Пиратството край бреговете на Сомалия е проблем, струващ на международната общност 12 млрд. долара на година. Според наскоро публикуван доклад обаче плащането на откупи е ключов фактор за икономическото развитие на провалената страна, пише Financial Times. В документа се посочва, че отвличането на един кораб осигурява до 100 работни места.
Средният откуп за отвлечен кораб е еквивалентен на износа на 1650 глави едър рогат добитък, а взимането на заложници (през 2010 г. броят им е бил 1016) осигурява работни места за готвачи, производители и търговци, разкрива изследването на британския институт за международни отношения Chatham House.
„Пиратството води до цялостно икономическо развитие“, пише авторът на доклада Аня Шортланд. Тя допълва, че плащането на откупи е повишило курса на местната валута, довело е до чувствителен ръст на доходите и е понижило инфлацията.
При липса на функционираща държава и фактът, че обширни територии на юг се контролират от свързани с Ал-Каида ислямисти, пиратите в Пунтланд (централен регион в Сомалия) осигуряват „местно управление и стабилност“ се посочва в изследването.
Откупите, които през миналата година достигат рекордните 135 млн. долара са подпомогнали създаването на десетки транспортни компании, което от своя страна е довело до понижаване на цените за доставка на основни храни, като ориз, въпреки глобалната инфлация и регионалната хранителна криза, станали причина за хуманитарна катастрофа на юг от пиратските центрове.
В провинцията Нугал дневната надница е нараснала от 40 хил. сомалийски шилинга през 2005 г. до 120 хил. шилинга през 2011 г. (1 щатски долар се равнява на 25 хил. сомалийски шилинга).
„Това отразява както създаването на нови работни места, така и значителните инвестиции в местни бизнеси“, пише Шортланд.
„До този момент военноморските сили, изпратени в Аденския залив не успяват да гарантират сигурността на търговските кораби в региона“, се посочва в публикуван преди дни доклад на британското външно министерство
Покрай бреговете на Сомалия се превозват 36% от всички търгувани по света стоки, като годишно през контролираните от пиратите води преминават 28 хил. кораба.
Към настоящия момент пиратите държат най-малко 40 кораба и повече от 400 заложника, сочат данни на Ecoterra International Group, която следи пиратските набези в региона.


Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа