Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ) до медиите.
В отворено писмо до премиера Кирил Петков, финансовия министър Асен Василев, транспортния министър Николай Събев и председателя на транспортната комисия в Народното събрание Борислав Гуцанов от АБА уточняват, че разпространената информация от АБАИ относно помощите, предвидени за авиосектора, е некоректна, подвеждаща и не отразява мнението на голяма част от авиопревозвачите в България.
"Не приемаме внушението, че „Авиопревозвачите в България“, както е изнесено в публикацията от днес, изразяват несъгласие с начина на определяне на критериите за получаване на цитираната държавна помощ. Смятаме, че това твърдение на АБАИ е в противоречие със становището на почти всички авиопревозвачи. С това писмо отново изразяваме нашата подкрепа за адекватни и отговорни действия по бързо финализиране на процедурата. Считаме, че разпределението на средствата се извършва по утвърдени, ясни и прозрачни критерии в одобрената от ЕК рамка”, пишат от АБА.
Ето и текста на цялото писмо:
"С изненада днес чрез медийни публикации се запознахме с изпратеното от АБАИ писмо до Вас относно решението на Министерски съвет за реда и условията за предоставяне на безвъзмездни средства на авиопревозвачите в България, oдoбpeни oт Eвропейската комисия.
Ще си позволим да отбележим, че нашата Асоциация на българските авиокомпании (АБА) е учредена през 2002 г. и нейните членове съставляват над 85% от българския авиационен сектор. Съответно приблизително такова е и участието им във формирането на приходи в България от тази авиотранспортна дейност. Авиокомпаниите от АБА изпълняват почти изцяло чартърните програми за България.
Изнесената в писмото позиция на АБАИ е некоректна и подвеждаща и не отразява мнението на основната част от авиопревозвачите. Искането, цитираме: „От бранша настояват в текста на ПМС, с което ще се определят условията за разпределяне на безвъзмездната помощ за авиационните превозвачи в България, да бъде записано, че средствата ще се предоставят за покриване на непокрити фиксирани разходи, направени през периода от 1 март 2020 г. – 31 декември 2021 г.", е изпълнено. То е залегнало в публикуваното вече ПМС 51 от 13.04.2022 г., с което се определят условията за предоставяне на помощта. Както е видно от т.3.2 на Постановлението, безвъзмездните средства се предоставят – „.. както и за покриване на непокрити фиксирани разходи, направени през периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2021 г., съгласно Съобщение на Комисията "Временна рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашното разпространение на C0VID-19".
През последните месеци беше извършена сериозна по обем работа от МТС за разширяване обхвата на помощта, регламентирана в чл. 109 на Закона за държавния бюджет, което позволи прилагането и на описаната възможност. Проведена бе оперативна кореспонденция с ЕК, във връзка с представянето на необходимите документи и доказателства за отпускане на безвъзмездна държавна помощ на българските авиокомпании за преодоляване последиците от тежката икономическа криза, предизвикана от пандемията.
Не приемаме внушението, че „Авиопревозвачите в България“, както е изнесено в публикацията от днес, изразяват несъгласие с начина на определяне на критериите за получаване на цитираната държавна помощ. Смятаме, че това твърдение на АБАИ е в противоречие със становището на почти всички авиопревозвачи.
С това писмо отново изразяваме нашата подкрепа за адекватни и отговорни действия по бързо финализиране на процедурата. Считаме, че разпределението на средствата се извършва по утвърдени, ясни и прозрачни критерии в одобрената от ЕК рамка. Постановлението е съобразено с решението на Европейската комисия относно правото за получаване на безвъзмездна държавна помощ.
Даваме си ясна сметка, че посочената помощ е недостатъчна, предвид още по-усложнената ситуация в момента, и че трябва да се търсят допълнителни възможности за подпомагане на сектора.
Надяваме се кръгът на помощите да се разшири и обхване и други силно засегнати компании от сектора, които не се вместват в приетата рамка.
С уважение,
Светослав Станулов
Председател на АБА
Йовко Йоцев
Главен секретар"


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна