Промените в облагането на автомобилите с промените в Закона за местните данъци и такси са козметични. Те няма да поощрят потребителите да купуват по-нови и екологични коли. Това каза пред "Фокус" Христо Христов, член на Изпълнителния съвет на Асоциацията на вносителите на автомобили.
Припомняме, че с измененията на закона данъчно облекчение ще ползват собствениците на превозни средства, съобразно екостандартите за емисиите парникови газове. Собствениците на автомобили, които отговарят на стандартите Евро 5 и Евро 6, ще ползват 50 на сто отстъпка, но само ако двигателят е до 100 конски сили. В същото време се отменя отстъпката за коли с катализатор, която досега беше 50%.
Христов изчисли, че данъците на старите автомобили ще се увеличат с от 10 до 30 лева. Той одобрява тази мярка, тъй като според него е парадоксално най-старите автомобили да са с най-нисък пътен данък.
Все пакq според Христовq промените са крачка напред и тя се налага поради няколко причини – на практика, не може да се докаже, дали една кола е с действащ катализатор. Има автомобили, които ползват тази преференция, но техните катализатори не работят. Освен това автомобилите от стандарт Евро 3, снабдени с катализаторни устройства, са вече на възраст над 15 г. и не е нормално да ползват каквито и да било преференции, твърди експертът.
Той допълни, че всички автомобили, които са произведени след 2005 г., са със стандарти Евро 5 и Евро 6. Тези стандарти са обвързани освен с екология и с определени директиви за безопасност, така че те не са само екологични.
Христо Христов заяви, че не е съгласен новите данъчни облекчения да важат само за автомобили до 100 к. с., тъй като по-мощните машини били с добро оборудване по отношение на сигурността. Затова според него няма логика да има ограничение в мощността, за да ползваш някаква преференция.
„В момента преференция ползват само автомобилите до 74 киловата. Става така, че автомобил, който покрива стандарт Евро 6, а е 75 киловата, не ползва никаква преференция“, аргументира се той.
Разумно е да се намали пътният данък на мотоциклетите, те се ползват само шест месеца в годината. Специализираните МПС-та също могат да се обвържат с евростандарт, защото при тях данъкът е фиксиран от 50 лева до 250 лева, допълва експертът.
По данни на бранша сега най-много автомобили се внасят от Италия и Германия. Основно се търсят автомобили между 4000 и 10 000 лева, на около 10 г.


20 пияни и дрогирани водачи спипа КАТ за ден
Арестуваха млад мъж с амфети във Варна
2000 машини за вота на 25 октомври са в пълна изправност
Арестуваха 18-годишен варненец с кока зад волана в Шумен
Йотова: Заплахите са пряко следствие от липсата на възможност за мирно уреждане на конфликта
България скоро може да има фабрика за зелени полупроводници
Тед Сарандос за следващия етап от растежа на Netflix, част 2
Купувачите у нас се отдръпват от имоти "на зелено", вторичният пазар набира сила
Тед Сарандос за следващия етап от растежа на Netflix, част 1
Целта за растеж на Китай се превърна в капан за Си Дзинпин
Porsche ще съкрати 40% от шефовете и ще вдигне цените
MINI показа нов приключенски Countryman
VW изпече новия си електрически SUV
Легендарният пикап на Пабло Ескобар предизвика спор
Новите коли на BMW вече оценяват шофьорите си
Финландия получи първия си постоянен F-35: стелт изтребителите се приближават до Русия
F-16 Block 72 направи първия си полет: какво може най-новата версия
Том Круз затрупа с похвали Кейт и Уилям
Били Айлиш вече е с коса Пъмпкин Спайс
Черно море е едно от направленията, в които Русия активизира дейността си