Българските студенти трудно намират информация за възможностите за учене в чужбина, не получават финансова подкрепа, ако решат да продължат образованието си в друга страна от ЕС, а младежите със нисък социално-икономически статут почти не получават подкрепа за обучение в чужбина.
Тези заключения прави мрежата „Евридика” (Eurydice), която е изготвила първия европейски анализ за мобилността на европейските студенти. Организацията предоставя информация и прави анализи за европейската система на обучение и политиката на ЕС в тази насока.
Данните за целия ЕС показват, че са нужни повече усилия за насърчаване на обучението в чужбина на студентите. Анализират се пет основни фактора, които помагат и насърчават на младежите да изберат университет в друга държава от общността.
Те са свързани с информацията и насоки за възможностите за обучение в чужбина, възможностите за пренос на студентските помощи, владеенето на чужди езици, признаването на обучението в чужбина и подпомагането на ученици в неравностойно положение.
По три от тези показатели България не се представя особено успешно, показват данните. По отношение на информацията за възможностите за обучение в чужбина, освен България, слабости проявяват още и Гърция, Словения и Кипър. За сметка на това Германия, Белгия, Испания, Франция и Италия са начело на своеобразната класация.
Преносимостта на студентските помощи се отнася до възможността студентите да получават държавни стипендии при едни и същи условия, независимо дали учат в собствената си страна или в чужбина. Това е лесно изпълнимо във фламандската и немскоговорящата част на Белгия, Кипър, Люксембург, Словения, Финландия и Швеция.
За България, Чехия, Гърция, Хърватия, Литва, Румъния и Словакия, както и за френскоговорящата част на Белгия обаче държавната финансова подкрепа е основно за учащите в университетите в родната им страна.
Владеенето на чужди езици е един от основните фактори, който подпомага вземането на решение за учене в чужбина. Обучението в училище по чужди езици е в основата на добрите познания, признават анализаторите. Учебните системи в Кипър, Люксембург и немскоговорящата част на Белгия залагат най-много на обучението по чужди езици. На обратния полюс са Ирландия и Шотландия, отчита още докладът.
Българските студенти имат сериозна подготовка по отношение на владеенето на чужди езици, сочат данните за страната ни в този документ.
Повечето държави не обръщат внимание на проблемите за признаването на обучението в чужбина и трансфера на кредити между университетите. Значителни усилия в тази област полагат единствено Германия, Белгия и Испания. България не прави изключение – постиженията по отношение на признаването на обучението в чужбина са на задоволително ниво.
Фламандскоговорящата част на Белгия, Германия, Италия и Австрия се открояват както с добре развита финансова помощ за студенти от семейства в неравностойно положение, които желаят да учат или да се обучават в чужбина, така и със системи за наблюдение на мобилността от гледна точка на социалния произход. В това отношение сме на едно от последните места, заедно с Гърция, Испания, Румъния и Унгария.
Мобилността на студентите е една от препоръките на Съвета на ЕС за подкрепа на младежите за по-добро образование и по-добри възможности за реализацията на трудовите пазари.


Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
Тръмп е разтревожен от посещението на Путин в Индия
Патриарх Даниил отказа на краля на Йордания да участва в религиозен форум
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски
преди 11 години за слуги образование не трябва,трябва камшик и тояга отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Недейте да забравяте, че същите сервитьори и продавачки и те имат висше образование, само че не е възможно в БГ да си намериш работата по специалността и са принудени да работят в обслужването. Но при всички положения нивото на образованието е доста низко. То затова и не се признава в повечето държави, родното ни образование. Да си припомним старата приказка " като знам какъв съм инженер, никога няма да отида лекар". Това е нашето образование с няколко думи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Така е ! За чистачи, продавачи, миячи, сервитьори, готвачи и прочие слугински персонал не е необходимо образование в Кеймбридж или Харвард! Софийския и другите ни учебни заведения от неговия ранг, успешно се справят с обучението на такива кадри! :D :D А и .........нали слугуването е приоритет на икономиката ни / колко беше процента на туризма в БВП-то ни?/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години а голяма работа, студентите и без това няма да се върнат повече, държавата си губи кадрите, нейн проблем, затова сме държава на сервитьори, шофьори, далавераджии и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар