Европейската комисия публикува нови насоки относно отпускането на държавна помощ за летищата и авиокомпаниите от държавите от общността. Новите правила целят да осъществят добра връзка между регионите и мобилността на европейските граждани, като в същото време се минимизират негативните ефекти върху конкуренцията на единния пазар.
Правилата предвиждат инвестиции от страна на държавата в летищна инфраструктура да се прави само там, където има реална нужда от развитието на въздушен транспорт, което да осигури достъпност до региона. Държавната помощ ще зависи и от размера на летището, за да може да бъде постигнат правилният микс между публични и частни инвестиции.
С други думи, малките летища ще могат да получават по-голяма помощ от държавата, отколкото големите, отбелязват от ЕК.
Регионалните летища (с трафик от по-малко от 3 млн. души годишно) ще могат да получат оперативна помощ за преходен период от 10 години при определени условия, за да могат да приспособят своите бизнес модели. За да получат оперативна помощ, летищата трябва да разработят бизнес план, който да предвижда пълно покриване на оперативните разходите в края на преходния период.
Летищата с годишен трафик под 700 хил. пътници могат да се изправят пред сериозни трудности за покриване на своите разходи, затова и новите правила предвиждат специален режим за тези летища – по-голям интензитет на помощта и преразглеждане на ситуацията след пет години.
Насоките на ЕК позволяват и отпускането на публични средства за компаниите за откриване на нови дестинации, но само ако са ограничени във времето.
Новите правила ще влязат в сила след публикуването им в Официалния вестник на ЕС, което е предвидено за март 2014 година.
Междувременно от ЕК разгледаха и няколко заявления от страна на държави в общността относно допустимостта на плащания за летищни оператори.
Дейностите, които държавната FBS извършва на берлинското летище „Шьонефелд“, не дават икономически предимства за летището и за летищните дейности, затова и те не представляват недопустима държавна помощ, отчитат от ЕК.
Допустима се оказва и помощта, която чешкото правителство е отпуснало за летището край град Острава (в близост до границата с Полша и Словакия). Летището изпълнява проект за поставяне на осветление на пистите и насочващи знаци, който е подкрепен от правителството с 2,5 млн. евро.
Не е в нарушение на правилата за държавна помощ и споразумението, което нискотарифната авиокомпания Ryanair е подписала с летището в датския град Орхус. Дори напротив – това споразумение ще повиши оперативната печалба на летището, отбелязват още от комисията.
ЕК беше сезирана от шведската авиокомпания SAS, според която споразумението дава нечестно предимство на ирландската нискотарифна авиокомпания.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Панета: Ще се изискват големи усилия от Конгреса по случая от 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“
Любимата TikTok звезда на Италия: 84-годишна баба призовава инфлуенсърите да работят
Вдовецът на Тина Търнър си има нова приятелка, влюбен е в 60-годишна американка
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?