fallback

Б. Сандов: До края на годината ще имаме пилотен проект за плаващи фотоволтаици

30 млн. лева от ПУДООС може да бъдат заделени за покупка на електромобили и електрически велосипеди от определени общини, съобщи вицепремиерът пред Investor.bg

08:44 | 02.06.22 г. 10
Автор - снимка
Редактор

Борислав Сандов е заместник министър-председател по климатични политики и министър на околната среда и водите. Завършил е Софийския университет „Св. Климент Охридски“, специалност „География” и е специализирал в направление „Изменение на климата и управление на води”. Участва активно във всички популярни природозащитни кампании от последните 15 години. Бил е зам.-председател на Студентски съвет към Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Координатор е за България на Европейската гражданска инициатива за защита на пчелите. Борислав Сандов е изявен природозащитник, работи като експерт по устойчиво развитие и опазване на климата във водещи неправителствени организации. Има дългогодишен опит като организатор и говорител на кампании по опазване на околната среда и преход към зелена икономика.

Със Сандов разговаряме за енергийния преход и възможностите за цялото общество и бизнеса, които той отваря, за наказателните процедури срещу България и за насърчаването на електромобилността у нас.

Г-н вицепремиер, почти шест месеца след като влязохте във властта, Народното събрание прие окончателно доста важен за Вашата сфера на отговорност закон. Става дума за промените в Закона за опазване на околната среда. В него е заложена промяна, свързана с обжалването на одобрените Оценки за въздействие върху околната среда (ОВОС). Защо обаче се стигна до отлагане на промяната, въвеждаща отново двуинстанционното производство, с няколко години, а тя не влиза веднага? Дали беше това някакъв компромис и ако да - защо?

Беше търсене на баланс, за да може все пак да се постигне онова, което ние искахме и което сме устоявали през годинитe - да няма изключения и националното производство да важи за всички закони, в това число и за Закона за опазване на околната среда и делата, които се водят по проекти, които са на разрешителен режим от министъра на околната среда и водите.

Казусът има два аспекта. Първият е, че все още цялостната процедура е много тежка, тромава и дълга във времето, което създава ограничения в това да се възползваме от ключово важни за страната ни възможности и финансови инструменти за реализиране на съществено важни проекти.

И, от друга страна, все пак като човека, който подписва тези заповеди, в голяма степен мога да кажа, че общественият интерес ще бъде защитен. Този преходен период за възстановяване на втората инстанция ще бъде за нас времето, в което да можем да улесним другите части от процедурата. Обективността на оценката и съдебния процес, ако има такъв, да не бъдат за сметка на едно допълнително много тежко и дълго забавяне, а да може да се случва в рамките на самото проектиране и технически параметри преди започване на самото строителство.

И все пак - не е ли твърде голям този преходен период?

Може би да, но все пак голяма част от тези промени, които изискват процедури, не могат да станат от днес за утре - те изискват някакво време, включително и законодателни изменения, за които ще е нужна поне година, година и половина.

Нека уточним съвсем накратко отново защо е важно да има двуинстанционно обжалване. Вие като еколог, преди да станете министър, се занимавахте дълго време с тази тема.

Точно така. И принципно не съм отстъпил от позициите си. Рискът беше въобще да не се върне втората инстанция и да останем, както е в момента, с въведените от ГЕРБ промени и една-единствена инстанция за обжалване на този тип дела. Така че това е стъпка в правилната посока. Тя не е мигновена, изисква преходен период, но в крайна сметка се стига обратно до възстановяване на тази нормалност и двуинстанционно производство.

Когато постъпихте на власт, казахте, че една от целите ви е по време на първата година управление броят на наказателни процедури във Вашата област да бъде намален наполовина. Как се движим?

Засега се движим доста добре. В интерес на истината, аз си поставих за цел освен намаляване наполовина на процедурата до края на годината и целта поне шест процедури да паднат за първите шест месеца. Една вече падна. Ние сме изпълнили условията по три други. В момента създаваме две наредби към промените, които са предизвикани от промените в Закона за опазване на околната среда и които ще бъдат подложени на обществено обсъждане през следващата или по-следващата седмица, и до 13-и юни (когато се навършват шест месеца от встъпване във власт на кабинета, б.ред.) на практика ще сме изпълнили ангажиментите си за шест наказателни процедури и единствено ще се изчака окончателното решение от страна на Европейската комисия. Но от наша страна ние ще сме изпълнили всичко нужно.

В същия период е възможно да се стигне до затваряне на седма наказателна процедура или поне до изпълнени условията от наша страна, ако парламентът разгледа на второ четене и приеме промените в Закона за ГМО, в чиято област имаме още една наказателна процедура.

Иначе казано - доста сериозно работим за това да изпълним на по-ранен етап намаляването наполовина на наказателните процедури и може би ще завишим целта си до края на първата година. Така в края на годината може да бъдат премахнати не половината, а повече от половината от наказателни процедури. Същевременно работим активно и за това да няма нови наказателни процедури.

Всъщност наскоро бяхме наказани по отношение на качеството на атмосферния въздух...

Да, имаме осъдително решение по две от наказателните процедури в този период, но трябва да се знае, че като държава е трябвало да реагираме на много по ранен етап. На практика аз нямах възможност да променя хода на тези дела, защото те бяха в заключителна фаза и аргументите бяха изложени.

Освен това те касаят нарушения, които са се случили преди нас и ние не можем да върнем времето назад, за да променим нещо такова.

Едното решение е за докладването за морските данни, за което съдебното дело приключи в наш ущърб, но пък ние изпълнихме ангажиментите, преди то да е приключило, така че очакваме затваряне на тази наказателна процедура, независимо от негативното решение.

А другото осъдително решение е за нивата на серния диоксид от 2007 г. досега - до тази година. Сами можем да разберем, че това е обективна информация, която е налична и по която България системно не е успявала. В тази област сме предприели други действия, с които да не допуснем в следващия период да имаме такива надвишавания. Така че очакваме делото за серния диоксид също да приключи като наказателна процедура с произнасянето на съда, но да няма нов иск за ново дело, което този път е санкционно.

Добре, за да бъдем съвсем конкретни, нека изясним - наследихте 18 процедури, после станаха 17. Колко са в момента?

В момента са 17. Изпълнили сме ангажиментите за още три, очакваме само формално произнасяне от тях. Изпълнили сме законодателните промени в ЗООС (Закона за опазване на околната среда - бел. ред.) и трябва да направим две наредби, които и пускаме за обществено обсъждане следващата седмица, с което на практика ние очакваме окончателното потвърждение от общественото обсъждане и ще затворим още две. Ако се приемат и на второ четене промените в Закона за ГМО, ще сме изпълнили още една процедура, така че не шест, може би седем процедури ще бъдат изпълнени от наша страна в рамките на шест месеца и ще очакваме само да се произнесе ЕК.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:30 | 13.09.22 г.
fallback