fallback

ИПИ: Три идеи за намаляване на данъците

Облагането на дивидентите, свиването на данъка върху едноличните търговци от 15 на 10% и отпадане на данък „лихва”, са предложенията на икономиста Петър Ганев

09:15 | 24.02.18 г. 5

Наскоро коментирахме някои идеи за „по-справедливи данъци” (виж тук), които по наше мнение биха довели до сериозна промяна на общата рамка на данъчната система у нас и на практика разглобяване на 10-те процента плосък данък върху доходите и печалбите в страната, пише в анализа на Петър Ганев от екипа на Института за пазарна икономика (ИПИ).

Общата посока на тези предложения (виж тук), както и това, което се четеше в икономическите програми на почти всички политически партии (виж тук), ясно показва, че вече се формира сравнително широк консенсус около тезата, че в момента в България има фискално пространство за намаление на данъчната тежест.

След пълни десет бюджетни години (2009-2018 г.) без намаление на данъци – с едно малко изключение при осигуровките, което бързо беше „поправено”, и две поредни години (2016 и 2017 г.) на изненадващо (спрямо прогнозата) високи приходи и бюджетни излишъци, нормално беше и у нас да се завърне темата за по-ниските данъци.

Още повече, че през последните години има стъпки за покачване на преките данъци – конкретно при осигуровките за пенсия през 2017 и 2018 г., но също така и за различни местни данъци и такси, което неизбежно събужда обществена енергия в посока по-ниско облагане. Интересът към специализирания сайт на ИПИ – kolkodavam.bg, също говори в тази посока.

Идеите за по-ниски данъци могат да бъдат в най-различни посоки и всяка една води със себе си сложен дебат – било за пенсионното дело и здравната каса, диференцираното или просто по-ниско ДДС, местните данъци и такси.

Тук обаче ще предложим три конкретни данъчни промени, които са напълно едновременно постижими от гледна точка на цена за бюджета и не просто ще намалят прякото данъчно бреме, но и на практика ще заздравят и допълнително опростят системата на плосък данък в България.

Трите идеи са премахване на облагането върху дивидентите, свиване на данъка върху ЕТ от 15 на 10% и отпадане на данък „лихва”.

Премахване на облагането върху дивидентите

През годините е имало различни идеи за развитие в корпоративното облагане или облагането на печалбите. Още преди големите промени от 2007-2008 г. имаше идеи дори за премахване на данък печалба изцяло. В този вариант най-вероятно би имало облагане единствено на изплатените дивиденти, тоест при разпределението на печалбата. Ако приемем, че тази идея е по-малко популярна у нас, то алтернативата, която е по-позната и е била предлагана много пъти през годините, е данък печалба да остане (на 10%), но да отпадне облагането на дивидентите (ставката е 5% сега).

Към момента приходи от облагането на дивидентите идват по две линии. Едната е приходите от дивидентите и ликвидационните дялове на местни и чуждестранни юридически лица – тези приходи са в рамките на 65 млн. лв. (за 2016 г.), но в справката на финансовото министерство влиза и облагането на доходите на чуждестранните юридически лица. Най-вероятно по-голямата част от тези приходи е именно от доходите на чуждестранните юридически лица (чл. 195 от ЗКПО), а не от доходите от дивиденти на чуждестранни и местни юридически лица (чл. 194 от ЗКПО). По тази линия пропуснатите приходи за бюджета най-вероятно биха били под 20 млн. лв.

Другата линия на приходи за бюджета е облагането на дивидентите и ликвидационните дялове на местните и чуждестранни физически лица. Тук приходите за 2017 г. са 332 млн. лв., като те включват окончателен данък на местните и чуждестранните физически лица (чл. 37 и 38 от ЗДДФЛ) и данък върху дивидентите и ликвидационните дялове на физически лица. Само преди година тези приходи са били около 200 млн. лв. (2016 г.), като причина за големия ръст (+130 млн. лв.) е предприета от НАП контролна кампания спрямо търговски дружества и нестопански организации, посочили в годишните финансови отчети за 2016 г. касови наличности в значителен размер.

При установена липса на касова наличност и/или липса на документална обоснованост за разходване на паричните средства на каса, компаниите са подавали коригираща годишна данъчна декларация, свързана с пропуснато деклариране на скрито разпределение на печалбата, което се третира като дивидент и за него се дължи данък при източника в размер на 5 % върху сумите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:58 | 13.09.22 г.
fallback