fallback

Банките имат седмица, за да информират за новите такси в тарифите си

На 15 октомври БНБ ще публикува на сайта си средния им размер

16:31 | 26.09.16 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Eдна седмица остава до изтичането на срока, даден на банките да приведат условията си по изброени услуги по платежна сметка за основни операции, за които кредитните институции трябва да прилагат т. нар. приемливи такси.

Това се налага, след като БНБ промени своя наредба, с която въведе европейските изисквания на Директива 2014/92/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. в Закона за платежните услуги и платежните системи.

По този начин се актуализират разпоредбите, които засягат платежните операции с платежни и предплатени карти. Промяната се наложи след като се отчете развитието в областта на картовите плащания.

В Приложение №1 на Наредба №3 на централната банка са изброени всички услуги по платежната сметка за основни операции, за които банките трябва да прилагат приемливи такси.

Според изискванията "приемливите такси" трябва да бъдат по-ниски от средния размер на таксите, събирани от банките в страната от потребители за съответни услуги по разплащателни сметки. Те се изчисляват за предходната календарна година от най-ниския размер на таксите, които дадена банка прилага по тарифа за съответните услуги по разплащателна сметка.

Кредитните институции са длъжни да предоставят тази информация, необходима за изчисляването на средния размер на таксите за услугите до 1 октомври 2016 г.

От своя страна БНБ трябва да изчисли и публикува на интернет страницата си до 15 октомври 2016 г. средния размер на таксите.

Банките трябва да започнат да прилагат приемливи такси по платежни сметки за основни операции, съобразени с горепосочените изисквания, не по-късно от 1 февруари 2017 г.

Когато новите изисквания влязат в сила, всяка банка ще бъде длъжна да уведоми клиента още при откриването на сметка за всяка сума, с която ще го таксува.

Банковият потребител ще получава годишно извлечение, с което ще го информират подробно какви такси за какво са му  удържани - например за теглене на пари от банкомат, за плащане на данъци, за внасяне на сума в каса или за превод.

Хармонизацията в банковите тарифи се налага, защото високите такси бяха препъникамък за много от клиентите да ползват евтини услуги - например да получават своята заплата, пенсия и социални плащания.

Според статистиката на БНБ за миналата година банките са генерирали приходи в размер на 80 млн. лв. от такси и комисиони, което е ръст от 1,8% в сравнение с 2014 година, когато привлякоха като приходи 78,5 млн. лева. Причина за това е увеличението на някои такси, с което кредитните институции компенсираха свиването на лихвения марж.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:43 | 14.09.22 г.
fallback