fallback

Горанов: Договорът за дълга не обвързва държавата нито правно, нито финансово

Предполагам, че още в сряда ще имаме окончателно гласуване по ратификацията, смята финансовият министър

13:29 | 21.02.15 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Когато се говори за поемането на нов дълг, трябва да се има предвид, че става дума за дългосрочно наемане на консултанти. Договорът за посредничество, сключен с четири банки, по никакъв начин не обвързва нито правно, нито финансово българската държава и не предрешава дали ще се взима. Това каза министърът на финансите Владислав Горанов в предаването „Седмицата“ по Дарик Радио.

„Пропагандната машина на опозицията почти успя да внуши, че в момента се поема дълг. Лошото е, че материята е относително сложна технически. Голяма част, дори от колегите от ГЕРБ, не могат да разберат, че не говорим за поемане на дълг. Тук говорим за дългосрочно наемане на консултанти. Това е международен договор, който по силата на Конституцията трябва да бъде ратифициран”, коментира той. Впоследствие в Законите за държавния бюджет ще се залагат какви да бъдат размерите на емисиите, които ще се пласират в следващите три години.

„Годишният лимит за дълга, така е и по закона за държавния дълг, се определя ежегодно с годишния държавен бюджет. Това, което обяснявах дълго, е, че всъщност нищо не е предрешено. Трябва да сме наясно, че този договор по никакъв начин не обвързва нито правно, нито финансово българската държава и не предрешава дали ще се взима”, обясни министър Горанов.

„Договорените с посредниците такси, които ще се плащат, са в пъти по-ниски, в сравнение с таксите, които мои предшественици са плащали, а това лесно може да се провери. Те ще се плащат само ако се вземе и до размера на взетия кредит. Те са пропорционални на размера на емисията“, продължи той.

Министърът допълни, че ратификацията на договорите за агентство е необходима и за набирането на ресурс за предстоящото изплащане през май на 6-месечния мостови кредит от края на 2014 г., изтеглен и предоставен на Фонда за гарантиране на влоговете в банките.

„Аз предполагам, че още в сряда ще имаме окончателно гласуване по ратификацията, за да може съвместно с БНБ и банките посредници да се направи т.нар. роуд-шоу”, каза Горанов и добави, че очаква благоприятни ценови равнища заради състоянието на пазарите.

„Целта на дългосрочното планиране беше да покаже, че българското правителство има стратегия и инструментариум, с които да финансира големите обеми падежиращ в следващите три години дълг и дефицитите, които не са предопределени, но са посочени в тригодишната бюджетна прогноза“, обясни Владислав Горанов, цитиран от пресслужбата на Министерството на финансите (МФ).

„Обикновено когато говорим за бюджет, досега лековато се пропуска темата за дефицита, който се одобрява с годишния закон за бюджета. Когато се води дебат за бюджета по повод на неговото приемане, думата „дефицит“ рядко се споменава от политиците. За тях е по-интересно какви разходи и за какво ще направим“, заяви още финансовият министър във връзка с това, че част от планираните средства от международните емисии ще послужат за попълване недостига в бюджета.

Горанов обясни, че 6 млрд. евро от планирания 8 млрд. евро дълг до 2017 г. ще послужат изцяло за рефинансиране на стари задължения, а останалите 2 млрд. евро – за попълване дупката във финансовия план.

Припомняме, че в периода от 2015 г. до 2017 г. МФ предвижда дефицитът да бъде 3,321 млрд. евро, а сумата на погашенията и дефицитът е 9,315 мрлд. евро. Така разликата от 1,3 млрд. евро в бюджетния дефицит ще се компенсира по друг начин, отговори Горанов на въпрос защо не се предвижда по-голяма сума на емисията, за да се премахне изцяло дефицитът.

„Спекулациите, че взетото от правителството може да бъде изхарчено с лека ръка, е тежко невярно“, отсече Горанов. „Всеки лев разход на българския бюджет е в рамките на одобреното с годишния закон.“

Министърът на финансите обърна внимание, че предишните финансови министри не са допускали заявки на българските търговски банки да купуват български еврооблигации на външни пазари.

„Това се е правило от съображение да се съхрани ликвидността в българския пазар, за да могат впоследствие да го използват за вътрешни емисии и не са допускали българските инвеститори до тези инструменти. Аз имам намерение да ги допусна“, коментира той.

Горанов посочи, че еврооблигациите са много интересен и изключително ликвиден и удобен инструмент, защото някои собственици при определени условия могат да ги използват например като залог пред ЕЦБ.

„Неслучайно и сега 60-70% от старите ни емисии се държат от български инвеститори, които обаче са ги придобили на вторичен пазар“, подчерта финансовият министър.

По отношение на разразилата се политическа дискусия, Горанов е на мнение, че опозицията няма как да подкрепя управляващите. Министърът добави, че е комуникирал поемането на дълг и с опозицията, но не пред камерите – „т.е. не е било като да не знаят предварително“, подчерта той.

По време на разговорите министър Горанов е потърсил най-високото партийно ниво и лидерите на опозиционните партии са изпратили свои представители.

„Участието и подкрепата на едно правителство не може да търси само позитиви и ние не се притесняваме да взимаме непопулярни решения, защото само с популизъм и хубави новини не може да се управлява държавата“, допълни още министърът на финансите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:28 | 14.09.22 г.
fallback