Борислав Сандов е заместник министър-председател по климатични политики и министър на околната среда и водите. Завършил е Софийския университет „Св. Климент Охридски“, специалност „География” и е специализирал в направление „Изменение на климата и управление на води”. Участва активно във всички популярни природозащитни кампании от последните 15 години. Бил е зам.-председател на Студентски съвет към Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Координатор е за България на Европейската гражданска инициатива за защита на пчелите. Борислав Сандов е изявен природозащитник, работи като експерт по устойчиво развитие и опазване на климата във водещи неправителствени организации. Има дългогодишен опит като организатор и говорител на кампании по опазване на околната среда и преход към зелена икономика.
Със Сандов разговаряме за енергийния преход и възможностите за цялото общество и бизнеса, които той отваря, за наказателните процедури срещу България и за насърчаването на електромобилността у нас.
Г-н вицепремиер, почти шест месеца след като влязохте във властта, Народното събрание прие окончателно доста важен за Вашата сфера на отговорност закон. Става дума за промените в Закона за опазване на околната среда. В него е заложена промяна, свързана с обжалването на одобрените Оценки за въздействие върху околната среда (ОВОС). Защо обаче се стигна до отлагане на промяната, въвеждаща отново двуинстанционното производство, с няколко години, а тя не влиза веднага? Дали беше това някакъв компромис и ако да - защо?
Беше търсене на баланс, за да може все пак да се постигне онова, което ние искахме и което сме устоявали през годинитe - да няма изключения и националното производство да важи за всички закони, в това число и за Закона за опазване на околната среда и делата, които се водят по проекти, които са на разрешителен режим от министъра на околната среда и водите.
Казусът има два аспекта. Първият е, че все още цялостната процедура е много тежка, тромава и дълга във времето, което създава ограничения в това да се възползваме от ключово важни за страната ни възможности и финансови инструменти за реализиране на съществено важни проекти.
И, от друга страна, все пак като човека, който подписва тези заповеди, в голяма степен мога да кажа, че общественият интерес ще бъде защитен. Този преходен период за възстановяване на втората инстанция ще бъде за нас времето, в което да можем да улесним другите части от процедурата. Обективността на оценката и съдебния процес, ако има такъв, да не бъдат за сметка на едно допълнително много тежко и дълго забавяне, а да може да се случва в рамките на самото проектиране и технически параметри преди започване на самото строителство.
И все пак - не е ли твърде голям този преходен период?
Може би да, но все пак голяма част от тези промени, които изискват процедури, не могат да станат от днес за утре - те изискват някакво време, включително и законодателни изменения, за които ще е нужна поне година, година и половина.
Нека уточним съвсем накратко отново защо е важно да има двуинстанционно обжалване. Вие като еколог, преди да станете министър, се занимавахте дълго време с тази тема.
Точно така. И принципно не съм отстъпил от позициите си. Рискът беше въобще да не се върне втората инстанция и да останем, както е в момента, с въведените от ГЕРБ промени и една-единствена инстанция за обжалване на този тип дела. Така че това е стъпка в правилната посока. Тя не е мигновена, изисква преходен период, но в крайна сметка се стига обратно до възстановяване на тази нормалност и двуинстанционно производство.
Когато постъпихте на власт, казахте, че една от целите ви е по време на първата година управление броят на наказателни процедури във Вашата област да бъде намален наполовина. Как се движим?
Засега се движим доста добре. В интерес на истината, аз си поставих за цел освен намаляване наполовина на процедурата до края на годината и целта поне шест процедури да паднат за първите шест месеца. Една вече падна. Ние сме изпълнили условията по три други. В момента създаваме две наредби към промените, които са предизвикани от промените в Закона за опазване на околната среда и които ще бъдат подложени на обществено обсъждане през следващата или по-следващата седмица, и до 13-и юни (когато се навършват шест месеца от встъпване във власт на кабинета, б.ред.) на практика ще сме изпълнили ангажиментите си за шест наказателни процедури и единствено ще се изчака окончателното решение от страна на Европейската комисия. Но от наша страна ние ще сме изпълнили всичко нужно.
В същия период е възможно да се стигне до затваряне на седма наказателна процедура или поне до изпълнени условията от наша страна, ако парламентът разгледа на второ четене и приеме промените в Закона за ГМО, в чиято област имаме още една наказателна процедура.
Иначе казано - доста сериозно работим за това да изпълним на по-ранен етап намаляването наполовина на наказателните процедури и може би ще завишим целта си до края на първата година. Така в края на годината може да бъдат премахнати не половината, а повече от половината от наказателни процедури. Същевременно работим активно и за това да няма нови наказателни процедури.
Всъщност наскоро бяхме наказани по отношение на качеството на атмосферния въздух...
Да, имаме осъдително решение по две от наказателните процедури в този период, но трябва да се знае, че като държава е трябвало да реагираме на много по ранен етап. На практика аз нямах възможност да променя хода на тези дела, защото те бяха в заключителна фаза и аргументите бяха изложени.
Освен това те касаят нарушения, които са се случили преди нас и ние не можем да върнем времето назад, за да променим нещо такова.
Едното решение е за докладването за морските данни, за което съдебното дело приключи в наш ущърб, но пък ние изпълнихме ангажиментите, преди то да е приключило, така че очакваме затваряне на тази наказателна процедура, независимо от негативното решение.
А другото осъдително решение е за нивата на серния диоксид от 2007 г. досега - до тази година. Сами можем да разберем, че това е обективна информация, която е налична и по която България системно не е успявала. В тази област сме предприели други действия, с които да не допуснем в следващия период да имаме такива надвишавания. Така че очакваме делото за серния диоксид също да приключи като наказателна процедура с произнасянето на съда, но да няма нов иск за ново дело, което този път е санкционно.
Добре, за да бъдем съвсем конкретни, нека изясним - наследихте 18 процедури, после станаха 17. Колко са в момента?
В момента са 17. Изпълнили сме ангажиментите за още три, очакваме само формално произнасяне от тях. Изпълнили сме законодателните промени в ЗООС (Закона за опазване на околната среда - бел. ред.) и трябва да направим две наредби, които и пускаме за обществено обсъждане следващата седмица, с което на практика ние очакваме окончателното потвърждение от общественото обсъждане и ще затворим още две. Ако се приемат и на второ четене промените в Закона за ГМО, ще сме изпълнили още една процедура, така че не шест, може би седем процедури ще бъдат изпълнени от наша страна в рамките на шест месеца и ще очакваме само да се произнесе ЕК.


Без ток във Варна на 5 декември 2025
Мачовете по ТВ днес (5 декември)
Виц на деня - 5 декември
Днес отбелязваме Международния ден на доброволеца
Времето във Варна на 5 декември 2025
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Легендарната чалготека "Син Сити" става зала за изкуства
Първата дама на САЩ запали светлините на коледното дърво край Белия дом
Подписахме екшън план за три нови моста над Дунав
Четирима са убити от армията на САЩ при нов удар срещу корабче заради наркотрафик
Израел е допуснат на "Евровизия" догодина, 4 страни ще бойкотират конкурса
преди 3 години Стратегията представена ни от министър Сандов, макар и разтеглена, на дълго и широко, по същество е доста постна! Тук фотоволтаиците и термалната енергия от заглавието са само екзотика и пожелание за необозримото бъдеще! Странно погледът на читателят е насочен, по един фантастичен начин, към екопроектите, като се залагат цели за повишаване броя на закупените екоавтомобили - нещо което ще се случи и без намеса на правителството. По-реалистично е, да се разгледат възможностите за ядрени електроцентрали и не на последно място на въглищните такива! И това въобще не бива да се тълкува като ирония. Истината е, че България никога не е надвишавала квотите за вредни емисии, а не се е възползвала от плюсовете на собствените си ресурси, в които има традиционен опит - една нищожна част от този на старите страни членки! Не виждам също и нужда да коментирам визираните темпове и процедури, защото те са заложени от десетки години, като утвърден канален ред, който спазваме без никакви иновации. То просто няма такъв експертен потенциал, който да работи в по-кратки срокове, а и това, до голяма степен унищожава евентуални замърсители на природата, още на етап недалновиден и не екологичен проект. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Зелков, 'Личното ми мнение е , че може да бъде заменен част от парка с тези коли' - абцолютно съм ЗА, стискаме си ръцете. :) Дали ще го видя?.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Дали , как и колко ще се електрифицира транспорта на държавната , общинската , и пр. администрации не го решаваме аз или ти , а шефовете на автомобилните стопанства , според пробега и техническата поддръжка ... :))) ... Личното ми мнение е , че може да бъде заменен част от парка с тези коли . Във всички държави със собствено производство , държавата прави преференциални поръчки , съответно им клякат самите производители ... Справка , виж колко струваха аудита топ модел за немският парламент , и после виж колко струва ти да си купиш същият топ модел ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Не виждам нищо лошо цялата държавна администрация да мине на "ония "ловешки електрички :) Дали ще го видя?.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години "Ония" в Ловеч, стартира стрителството края на този началото на другият месец. Мислим даже са започнали и пробни производства и напасване на компонентите дето ще се произвеждат у нас. Количката голям % ще е напълно произведена у нас. Няма да е нещо топ ъф дъ топ , но все пак ... Гледах ревюта , бавно зарежда батерията , но за тия кинти ще е така , електрическата дачия също доста бавно зарежда ... :))) ... Малко шумно работи климатика , но нядявам се това ще го компенсират . Аз лично ще поръчам една , да видим на какви схеми за изплащане ще я предложат . Напълно ми върши работа за софийският търговец като пробег и товарен обем , а и вече има доста зарядни из София , дано ги направят повече , защото ще се напълни с електрички бързо ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Пфууу ... най-накрая ... Голямо браво за геотермалното отопление. Приблизително под 1/3 от Софийското поле има гетермално поле с около 80 градуса на сравнително плитка дълбочина. Ако успеят с три четири централи да вадят топлото и да отопляват половин София... Браво! И за зарядната мрежа браво! Инфраструктурата само да подготвят за нея, без да изграждат станциите пак ще е голямо постижение. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Един от най-вредните хора за държавата ни. Чист пример за еко-изнудвачите - спираха стотици ключови инвестицонни проекти, но не спряха застрояването по морето. Получаваха парите обаче от чуждестранни лобита от Сърбия, Гърция и Русия. Сега на запата с парите на хората и с повече власт няма да видим нито един голям нов обект. Добре е, че поне Караджов разбра, че му подливат вода и спря да ги цитира, че много се излагаше първите 3 месеца - бързичко обаче разбра, че няма да има АМ Струма, АМ Черно море. За тунел под Шипка края април трябваше да е подписан договор ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Да вземат от ония, къде ще ги правят в Ловеч. Тъкмо ще подпомогнат местната икономика :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Ако бяхте прочели интервюто, щяхте да прочетете следното: А и самото Министерство на околната среда и водите отваря в най близко бъдеще обществена поръчка за закупуване на пет електрически превозни средства. Защото нямаме такива и е малко странно аз като вицепремиер по климатичните политики, натоварен с реформата за електрическа мобилност, да трябва да се превозвам с дизелов автомобил, макар и от висока категория и стандарт Евро 5. Така че ще закупим няколко превозни средства през наш вътрешен бюджет и с това ще се стремим да даваме и примери за останалите власти и министерства. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Колко политици имат ел.коли/колела/тротинетки и каквото друго се движи на ток? Сандов имаше снимка, как слиза от ауди, което харчи вероятно 10/100 градско. Не би ли следвало те да дадат пример на останалите и да минат на ел.превозни средства? отговор Сигнализирай за неуместен коментар